M/S BARRANDUNA.

Byggd 1972 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

Varvsnummer. 662.

Dimensioner. 207,40 x 29,62 x 9,95 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 13822/ 7022/ 23725.

Maskineri. Tre 18-cyl Lindholmen-Pielstick dieslar.

Effekt. 20142 kW.

Knop. 22,0.

Lastmeter. ?.

RN. 11289.

IMO. 7208297.

Systerfartyg. LALANDIA. TARAGO. TOMBARRA. TRICOLOR.

1972 03 15. Sjösatt.

1972 09 19 -1972 09 20. Provturer.

Levererades 21 september 1972 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1972 09. Insatt i ScanAustral trafik till och från Australien från Europa.

1978 03 01. Insatt för ScanCarriers trafik.

1984 11. Såld till Rederi Ab Transocean, Göteborg.

1985 01 14. Såld till Government of the United States of America (Department of Transportation), Philadelphia för leverans i juli.

1985 07 04. Ankom Hamburg på sin sista resa för Trans.

1985 07 05. Avgick Hamburg mot Frederikshavn och varvet där för ombyggnad.

1985 07 27. Avgick Frederikshavn mot Sparrow's Point, Baltimore.

1985 08 05. Ankom Sparrow's Point, Baltimore.

1985 09 10. Omdöpt till CAPE DUCATO.

1985 12 10. Övertagen av Barber Steamship Lines Inc (Wilh Wilhelmsen), Wilmington.

1985 12 10. Övertagen av US Department of Transportation, USA.

1985 - 1990. