S/S ASKUR.
Byggd 1872 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.
Varvsnummer. 115.
Dimensioner. 43,49 x 7,43 x 3,47 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 333/ 242/ 430.
Maskineri. En Bergsunds ångmaskin.
Effekt. 40 nhk.
Knop. ?.
Byggd som ångskonert, med trä på järnspant.
RN. 2290.
Levererades 1872 till Rederi Ab
Svea, Stockholm.
1872. Insatt på trampfart i östersjön och Nordsjön. Gick även i pendeltrafik Stockholm - Stettin under de första åren. Tog också en del passagerare även om hon var byggd som lastångare. 1872. Nettoförtjänst under år 1872; 15 805: 04 riksdaler. 1874. Insattes vid öppnandet på den nya linjen Stockholm - Lübeck, därefter gjordes nio resor Stockholm - Norrköping - Stettin. 1876. Fartyget annonseras att tillsammans med andra fartyg att gå på linjerna Newcastle, Amsterdam, Bremen, Stettin och Stockholm. 1877. Beslut om försäljning då ASKUR ansågs oekonomisk. Stämman beslutade om 12 % utdelning på de nya aktierna då försäljningen av ASKUR inbringade ett pris som ”något översteg fartygets bokförda värde”. 1877. Såld till Kolsva Bruk, Köping. 1888. Såld till C G Thulin, Stockholm. 1890. Såld till P W Åkerstedt, Härnösand. 1897 10 08. Såld till B Berg, Stavanger, Norge. 1915. Såld till Sigurd W Böe, Bergen, Norge. 1915 03 04. På resa mellan Haugesund - Hull med last av sill sprang fartyget läck och övergavs av besättningen. Fartyget sjunker iNordsjön och besättningen räddas av Danska NORMAND. |
S/S ASKUR.
© 2021 faktaomfartyg.