S/S AALLOTAR.
Byggd 1937 av Helsingørs Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.
Varvsnummer. 242.
Dimensioner. 90,06 x 13,83 x 5,94 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 2916/ 1607/ 1033.
Maskineri. En 4-cyl, Helsingørs Skibsværft og Maskinbyggeri A/S compound Lentz ångmaskin.
Effekt. 3600 ihk.
Knop. 14,0.
Passagerare. 181.
Hyttplatser. 181.
IMO. 5040134.
Levererades 22 maj 1937 till
Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors.
1937 06 02. Ankom Helsingfors från varvet. 1937. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Hull. 1939 10
13. Ankommer till Stockholm med 300 passagerare. 1939 10
16. Åter i Stockholm. 1939-1945.
Under världskriget mestadels upplagd. 1945.
Under våren liggande i Jakobstad. Gick sedan med last av cellulosa till
Helsingfors. 1945 06 25. Överlämnad till Sovjetunionen som krigsskadestånd, istället för Ariadne som gick på grund under leveransen till Sovjetunionen. AALLOTAR avgång från Helsingfors försenades på grund av att en cylinder sprack. Man misstänkte sabotage och maskinisterna förhördes, men det berodde på att maskinen stått för länge och det samlats vatten i cylindern. Fartyget reparerades på Sandvikens varv, Helsingfors. 1945 06. Övertagen av Baltic Shipping Co., Leningrad, Sovjetunionen. Omdöpt till BELOOSTROV. 1946 07
- 1955. Insatt mellan Leningrad - Helsingfors - Stockholm - London. Tre
veckors rundresor. 1956.
Flyttad till Black Sea Shipping Co., Odessa. 1968.
Flyttad till Sakhalin Shipping Co., Kholmsk. 1975. Såld
till Matsukura Kaiji för skrotning. 1975 06 06. Ankom till Izumiotsu, Japan och upphuggningen påbörjades samma månad vid Hirao, Yamaguchi, Japan. |
S/S AALLOTAR.
Tillbaka till de samseglande rederierna.
© 2020 faktaomfartyg.