S/S
ÆOLUS.
Byggd
1884 av Lindholmens Warfs och Fabrik AB, Göteborg.
Varvsnummer.
317.
Dimensioner.
62,43 x 8,74 x 3,84 m..
Brt/ Nrt/ Dwt. 857/ 625/ 400
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 872/.610/.400
Efter
ombygnad. Brt/ Nrt/ Dwt.
839/ 390/ 150.
Maskineri.Två 2-cyl, Lindholmen compound ångmaskiner.
Effekt. 1050 Hk.
Knop. 12,5.
Efter maskinbyte. En 3-cyl, Doxford Sunderland ångmaskin.
Effekt.
950 Hk.
Knop. 13,0.
Passagerare. 500.
Hyttplatser. 105.
Efter ombyggnad. 150.
RN. 527.
IDno. 3000527.
Systerfartyg.
ZEPHYR.
1883
08 28. Beställdes de två ångarna ÆOLUS och ZEPHYR av Södra Sverige
bolaget hos Motala-koncernen. ZEPHYR byggdes av Kockums och ÆOLUS
av
Lindholmen. Båda fartygen vållade byggnadsvarven stora förluster, ZEPHYR
kostade Kockums 85.000 kronor och ÆOLUS
gav varvet en förlust på
hela 130.000 kronor. Dessa förluster berodde till stor del på kontraktet
som gav beställarna en alltför stor kontroll över byggandet. Rederiets
kontrollant för ÆOLUS
brukade komma in strax före elvatiden på förmiddagen.
Det var inte ovanligt att han såg till att man fick riva ner färdig
inredning och göra om den eller så var det riggen som godkänts på
ritningen, men inte passade befälhavaren när han fick se den på
fartyget, så den måste ändras. När han såg rårna så var ju de
omoderna, de måste tas bort. Då han fick se ritningen på skylighten
till ZEPHYR, så var man tvungen att göra om
ÆOLUS redan färdiga
skylight, så att hon fick en som var minst lika fin som systerbåtens. När
kontrollanten fick reda på att ZEPHYR hade fyrkantiga fönster på däckshuset
istället för runda ventiler som var färdigmonterade på ÆOLUS, så ställde
han till ett stort bråk för at få det ändrat. Nu hade verkstaden fått
nog och man sa absolut nej. Då reste kontrollanten till Stockholm och förklarade
att han inte kunde sköta kontrollantskapet så som det borde skötas, då
varvet inte ville följa hans besked och bestämmelser. Det sägs att
anledningen till resan till Stockholm inte berodde på bråket, utan på
att ingen ville umgås med kontrollanten. Han hade för vana att efter
genomgående runda tillbringat hela eftermiddagen på varvets värdshus.
Varvets ingenjörer som första tiden gjort honom sällskap tröttnade rätt
så snabbt på pokulerandet. 1884 03 08. Sjösatt. 1884. Under året gjordes det en besiktningsresa förbi Trindelen, då ångaren uppnådde i medeltal en hastighet av 13,06 knop. Rederiet hade inte behov av ångaren förrän seglationstidens början 1885. 1885 03 25. Gjordes en besiktningsresa till utanför Vinga och efter det levererades AEOLUS till priset av 368 000 Skr. Levererades
25 mars 1885 till Ångfartygsbolaget Södra Sverige, Stockholm. 1885 03
29. Första avgången från Göteborg mot Stockholm. 1885 05
28. Insatt på rutten Stockholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby redd -
Malmö - Helsingborg - Göteborg - Kristiania. Gick på linjen tillsammans
med systerfartyget ZEPHYR. 1886. Samma rutt som föregående år, men även via Landskrona. Under sommarmånaderna gick fartygen varje måndag en resa från Stockholm till Helsingfors. Återresan skedde på tisdagen. Fartygen passerade då på sin rutt förbi fyra av Nordens huvudstäder, fast endast två var riktiga huvudstäder vid den tiden. Den 10 november 1886 gick systerfartyget Zephyr under utanför Smögen. 1887.
Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby redd - Malmö - Köpenhamn.
Hon kom under många år att avgå på fredagseftermiddagarna från Norra
Blasieholmskajen mot Köpenhamn. 1893.
Bolagets namn ändrat till Ångfartygsaktiebolaget Södra Sverige,
Stockholm. 1909.
