M/S AURELLA.
Byggd 1973 av J.J. Sietas Shiffswerft, Hamburg, Tyskland.
Varvsnummer. 702.
Dimensioner. 125,22 x 21,53 x 5,27 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 7210/ 3234/ 1893.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 7984/ 4319/ 1325.
Maskineri. Två Stork-Werkspoor 16TM410 dieslar.
Effekt. 15445 kW.
Knop 21,5.
Passagerare. 1500.
Efter omklassning. 1612.
Hyttplatser. 330.
Efter ombyggnad. 450.
Efter ombyggnad. 812.
Bilar. 420.
Efter ombyggnad. 300.
Långtradare 35.
IMO. 7310260.
1972
04 27. Beställd med projektnamn Newbuilding III. Byggpris 33 miljoner
DEM. 1973
03 17. Sjösatt och döpt till AURELLA av Saga Grönberg. Samma dag sjösattes
även VIKING 4. 1973
06 23. Provturer. Levererades
den 30 juni 1973 till Oy SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Skulle ha
levererats i maj, men vart försenad. 1973
06 31. Provtur från Hamburg ut i Elbes mynning, under färden ut hörs
den Tyska nationalsången spelas när fartyget passerar Schulau, vid återkomsten
den Finska nationalsången. 1973
07 02. Anlände till Mariehamn. 1973
07 03. Insatt i Viking Lines trafik mellan Nådendal - Mariehamn -
Kapellskär, ersatte MARELLA som flyttades till linjen Åbo - Mariehamn -
Stockholm. Hon var den första "Jumbofärjan" i trafik över Ålands
hav och marknadsfördes som ”Havets Jumbojet”, men konkurrenterna
kallade henne ”Jätten Glufs-Glufs” eftersom hon svalde så mycket
bilar. Det var den första bilfärjan mellan Sverige och Finland som
lastade bilar på tre däck. Det övre bildäcket för 140 personbilar nås
via inre ramper, men det finns även portar i sidan. Det var första
sommaren på många år som Viking Line inte behövde chartra in någon
lastbilsfärja. Skorstenen var utprövad efter försök i vindtunnlar.
Radarantennerna är placerade på utstickande vingar på sidan av masten. 1973
07 04. Landgången hakade av från fartygssidan och en man i kläm i
Mariehamn. Han lyckades hålla sig fast, men skadade benet. Landgången
togs ur bruk för reparation och under en tid användes bildäcket som
landgång även för passagerare utan fordon. 1973
09 21. Går fartyget med full fart på grund vid Björkön nära Långnäs
i den Åländska skärgården kl. 02.30 på resa Nådendal - Kapellskär.
Stod hårt på grundet. Orsaken till grundstötning var att rorsman och
lotsen haft olika åsikter om beordrad kurs. 1973
09 21. Från Nådendal avgår KAPELLA, som vid 12 tiden tar över de 254
passagerarna via akterramperna på de två fartygen och tog dem till Långnäs.
Tog även över 75 personbilar och 17 långtradare till Långnäs. Vid 16
tiden var KAPELLA tillbaka och då gjordes det försök av henne att dra
loss AURELLA. UISKO och fyra kustbevakningsbåtar fanns också på plats för
assistans, som lade ut oljebekämpningsredskap eftersom ett tunt lager
olja upptäckts runt Aurella. Befälhavare var Holger Grönberg. 1973
09 23. Försöker KAPELLA dra loss AURELLA som även använder sina
motorer. AURELLA rörde sig något innan bogsertrossarna sprang och en
pollare på KAPELLA slits av. 1973
09 24. Gör MARELLA flera försök att dra loss rederisystern från
grundet. AURELLA rörde sig något men lossnade inte från grundet. 1973
09 25. Både KAPELLA och MARELLA gör ett försök att tillsammans dra
loss AURELLA, utan att lyckas. 1973
10 01. Anlände två kranar till AURELLA från Stockholm respektive
Jakobstad. Men då vattenståndet är mycket lågt avvaktar man med försök
att lyfta loss AURELLA. 1973
10 08. Vid kl. 14.30 tiden kommer hon loss för egen maskin, men med hjälp
av två pontoner och att man sprängt bort den sten som låg under
fartygets maskinrum. Efter kontroller gick hon för egen maskin till varv. 1973
10 09. Ankommer Finnboda Varv, Nacka för reparation. 1973
11 03. Åter i trafik. Olyckan ledde till en debatt om färjorna nu är så
stora att de ej går att manövrera säkert. 1974
06 03 - 1974 06 077. Dockad i Åbo. 1975
04 21 - 1975 04 25. Dockad i Åbo. 1976
03 31 - 1976 04 10. Upplagd i Mariehamn under sjöfackförbundets strejk. 1978.
