M/S BALDUIN.

Byggd 1975 av Ankerløkken Verft, Florø, Norge.

Varvsnummer. 102.

Dimensioner. 136,91 x 21,04 x 7,00 m.

Efter förlängning. 167,52 x 21,04 x 7,01 m.

Brt/ Dwt. 3974/ 5650.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 12494/ 3748/ 10324.

Maskineri. Två Pielstick 12PC22V dieslar.

Effekt. 8255 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 12.

Lastmeter. 1726 meter.

IMO. 7411387.

Systerfartyg. BAYARD. BOHEMUND.

1975 07. Sjösatt.

Levererades 7 november 1975 till Fred Olsen & Co, Oslo, Norge.

1975 11.  Insatt mellan olika hamnar i Norge - Tyskland/ Holland/ Storbritannien.

1978. Utchartrad till Tor Line.

1980 07 29 - 1980 09 05. Förlängd vid Frederikshavn Værft A/S, Frederikshavn, Danmark.

1980. Registrerad för p/r Balduin, Oslo, Norge.

1981 -1986. Utchartrad till Tor Line.

1988. Registrerad för p/r Ganger Rolf ASA & Bonheur ASA, Oslo, Norge.

1997 09 17. Gick fartyget på grund vid Hvaler (inloppet till Fredrikstad) och tog in vatten. Drogs loss från grundet och bogserades in till Fredrikstad för reparation.

1999 01. Såld till DFDS Tor Line A/S, Oslo, Norge. Omdöpt till TOR NORVEGIA.

1999 01. Insatt mellan Oslo - Fredrikstad - Kristiansand - Felixstowe - Rotterdam.

2001 04. Insatt mellan Fredericia - Köpenhamn - Klaipeda.

2001 12 13. Såld till Lisco Baltic Service, Klaipeda, Litauen. Omdöpt till TOR NERINGA.

2005 01. Insatt mellan Immingham - Zeebrugge.

2005 03 16. Utchartard till Cobelfret. Insatt mellan Zeebrügge - Purfleet.

2005. Utchartrad på 4 månader till Incorship. Avgick mot Sydamerika.

2005. Insatt på militärtransporter.

2005. Utchartard på en månad till Grimaldi.

2005 11. Utchartrad till Anek Lines. Insatt mellan Pireus - Haifa.

2005 12 - 2006 01 17. Insatt mellan Fredericia - Köpenhamn - Klaipeda.

2006 02 04. Insatt mellan Brevik - Kristiansand - Immingham.

2006 12. Såld till Baltavia Sia, Riga, Lettland (Management Brax Shipping). Återchartrad av DFDS Tor Line för tre år.

2007 02 28. Upplagd i Göteborg.

2007 04 26. Utchartrad till Stora Enso. Insatt mellan Kotka - Göteborg - Zeebrügge.

2007 05. Insatt för DFDS Tor Line mellan Cuxhaven - Immingham.

2005 07. Insatt på militärtransporter.

2007 12 01. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda. 

2009. Utchartrad till Emroll. Insatt mellan Nordeuropa - Nordafrika.

2009 11. Återlämnad då Emroll lägger ner verksamheten. Upplagd i Göteborg. 

2009 11. Omdöpt till NERINGA.

2009 11. Såld till Moby Spa,Livorno,  Italien för leverans 2010. 

2010 01. Omdöpt till MASSIMO M.

2010 01 15. Avgick Göteborg mot Livorno.

2013 06 19. Fick fartyget maskinrumsbrand när den befann sig ca 13 sjömil utanför Olbia, Sardinien. Elden kunde släckas och man bogserade in fartyget till Olbia. Inga människor vart skadade.

2013 07. Såld till upphuggning.

    M/S BALDUIN.

M/S TOR NORVEGIA.

M/S TOR NERINGA.

M/S NERINGA.

M/S MASSIMO M.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till DFDS Tor Line.

Tillbaka till Cobelfret.

Tillbaka till Grimaldi.

Tillbaka till Anek Lines.

Tillbaka till Moby Line.

© 2021 faktaomfartyg.