Övertogs rederiet av Rederi Ab Svea. Under en lång tid av år
trafikerade ÆOLUS linjen Stockholm - Malmö - Köpenhamn men gick även
som turistbåt utefter Norges västkust. 1909. Ny
ångmaskin och ångpanna från W Doxford & son insatlleras vid Oskarshamns
MV. 1909 09
03. Sista turen från Stockholm till Köpenhamn för säsongen. 1909 09
12. Under hösten insatt på Stockholm - Kalmar - Lübeck linjen, en rutt
som hon kom att trafikera höstarna fram till första världskriget.. 1910 07
14. Expresstur Stockholm - Göteborg, via Kalmar, Malmö och Helsingborg. 1910 07
20. Rekreationsresa från Göteborg inomskärs utefter den norska västkusten
till Narvik. 1910 07
22. En dags uppehåll i Bergen för ”beseende af den pågående utställningen
med anledning af Kristiania-Bergen banans öppnande”. 1910 07
25. Ankomst till Narvik och återresa med Lapplandsexpressen eller någon
av de norska ångarna till Kristiania. 1910 07
25. Utchartrad för en färd från Narvik till Spetsbergen med deltagarna
i den internationella geologiska kongressen. Åter till Trondheim. 1910 08
19. Åter i trafik Stockholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby redd - Malmö-
Köpenhamn. 1911 07
11. På resa Stockholm - Köpenhamn
vid 19.00 tiden på grund på Prestörevet i Kalmarsund strax efter avgången
från Kalmar. Orsaken ansågs vara frisk bris och stark ström. Loss följande
dag. 1914 08
10. Efter första världskrigets utbrott insatt mellan Stockholm och
Raumo. I Raumo hopar sig godset och väntetiden för att komma in och få
lasta är ibland flera dagar. 1915 06
02. ÆOLUS som under vintern legat vid Norra Blasieholmskajen kom till
Skeppsbron efter ha vårrustats. Ska under sommaren inte in på sin gamla
linje till Köpenhamn, utan sätts in på norra Finland. 1915 06
04. Avgick från Stockholm till Nikolaistad (Vasa). 1915 08
08. Avgick ÆOLUS från Stockholm till Trelleborg. Innan avgången har hon
fått lastrummen ombyggda till logement och sjukrum. 1915 08
09. Vid halv femtiden på kvällen, efter att i Trelleborg ha inspekterats
av olika legationer insatt i internationella hjälporganisationers (Röda
Korset) trafik för utväxling av krigsfångar. Invalidtransporter mellan
Trelleborg och Sassnitz. 1918 05
31. ÆOLUS åter till Stadsgården i Stockholm efter tre år som Röda
Kors fartyg. Den provisoriska inredningen i lastrummen tas bort och hon återställs.
Dessutom sker en fullständig rengöring och desinfektion av fartyget. 1918-1919.
Under vintern upplagd vid Finnboda Varf. 1919 07
14. Ersätter Heimdall på linjen Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1919 12
25. vinterupplagd. 1920.
Under sommaren i trafik Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Örnsköldsvik
- Holmsund - Skelleftehamn - Kåge - Byske - Brännfors - Piteå - Luleå. 1921
05. Insatt Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1921
07. I slutet av månaden, Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck. 1922 05
12 - 1922 09 30. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck. 1923 05
06 - 1923 11 29. Insatt mellan Stockholm - Hangö - Helsingfors. 1924 05
15 - 1924 06 19. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1924 06
21. Insatt mellan Stockholm - Kalmar - Lübeck fram till slutet av
december. 1925.
Upprustad. 1925 05
27. Insatt Stockholm - Kalmar - Lübeck fram till slutet av november. 1926.
Bröt en brand ut ombordoch fartyget fick skador som kom att kosta 70 000
skr att reparera. 1926
07. Insatt i sommartrafik Stockholm - Kalmar - Lübeck. 1927 06
- 1927 09. Under sommaren insatt Stockholm - Kalmar - Lübeck. 1927 11
04 - 1927 12 17. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo då S/S
BIRGER JARL hade grundstött. 1928.
Under sommaren insatt Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck.
1928 09
16. Insatt mellan Stockholm - Riga. 1929.
Under sommaren insatt Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. 1929 09
15 - 1929 12 18. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 1930.
Under sommaren insatt mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. 1931.
