M/S APOLLO.
Byggd 1964 av Sölvesborg Varv Ab, Sölvesborg.
Varvsnummer. 66.
Dimensioner. 71,90 x 12,70 x 3,61 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1291/ 489/ 500.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 1354/ 712.
Maskineri. Två 8-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz dieslar.
Effekt. 3133 kW.
Knop 17,5.
Passagerare. 1080.
Efter ombyggnad. 519.
Hyttplatser. 0.
Bilar. 75.
Efter ombyggnad. 70.
Lastbilar. 10.
RN. 10483.
IMO. 6403163.
1962
02. Beställd. 1963
05 06. Kölsträckt. 1963
12 17. Sjösatt och döpt av Britt-Marie Myrsten. Levererades
9 maj 1964 till Rederi Ab Slite, Slite. Detta fartyg blev det första fartyget
som fick den röda färg som senare blev standard färg på Viking Lines fartyg.
Viking Lines röda färg
kom med Apollo 1964, så här gick det till. Det hela utspelade sig på Sölvesborgs
stadshotell när Apollo var under byggnad. Konkurrenternas fartyg Ålandsfärjan
var gul och Viking var blå, så man bestämde sig att låta måla Apollo röd.
Inga färgprov fanns dock till hands, men Carl Bertil Myrstens fru Britt Marie
och hennes syster Inga Gattberg plockade fram sina läppstift ur handväskorna. Några
streck ritades på en bit papper, innan man kunde enas om att Ingas mörkare läppstift
var snyggast. Man tog sedan med sig ”färgprovet” till ett laboratorium, där
man lät måla upp nyansen på en bit plåt. Viking Lines röda färg kommer
alltså från Inga Gattbergs läppstift med namnet ”Mexican Fire” och
nyansen har sedan även marknadsförts som Apollo-röd. APOLLO hade
målat "ÅLANDSPILEN" på sidan och blev det första fartyget mellan
Sverige och Finland med fartygssidan målad i marknadsföringssyfte. Fartyget
fick smeknamnet "ÅLANDSDARREN" tack vare alla vibrationer. 1964
05 10. Gjorde fartyget en resa mellan Sölvesborg - Rönne, Danmark för
inbjudna varvsarbetare. Det var under våren ovisst om Apollo skulle bli klar i
tid för att starta trafiken den 15 maj som man lovat. Därför lovade Myrsten
varvsarbetarna och deras familjer en gratis resa till Bornholm om fartyget blev
klar i tid. Fartyget blev klart i tid och söndagen innan premiärturen, som även
var leveransprovtur, bar det iväg till Bornholm. Det var nog inte bara
varvsarbetarna och deras närmaste släktingar som följde med på turen, många
av passagerarna var nog ganska avlägset släkt med varvsarbetarna. På resan bjöds
det på mat och dryck. 1964
05 13. Visas upp i hemmahamnen Slite. Ombord bjöds det på saft och wienerbröd. 1964
05 14. Ankommer till Mariehamn. 1964
05 15 - 1964 06 28. I trafik Norrtälje - Mariehamn. Ersatte Slite och Boge. 1964
05 27. En prov och uppvisningstur till Nystad från Simpnäs. 1964
06 29 - 1964 08 16. Insatt mellan Simpnäs - Mariehamn. 1964
07 05. Fram till den 13 augusti gjordes även fyra natturer i veckan mellan
Simpnäs - Nystad, vilket ofta ledde till förseningar i Ålandstrafiken. 1964
07 29. Grundstötning på Järngrynnan norr om Geta på väg mot Nystad med 65
passagerare och 12 bilar ombord. Loss för egen maskin och anlände under tidiga
morgonen till Nystad tre timmar försenad, där det gjordes en dykarundersökning.
Mindre läckor som tätades provisoriskt och fartyget kunde gå åter mot Simpnäs
något försenat med 150 passagerare och 50 bilar. Därefter gick hon till varv
i Stockholm. 1964
08 15. Åter i trafik Norrtälje - Mariehamn. fartyget även fått tillåtelse
att gå via Mariehamn på resor mellan Norrtälje och Nystad. 1964
12 01. Inleds samarbetet mellan Rederi Ab Vikinglinjen, Mariehamn och Rederi Ab
Slite. Ersatte Viking som inte hade någon isklass på vardagarna mellan
Kapellskär - Pargas. Utan att anlöpa Mariehamn, då man som svenskt fartyg
inte hade cabotagerätt för att transportera passagerare och gods inom Finland.
