M/S ATOMENA.

Byggd 1944 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 322.

Dimensioner. 103,80 x 15,24 x 7,32 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2729/ 1467/ 5025.

Maskineri. En Eriksbergs B&W 950-VF-90 diesel.

Effekt. 3500 ihk

Knop. 13,5.

RN. 8674.

IMO. 5048289.

Systerfartyg. SYMFONI. TRIVIA.

1941 05 07. Beställd av Rederi Ab Wallenco, Stockholm.

1942 02 16. Överenskommelse med P.G. Thulin om övertagande av kontrakt.

1942 03 24. Övertaget av Rederi Ab Atomena.

1944 04 03. Sjösatt. Dopet fick vänta då redaren inte kunde närvara.

1944 07 18. Döpt av Gudmor Fru Hedlund. Avgick på provtur samma dag.

Levererades 18 juli 1944 till Rederi Ab Atomena (Nordström & Thulin) Stockholm.

1955. Såld till Hamburg-Amerikanische Packetfahrt Aktien-Gesellschaft, Hamburg, Västtyskland. 

1955. Registrerad för Hamburg Amerika Linie, Hamburg, Västtyskland. Omdöpt till FLENSBURG.

1961. Såld till Bordagain Shipping Co Ltd, Monrovia, Liberia. Omdöpt till BORDABERE.

1968. Såld till A.N. Athanassiades, Pireus, Grekland.  Omdöpt till SANTA ANTHOUSA.

1970. Såld till G. Yiakoumopoulos & K. Athanassiadis, Pireus, Grekland. Omdöpt till FAST DOLPHIN.

1973. Registrerad för Ownership Fast Dolphin, Pireus, Grekland.

1974. Såld till Swift Cia Naviera S.A. Pireus, Grekland. Omdöpt till SWIFT SKIPPER.

1977. Såld till Aegean Glow Inc, Pireus, Grekland. Omdöpt till PANAGIA CHRYSSOPIGI.

1978. Såld till Maliac Shipping Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till KARRAS.

1978 11 26. Fick fartyget maskinhaveri utanför Pireus.

1979 02 15. Upphuggen i Eleusis, Grekland.

Bild saknas

Tillbaka till Nordström & Thulin.

© 2024 faktaomfartyg.