Under sommaren, insatt mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. Första
året som Sveabolaget hade bara en ångare i Lübeck trafiken. 1932 06
01 - 1932 09 01. Under sommaren, insatt mellan Stockholm - Kalmar -
Bornholm - Lübeck. Till året hade rederiet ansökt om att få lägga
till vid Skeppsbron med AEOLUS. Tullstyrelsen avslår dock begäran och
anser att Tysklandsbåten hör hemma i Stadsgården. 1933.
Under början av sommaren, insatt
mellan Stockholm - Kalmar - Bornholm - Lübeck. 1933 06
16. Turerna avkortade till Stockholm - Kalmar. 1934.
Ombyggd och moderniserad vid Finnboda Varf, Stockholm för trafik
Stockholm - Borgholm - Kalmar. Fartyget får en förnyad matsalong i däcksbyggnadens
förkant, där man breddar däcksbyggnaden varigenom de gamla långborden
kan ersättas av runda småbord med plats för 36 personer. Däcksbyggnadens
långskeppsskott förses med 8 stora fönster. Vidare blir det en ny
bredare trappa ner till hyttinredningen akteröver, navigeringshytten
vindskyddas och riggen moderniseras. Det har även byggts 4 stycken nya
3:e klass hytter med fyra bäddar i varje. Efter ombyggnaden tar hon 42
passagerare i första klass och 36 i andra klass. På grund av att
fartyget förses med ett patentankare kommer de sirliga namnbräderna på
bogen att försvinna. Däremot behålls akterspegelns ornamentlist, Aeolus
är den sista sveaångaren med denna utsmyckning. 1934 04
22 - 1934 12 23. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. Avgick
tisdagar och fredagar kl 19.00 från Skeppsbron. 1935 04
30 - 1935 12 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. Avgick
tisdagar och fredagar kl 19.00 från Skeppsbron. 1935 07
30. En stålwire från aktern till en förtöjningsboj fastnade i
propellern vid avgång från Stockholm. Ångaren tvingades kasta ankar
utanför Skeppsholmen och blev tre timmar sen innan dykare fått loss
wiren. 1936.
Under våren ombyggd bryggdäcket förlängt akterut och akterdäcket
delvis inbyggt. 1936 04
26. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1936 06
10. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Köpmanholmen - Örnsköldsvik,
med avgång tisdag förmiddag från Stockholm.
Under sommarsöndagarna lustturer Stockholm - Mariehamn, åter måndag
morgon. 1937.
Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Köpmanholmen - Örnsköldsvik. 1937 05
17. Fartyget hittar motorbåten Solsvådan drivande på Ålands hav med 5
personer ombord. Fartyget bogserar båten som fått motorhaveri till
Stockholm. 1937 08 07. Grundstötte vid 08.00 tiden i tät dimma vid Skötkobben öster om Arholma på resa Norrland - Stockholm. Gick med nedsatt fart men strömmar förde henne ur kurs och hon gick rakt upp i en skreva och blev stående som på en slip. Från Simpnäs gick en livräddningsbåt ut och de 250 passagerare ombord fördes först iland på kobben, tills NJORD på resa mot Stockholm tog över passagerarna vid middagstid. Sprang läck. 1937 08
08. Drogs loss av bärgningsångarna Neptuns DIANA och TOR, samt
Transportbolagets BALDER och förs in till Finnboda varf. Fartyget stod högt
på grynnorna och hade ytterst liten last, vilket medförde att man fick
slänga barlasten överbord. Efter att hon glidit av grundet fördes hon
in till en skyddad plats vid Simpnäs, för dykarundersökning och tätning. 1938 04
19 - 1938 12 21. Insatt mellan Stockholm - Riga tisdagar kl 09.00 och
under sommaren Stockholm - Borgholm - Kalmar lördagar kl 16.30. 1938 11
25. Kom ÆOLUS ett dygn försenad från Riga till Stockholm på grund av
storm. Fartyget med 11 passagerare hade legat ett dygn utanför Fårö och
stampat. 1939 06
04 - 1939 08 25. Insatt två turer i veckan Stockholm - Riga. Avgångar från
Stockholm söndagar och onsdagar kl 09.00. Övrig tid av seglationssäsongen
en tur i veckan. 1939 09 04. Ur trafik efter krigsutbrottet. 1939 09
05. Rekvirerad av svenska staten för transport av militärer och
evakuering av civila som lasarettsfartyg (SJFTG62), men blev ersatt av
sveabolagets MUNIN och återlevererades till Sveabolaget den 27 september
1939. 1939 10
08 - 1939 12 12. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. Dessutom enstaka
resor Stockholm - Riga. 1941
-1945. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo i olika perioder. 1942 06
