M/S ARATOR.

Byggd 1922 av Kockums Mekaniska Verkstads Ab, Malmö.

Varvsnummer. 140.

Dimensioner. 116,27 x 15,70 x 6,81 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4320/ 2374/ 7535.

Maskineri. Två 8-cyl, Burmeister & Wain dieslar.

Effekt. 2080 ihk.

Knop. 10,0.

RN. 6692.

Systerfartyg. TROLLEHOLM.

1919 12. Beställd.

1921 08. Sjösatt.

1921 10. Bogserad till B&W för motorinstallation.

1921 12 19. Åter till Kockums varv.

Levererades i februari 1922 till Svenska Lantmännens Rederi AB, Stockholm.

1923 10 05. Såld till AB Ebet (K V Melin, Stockholm) efter det att Svenska Lantmännens Rederi AB gått i konkurs.

1924 12 08. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. Omdöpt till SVEAJARL.

1924. Insatt på England - Nordamerikas västkust - Australien - England. Senare trafikerades även Stilla Havet, mellan Vancouver - Shanghai, gick ibland till Europa och Australien och tidvis i samsegling med ett norskt rederi mellan amerikanska västkusthamnar (Knutsen Line).

1935 07 15. Såld till C H Sörensen & Sönner, Arendal, Norge. Överlämnad i Göteborg. Omdöpt till VELOX.

1935 07. Överförd till Skibs AS Velox (C H Sörensen & Sönner), Arendal, Norge.

1940 - 1945. Timechartrad av de allierade under 2:dra världskriget. Deltog i flera konvojer. Återlämnad efter kriget.

1942 08. Kapten Sören Marius Jensen omkom ombord i en olycka.

1943 05. 2:dre styrman Gabriel Thuestad omkom ombord i en olycka.

1946 12 17. Såld till Rederi AB Atlanta (OY Suomen Etela-Amerikan Linja, Finska sydamerikalinjen AB), Helsingfors, Finland. Omdöpt till ANGRA.

1951 07 01. Rederiet ändrar namn till Finska Sydamerika Linjen, Helsingfors, Finland.

1956 01 31. Såld till Oy Hacklin Holdings Co Ab (Werner Hacklin), Björneborg, Finland. Omdöpt till OTTO H.

1956 11 22. Överförd till Werner Hacklins Stiftelse, Björneborg, Finland.

1959 05 25. Ankom Helsingin Romuliike, Helsingfors, Finland för upphuggning.

M/S ARATOR.

M/S SVEAJARL.

M/S ANGRA.

Tillbaka till Rederi AB Svea.

© 2020 faktaomfartyg.