M/S ALYSSA.

Byggd 1999 av C.N. "Visentini" di Visentini Francesco & C., Donada, Italien.

Varvsnummer. 1166.

Dimensioner. 186,00 x 25,60 x 6,50 m.

GT/ NT/ DWT. 25206/ 7744/ 7500.

Maskineri. Två MAN-B&W 9L48/60 dieslar.

Effekt. 18900 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 327.

Bilar. 221.

Lastmeter. 2300 meter.

IMO. 9188427.

1997 06 25. Kölsträckt.

1998 12 19. Sjösatt.

Levererades 30 juni 1999 till Royal Maritime Ltd, Valletta, Malta. (Registrerad för Levantina Transport, Bari, Italien). 

1999 08. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunisien - Frankrike/Italien.

2000 03 03. Utchartrad till Cia, Trasmediterranea, Spanien. Insatt mellan Barcelona - Palma de Mallorca.

2001 05. Insatt mellan Valencia - Palma De Mallorca.

2001 06. Utchartrad till Stena Line, Göteborg (SweFerry).

2001 07 03. Ankom Cityvarvet, Göteborg. Omdöpt till SVEALAND.

2001 07 10. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.

2001 07 11. Gick på grund utanför Själland och får skador på propellern, samt skador på botten. Går till Flender Werft, Lübeck för reparation.

2001 07 26. Insatt i Scandlines Hansa trafik mellan Trelleborg - Travemünde.

2002 09 23 - 2002 10. Varvsbesök vid Western Ship & Repair, Klaipeda, Litauen.

2003 04 17. Utchartrad till Scandlines Ag, Insatt mellan Kiel - Klaipeda.

2004 08. Såld till Rederi Ab Hornet, Nassau, Bahamas. Utchartrad till Scandlines Ag, Insatt mellan Kiel - Klaipeda.

2005 07 04. Registrerad för Stena Bermuda Line Ltd, Nassau, Bahamas.

2006 01 - 2006 04. Utchartrad till TT Line. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

2006 02. Överförd till Italienska skeppsregistret, hemmahamn Genua.

2006 03 02. Såld till Lisco Baltic Service, Klaipeda, Litauen (DFDS Tor Line).

2006 04. Övertagen av dom nya ägarna. Registrerad för Lisco Optima Shipping Ltd, Klaipeda, Litauen. 

2006 04 27. Ankom Western Ship & Repair, Klaipeda, Litauen.

2006 05. Omdöpt till LISCO OPTIMA.

2005 05 07. Dockades fartyget ut.

2006 05 08. Insatt mellan Klaipeda - Kiel.

2009 05 25. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2011 02 21. Insatt mellan Klaipeda - Kiel.

2011 09 30. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2012 04 04. Omdöpt till OPTIMA SEAWAYS.

2019 01 06. När fartyget ankom Karlshamn så gick hydraliken till akterrampen sönder och man fick rekvirera kranar för att få ner rampen så man kunde lossa fartyget (tog 22 timmar). Tagen ur trafik för reparation.

2019 01 14. Åter i trafik.

2019 12 23. Sista dagen i trafik mellan Karlshamn - Klaipeda.

2020 01 06 - 2020 06 28. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2020 07 01. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2021 01 02 - 2021 01 27. Insatt mellan Dunkerque - Rosslare.

2021 01 27. Avgick Dunkerque mot Klaipeda.

2021 01 31. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2022 05 06. Avgick Klaipeda mot Dunkerque.

2022 05 09. Ankom Dunkerque.

2022 05 11. Insatt mellan Dunkerque - Rosslare.

2022 06 13. Avgick Dunkerque mot Klaipeda.

2022 06 16. Ankom Klaipeda.

2022 06 27. Insatt mellan Paldiski - Kapellskär.

2022 10 21. Avgick Paldiski mot Klaipeda.

2022 10 22. Insatt mellan Klaipeda - Karlshamn.

2022 11 23. Ankom Klaipeda och togs ur trafik.

2022 12 13 - 2022 12 15. En resa mellan Klaipeda - Kiel.

2022 12 25. Avgick Klaipeda mot Dunkerque.

M/S ALYSSA.

M/S SVEALAND.

M/S LISCO OPTIMA.

Varvsbilder.

M/S OPTIMA SEAWAYS.

Tillbaka till Cotunav.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till TT Line.

Tillbaka till Lisco.

Tillbaka till DFDS Seaways.

© 2022 faktaomfartyg.