14. AEOLUS sista båt från Finland innan skärpta passagerarkontroller träder
i kraft. Blev ändå 4,5 timmars väntan i passkontrollen i Stockholm. 1942 06
22. Extraresa Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1942 08
24. Ett dygn försenad från Åbo på grund av tjocka. 1943.
Under sommaren flera extraturer Stockholm - Borgholm - Kalmar, då
ordinarie båtar varit överfulla. 1944 01
01. AEOLUS seglade på den tyska styckegodsbåten GOTENHOF (RCG, Stettin)
som ankrat tvärs över den muddrade Beckholmsrännan utanför Åbo hamn.
AEOLUS återvände till kajen, men kunde efter två timmar avgå mot
Stockholm då hon endast fått mindre bucklor. GOTENHOF började ta in
vatten och man tvingades sätta henne på grund. 1944 09
22. Finska fartygen ur trafiken till Sverige, ÆOLUS enda fartyget med två
avgångar per vecka i trafiken. ÆOLUS över 500 passagerare och försenades i tre timmar då många flyktingar
tvingades invänta visum. Tio olika nationaliteter ombord. 1944 10
22. Åtskilligt försenad till Stockholm på grund av dimma. Gick vid
ankomsten rakt in i kajen vid kajplats 3, cirka 300 meter från tilläggsplatsen.
Fartygets stäv rev bort 5-6 meter av de grova stockar som utgör
kajskoningen. Trots att ljudet hördes över hela Skeppsbron fick AEOLUS
endast en mindre buckla i fören. 1944 11
11. ÆOLUS kvar i Åbo i väntan på att
konvojer anordnas. 1944 11 13. ÆOLUS får finsk eskort och går till Stockholm. 1944 11
15. Resa till Åbo från Stockholm i konvoj med rederisystern
ÖRNEN. 1944 12
12. Blir upplagd för säsongen. 1945 01
29. De två överlevande från Hansaolyckan klockas hur lång tid de behöver
från hytten ut på däck, för att kunna avgöra hur snabbt HANSA sjönk.
Det sker ombord på ÆOLUS, då hon är det fartyg vars hyttavdelningar är
förbluffande lik HANSAS. 1945 06
16. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1945 11
22. Avgår från Stockholm till Bohus Mekaniska Verkstad, Göteborg för
ändrings och reparationsarbeten. 1946.
Inför säsongens trafik ombyggd för oljedrift 1946.
Sommartid på turisttrafik utefter kusten. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall
- Hernösand - Köpmanholmen – Örnsköldsvik och fram
till 25 augusti trafik även Stockholm - Södertälje - Oskarshamn -
Borgholm - Kalmar. 1947.
Sommartrafik mellan Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1947 08
22. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors. 1948 06
12. Sommartrafik Stockholm - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar och under juli även Stockholm
- Åbo, då FÅA:s ARCTURUS gått till
Londonolympiaden. 1948 06
16. En resa Kalmar - Visby med deltagare i bondeförbundet och SLU stämmor. 1949. Insatt
mellan Stockholm - Sundsvall - Hernösand - Örnsköldsvik - Luleå. 1949 06
19. Åtta flottar märkta med Svea har flutit iland på Örskär, 2 mil
norr om Öregrund. Man befarade en fartygskatastrof, men det visade sig
att ÆOLUS förlorat dem under en storm på resa Luleå - Stockholm. 1950. Sommartrafik Stockholm - Sundsvall - Vasa - Luleå. 1950.
På hösten, upplagd vid Finnboda vid sidan av den brandskadade halvsystern
BIRGER JARL. 1951 05
26 - 1951 06 07. Dockad vid Finnboda Varf. 1951 06
07. Sommartrafik Stockholm - Borgholm - Kalmar. 1951 08
26. Upplagd vid Finnboda Varf. 1952 06
07 - 1952 08 30. Insatt mellan Stockholm - Borgholm. 1953.
Upplagd? 1954 05
25. Såld till International Broadcasting Association AB, Örebro (Pingströrelsen)
för 200.000 kronor. Omdöpt till IBRA. Skulle
byggas om till flytande radiostation. 1956 05
24. Såld till Carl Persson & Söner, Ystad för upphuggning. |
S/S ÆOLUS.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.
Tillbaka till de Samseglande rederierna.
© 2021 faktaomfartyg.
Tack Olav Klemets för text.