På helgerna i trafik Kapellskär - Mariehamn. Ersatte Viking som inte hade någon
isklass. 1965
05 03. I och med att Viking gick i trafik kunde Apollo gå till Stockholm för
dockning. 1965
05 09. Inleddes samarbete med Vikinglinjen. Viking och Apollo gick i par mellan
Kapellskär - Mariehamn - Pargas. Apollos marknadsföringsnamn Ålandspilen
skippades då och man marknadsförde båda fartygen under Vikinglinjen. APOLLO
hade dock inte rätt att transportera Passagerare och gods mellan Pargas och
Mariehamn. Under sommaren gjorde fartygen tre enkelturer per dygn i ett rullande
schema. 1965
09. Efter att VIKING lagts upp, gjordes det kvällsavgångar från Kapellskär
och på morgonen från Pargas. 1965
10 31 - 1965 11 21. Ombyggd
i aktern och förlängd med en meter vid Gävle varv, ersattes dessa veckor av
inhyrda VISBY. Detta gjordes för att förbättra gången i is och hon fick en
rundare akter istället för den ursprungliga tvära. Fick även hängdäck
byggda på bildäck. 1966
02 02. Insatt med tre resor Nynäshamn - Pargas, innan isen blev för besvärlig.
Det var på en av resorna från Nynäshamn till Pargas med 15 långtradare
ombord som Johan Kull kom ner på bildäcket en morgon. Han upptäckt att det
var fullt med vatten där. Så fort fartyget dök ner i vågorna lyfte dessa
bogporten och det kom in mer vatten. Utomhus var det 14 grader minus och det
hela berodde på att en isbit kilat in sig under bogvisiret och sedan växte när
den överspolades av vatten. Slutligen blev den så stor att den tryckte upp
bogvisiret och det började komma in vatten på bildäcket. Fartyget lades
med aktern mot vinden och sedan började besättningen arbeta med att vajrar och
vantskruvar få bukt med bogporten, så färjan kunde fortsätta mot Pargas. När
vädret lugnat sig gick man tillbaka till Nynäshamn och där tog Kull kontakt
med Myrsten och berättade att ”Apollo är inte sjövärdig”. Myrsten hade
svarat Kull att ”Vilken pessimist du är”. Nästan 30 år senare ringde
Myrsten till Kull efter Estonia olyckan och bad om ursäkt för att han sagt att
Kull är en pessimist. 1966
02 16 - 1966 02 28. All fartygstrafik mellan Sverige och Finland inställd pga.
isförhållanden. 1966
02. Tre dubbelturer Pargas - Långnäs, för att avhjälpa livsmedelskrisen på
Åland som var helt isolerat av isen. Apollo fick för dessa resor tillstånd av
Siljarederiet att använda deras hamn i Långnäs och fick undantag från
cabotagerätten. 1966
03 27. Återupptogs ordinarie trafiken efter isvintern. 1966
03 29. SKANDIA fick propellerhaveri isen utanför Föglö. APOLLO tar över 47
av Skandias 127 passagerare och för dem till Mariehamn. 1966
04 24. Går fartyget i dimma kl. 15.45 på Råggrund vid Ledsund söder om
Lemland, Ålands skärgård på resa mellan Pargas - Mariehamn - Kapellskär med
6 personbilar, 7 lastbilar och 15 passagerare ombord. En oljetank sprang läck.
Passagerarna fördes av en sjöbevakningsbåt till Mariehamn. 1966
04 25. Kommer loss från grundet kl. 16.35 med assistans av
Kustbevakningsfartygen Tursas och Uisko. Man upptäcker lite läckage på APOLLO
efter grundstöttningen. Går på varv för reparation. 1966
07 30. Bildades marknadsföringsbolaget Viking Linjen. 1967
08 08. Är det svår storm och Apollo klarar inte av att förtöja i Pargas, går
till Åbo. 1967
09 04. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. Apollo saknade hytter
eftersom hon ursprungligen var planerad för kortrutten mellan Sverige och Åland.