Världsmästare i fartygsfotboll. 1979.
Under sommaren kvällsavgång från Kapellskär. 1980 03 29 – 1980 05 23. Upplagd i Nådendal pga. finsk sjömanasstrejk. 1980
09. Vasabåtarna intresserade av att köpa AURELLA. 1980
12. Planer på att låta Aurella trafikera mellan Björneborg - Gävle. 1980
01. Upplagd i Mariehamn i två veckor. Därefter insatt som ersättare för
dockande ROSELLA och TURELLA. 1981
02 22 - 1981 04 15. Upplagd i Mariehamn. Samtidigt förhandlade man om att
hyra ut fartyget till Folkliners kommande trafik. 1981
04 16 - 1981 08 31. I trafik Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Vasabåtarna
hade velat chartra henne under sommaren, men var för sent ute då hon
redan var tidtabellsatt. 1981
08 31. Upplagd i Mariehamn. 1981
10. Olika trafikuppgifter diskuterades för AURELLA, bl.a. Göteborg -
Fredrikshavn, Moss - Fredrikshavn och Helsingfors - Tallinn. 1982
01. Såld till Irish Continental Group Ltd Dublin Irland för ca 16,7
miljoner USD. 1982
01 20. Övertagen i Kiel. 1982
01. Ankom Amsterdamsche Droogdok, Amsterdam, Holland för ombyggnad,
bland annat fler
hyttplatser, till 450 platser på bekostnad av översta bildäcket. 1982
01. Omdöpt till SAINT PATRICK II. 1982
06 02. Insatt mellan Rosslare - Le Havre/Cherbourg. 1982
11. Utchartrad till Belfast Car Ferries och insatt mellan Belfast -
Liverpool. 1982
11 21 - 1983 04 01. Utchartrad till North Sea Ferries. Insatt
mellan Rotterdam - Hull. Hon ersatte VIKING 6, som visat sig vara för
liten. Den ersatte i sin tur NORLAND som rekvirerats av brittiska staten
som transportfartyg i Falklandskriget. 1983
04 21 - 1983 06 22. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt
mellan Belfast - Liverpool. 1983
10 -1984 01 04. Utchartrad till Belfast Car Ferries och insatt mellan
Belfast - Liverpool. 1984
01 06. Provanlöp i Holyhead. 1984
02 - 1984 03. Utchartrad till B&I Line. Insatt i trafik mellan
Dublin Liverpool/ Holyhead. 1984
10 19 - 1984 11 03. Insatt i trafik mellan Pembroke - Rosslare. 1984
12. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt mellan Belfast - Liverpool 1985
03. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Hamburg - Harwich,
men då fartyget inte kunde hålla tidtabellen, insatt mellan Cuxhaven -
Harwich. 1985
09. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn. Insatt mellan Hamburg - Harwich. 1985
10 16 - 1986 05 23. Utchartrad till Stena Line, Göteborg. Insatt mellan
Moss - Fredrikshavn – Göteborg, efter att ha målats i Stena Lines färger
på Cityvarvet i Göteborg. 1986
09 - 1986 10. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt
mellan Belfast - Liverpool. 1986
10. Upplagd i Birkenhead. 1986
12 31. Insatt mellan Rosslare - Cherbourg/ Le Havre. 1987
10 01 - 1988 03. Utchartrad till Belfast Car Ferries. Insatt
mellan Belfast - Liverpool. 1988.
Rederiet ändrar namn till Irish Continental Group, PLC, Dublin. 1988
10 03 - 1989 04 05. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan
Pembroke - Rosslare. 1989
09 15 - 1989 09 30. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan
Portsmouth - Cherbourg - Kanalöarna. 1989
10 - 1990 03. Utchartrad till Sealink U.K. Ltd. Insatt mellan Dover -
Calais. 1990
09 22 -1991 03. Utchartrad till P&O European Ferries. Insatt
mellan Dover - Zeebrügge. 1992
02 13 - 1992 03 04. Utchartrad till B&I Line. Insatt mellan
Pembroke - Rosslare. 1992 12 31- 1993 04. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland. Överförd till Estniska skeppsregistret, hemmahamn Tallinn. Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn. 1993
04 - 1993 08. Insatt i Irish Ferries trafik. 1993
09 01 - 1994 03. Utchartrad till Estonian Shipping Company, Tallinn,
Estland. Överförd till Estniska skeppsregistret, hemmahamn Tallinn.
Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn under tiden GEORG
OTS byggs om. 1994
03 04. Hjälper SAINT PATRICK II till med att ta ombord de 1101
passagerarna, samt besättningen på 158 man från den då sjunkande SALLY
ALBATROSS,
som därefter sätts på grund igen så hon inte sjunker. 1994
05. Hemmahamn Dublin. 1994
11 - 1994 12. Insatt mellan Dublin - Holyhead. 1995
03 19. Utbröt brand i maskinrummet på fartyget, som kunde släckas
snabbt, reparerades i Birkenhead. 1995
03 23 - 1995 05 24. Insatt mellan Rosslare - Pembroke Dock. 1995
09 - 1995 11 15. Insatt mellan Rosslare - Pembroke. 1995
10. Reparationsarbeten på maskineriet i Le Havre. 1996
02. Insatt mellan Rosslare - Pembroke. 1996
05 31 - 1996 09 07. Insatt mellan Rosslare/ Cork - Roscoff/ Cherbourg/ Le
Havre 1996
09 07. Upplagd i Le Havre, Frankrike. 1997
07. Insatt på två överfarter mellan Cork/Rosslare -
Roscoff/Cherbourg/Le Havre. 1997
07. Upplagd i Le Havre, Frankrike. 1998
05. Utchartrad på bareboatcharter till Hellenic Mediterranen Lines,
Valletta, Malta. Registrerad för Ironhorse Ltd, Valletta, Malta med förköpsrätt
på fartyget. Omdöpt till EGNATTIA II. 1998
05 22. Avgick Le Havre mot Pireus. 1998
05 26. Ankom Pireus. 1998
06 24. Insatt mellan Brindisi - Patras. 2000
05. Utchartrad till Balear Express, Spanien, Omdöpt till VILLE
DE SETE. 2000
05 13. Insatt mellan Séte - Palma. Överförd till Portugisiska
skeppsregistret, hemmahamn Madeira. 2000
09 15. Går Balear Express i konkurs och trafiken stoppas. 2000
09 29. Ankom Pireus och gjorde några kryssningar till Patmos, Rhodos,
Ashod, Haifa, Lemesos och Tinos innan hon lades upp i Pireus. 2001
03. Utchartrad till Swansea Cork Ferries. Omdöpt till CITY OF
CORK. 2001
03 13. Skulle startat trafiken mellan Swansea - Cork. Stoppades i Swansea
efter en ”Port State Control”. Största orsaken var att man inte
klarade av en brandövning och man fick inte tillåtelse att starta trafik
innan besättningen till fullo behärskade säkerhetsrutinerna. 2001
03 19. I trafik mellan Swansea - Cork. 2001.
Överförd till Malta flagg, hemmahamn Valletta. 2001
12. Avslutades trafiken för säsongen. Går till Pireus, Grekland för
uppläggning. 2002
03 07. Såld till Goverment of Canada, Cap-aux-Meules, Kanada. 2002
04 30. Avgick Pireus, med kanadensisk besättning. 2002
05 08. Ankom Cap-aux-Meules, Kanada. 2002
06. Omdöpt till C.T.M.A. VACANCIER. 2002
06 04. Insatt mellan Montreal - Quebec City - Matane - Cap-aux-Meules. 2002.
Under hösten blir fartyget upplagt i Cap-aux-Meules och man passar på
att fräscha upp fartyget invändigt. 2003.
Ombyggd vid Les Mechins Dry Dock, Quebec, Kanada med bland annat
igenbyggda bryggvingar. 2006
04 01 - 206 06 01. Insatt mellan Souris - Cap-aux-Meules. 2009
01 26. Fastande fartyget i isen på St Lawrence floden. 2009 01 27. Kom loss och kunde fortsätta sin färd. 2021 11 16. Upplagd i Georgetown, Kanada. 2022 04 21. Avgick Georgetown mot Souris och vidare till Cap-aux-Meules. 2022
04 25. Insatt mellan
Cap-aux-Meules - Souris. 2022 05 14. Upplagd i Georgetown, Kanada. 2023 11 23. Såld till Super Shining Shipping Co,, Mumbai, Indien. Indiska upphuggare. Satt under St Kitts & Nevis flagg, hemmahamn Basseterre. 2023 12. Omdöpt till ANCIER. 2024 01 28. Avgick Charlottetown mot Alang, Indien. 2024 02 28. Ankom Bhavnagar ankarplats. 2024 03 05. Ankom Alang ankarplats. 2024 03 09. Kördes upp på stranden. |
M/S AURELLA.
M/S SAINT PATRICK II.
M/S SAINT PATRICK II.
M/S EGNATTIA II.
M/S VILLE DE SETE.
M/S CITY OF CORK.
M/S C.T.M.A. VACANCIER.
Tillbaka till North Sea Ferries.
Tillbaka till Swansea Cork Ferries.
© 2024 faktaomfartyg.