S/S AUTOCARRIER.
Byggd 1931 av D & W Henderson & Co., Glasgow, Skottland.
Varvsnummer. 912.
Dimensioner. 67,15 x 10,85 x 4,30 m.
Brt/ Nrt. 822/ 645.
Efter ombyggnad. Brt/Nrt. 985/ 329.
Maskiner. Två 4-cyl, trippelångmaskiner.
Effekt. 154 hk.
Knop. 16,0.
Passagerare. 120. (senare endast 100).
Bilar. 25-35 (lastad via kran).
IDno. 1162557.
1931 02 05. Sjöatt, planerat
namn var CAMBERLEY.
1931 03 23. Provtur och fartyget kom upp i 16 knop. Levererades 26 mars 1931 till Southern Railways, Southampton, England. 1931 03 26. Ankom Dover från varvet. 1931 03 31. Insatt mellan Dover - Calais under sommarmånaderna/ Under vinterhalvåret, insatt mellan Folkestone - Boulogne.. 1940 06 08. Deltog i evakueringen av Kanal öarna. 1940 06 15. Sista överfart mellan Dover - Calais på grund av andra världskriget. 1941 05. Insatt som trupptransportfartyg, samt använd som rekreations fartyg i Scapa Flow. En filmsalong sattes upp på fartyget bland annat. 1945 12 11. Insatt mellan Southampton - Jersey. 1946 05 15. Inatt mellan Dover - Calais under sommarmånaderna. 1946 08 01. Insatt mellan Folkestone - Boulogne. 1947 01 13. Insatt mellan Southampton - Le Havre. 1947 04 01. Insatt mellan Folkestone - Boulogne. 1947 - 1952. Under vinterhalvåret, Insatt mellan Southampton - Jersey - St Malo. 1948 01 01. Registrerad för British Transport Commision, Southern Region. 1952 02. Gjorde sin sista tur från Southampton. 1952 02. Upplagd. 1952 06 - 1952 08. Insatt mellan Folkestone - Calais. 1954 07. Såld till Van Huyghen Freres, Gent, Belgien för upphuggning. 1954 08 06. Bogserad från Dover mot Antwerpen för upphuggning. |
S/S AUTOCARRIER.
Tillbaka till Southern Railways.
© 2021 faktaomfartyg.