Dessutom var bildäcket för litet, därför såldes fartyget redan efter tre års
trafik. Ersattes av den något större Visby, som hyrdes in från Rederi AB
Gotland. 1967
09 25. Sista resan över Ålands hav. Under en månads tid ersattes hon av STENA
BALTICA, som inte fick cabotagerättigheter mellan Mariehamn och Nådendal innan
VISBY kom i trafik. 1967
09. Såld till La Traverse Nord-Sud Ltd, Quebec, Kanada för 1,425,000 USD. 1967
09 29. Omdöpt till MANIC. Hon fick kanadensisk besättning,
men svenska befäl skulle föra henne äver Atlanten. 1967
09 30. Efter att fönster blindats och bildäcksportarnas låsanordningar förstärkts
avgick hon kl. 12.30 från Finnboda varf mot Kanada. En 18 dagars överresa via
Lissabon till Quebec. 1967
10 01. När fartyget passerade Bornholm började det blåsa ordentligt och
akterporten började läcka in vatten. Vattnet rann även ner från bildäcket
till rodermaskinrummet genom en otät lucka. Det förhindrades med att man
tillverkade en halvmeter hög plåtkrans runt luckan. 1967
10 02. I lä av Skagen tätas akterporten. För att lyckas täta akterporten var
man tvungen att öppna den, vilket medförde att sjöarna slog in på bildäck.
Reparationen lyckades så tillvida att mindre vatten läckte in. 1967
10 04. Hårt väder fortsatte och medförde att säkringsbulten för låsningen
av förporten brast. Förporten surrades med vajer och tajtades med vantskruvar.
Under kvällen försvann den kanadensiska besättning, till slut hittade man dem
liggande i aktre baren. De förklarade att de inte längre vågade ligga i
hytterna där de varken såg himmel eller hav, skulle de dö ville de se hur det
gick till. 1967
10 05. Passerade fartyget Dover och vädret hade lugnat ner sig. 1967
10 08. Ankrades kl. 09.45 på floden Tejo en bit ovanför Salazbron i Lissabon. 1967
10 09. kl. 16.30 avseglade fartyget i 30 graders värme efter att ha bunkrat i
Lissabon. 1967
10 16. Efter en två dagars storm var man över Atlanten och passerade Cape Race
på Newfoundland. 1967
10 18. Förtöjde fartyget i Rimouski till en kör av signalhorn från 100 st
bilar och hurrarop från människor som tog emot den nya färjan 1967
11. Insatt mellan Rimouski - Forestville över St. Lawrencefloden. 1970.
Överförd till Canadian Goverment, Minister of Transport for the Province of
Quebec. 1971
07. Insatt som första bil och passagerarfärja mellan Souris på Prince Edward
Islands - Cap aux Meules på Madeline Islands, samt mellan Rimouski - Baie
Commeau. 1975
04. Dockad i Dartmouth på Nova Scotia. Planer på att hon till sommaren skulle
sättas i trafik mellan Prince Edward island och Pictou på Nova Scotia, för
Northumberland Ferries Lmt. 1975.
Trafiken kom aldrig igång och under sommaren blev hon upplagd i Pictou på Nova
Scotia, efter att rederiet fått ekonomiska problem. 1975.
Under hösten flyttad till Charlottentown på Prince Edward Island och upplagd där
ett år, innan hon bogserades till Halifax, Nova Scotia. 1978
02. Såld till Kefalliniki Sa, Pireus, Grekland. Omdöpt till AINOS.
Pris USD 1 milj. 1978
02 15. Avgick från Halifax mot Grekland. 1987.
Insatt mellan Rafina - Kykladerna. 1980.
Insatt mellan Kyllini - Poros - Kephalonias. 1989
05. Såld till Sigma Ferries Sh Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till NERAIDA
II. 1989.
Insatt mellan Pireus - Aigina - Methana - Poros - Ydra - Spetsai - Porto Heli. 1990
03. Såld till Ventouris Ferries, Pireus, Grekland, Omdöpt till YDRA. 1991.
Registrerad för Mastrogioris Shipping Co, Ltd, Pireus, Grekland. 1992.
Ombyggd i Perama, Grekland. Bland annat togs "blind" skorstenen med
befälhavarens hytt bort. Båtdäcket förlängdes. 1993.
Åter i trafik efter ombyggnad. I trafik Piraeus - Aigina - Paros - Hydra. 1996.
Såld till Agios Nektarios N.E, Pireus, Grekland. Omdöpt till AGIOS
NEKTARIOS. 1996.
Läggs fartyget upp i Keratsini, Grekland. 2000.
Såld till två okända Grekiska köpare. Dom tänkte sätta in fartyget som
Ro-Ro fartyg mellan Igoumenitsa - Kerkira (Korfu), men det vart inget av de
planerna. 2003
12 24. Sjönk fartyget i hård väder i Keratsini, Grekland. 2006 04. Så bärgades vraket i bitar. 2006 05 18. Så var fartyget upphugget. |
M/S APOLLO.
M/S MANIC.
M/S AINOS.
M/S NERAIDA II.
M/S YDRA.
M/S AGIOS NEKTARIOS.
Tillbaka till Rederi Ab Slite.
© 2024 faktaomfartyg.