M/S ÆRØ.

Byggd 1931 av A/S Svendborg Skibsværft & Maskinbyggeri, Svendborg, Danmark.

Varvsnummer. 36.

Dimensioner. 37,00 x 8,26 x 3,00 m.

Efter förlängning. 47,00 x 8,26 x 3,00 m.

Efter ombyggnad. 48,13 x 7,90 x 2,59 m.

Brt/ Nrt. 288/ 88.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 292/ 114.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 323/ 159.

Maskineri. Två 6-cyl, Holeby dieslar.

Effekt. 490 hk.

Knop. 13,0.

Efter maskinbyte. Två 5-cyl, B&W Litostroj dieslar.

Effekt. 625 kW.

Knop. 11,5.

Passagerare. 400.

Bilar. 20.

Efter ombyggnad. 30.

Vagnar. 4.

Efter ombyggnad. 5.

IMO. 7119563.

1931 06 22. Provtur.

Levererades 23 juni 1931 till A/S Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing, Deanmark.

1931 06. Insatt mellan Ærøskøbing - Svendborg.

1951. Förlängd vid A/S Svendborg Skibsværft, Svendborg, Danmark.

1967. Såld till Olbalna Plovidba, Split, Jugoslavien. Omdöpt till ERO

1967. Insatt mellan Split - Brac.

1971. Överförd till Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Jugoslavien.

197?. Ombyggd med ny överbyggnad.

1991. Överförd till Javno Poduzere Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien.

2003. Under sommaren, Insatt mellan Markarska - Dalmatian island of Brac.

2005. Insatt mellan Makarska - Sumartin.

2007 11 15. Upplagd.

2011 05 15. Ankom Izmir Geri Donusum AS, Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/S ÆRØ.

M/S ERO. 

Tillbaka till Ærø färjor.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2021 faktaomfartyg.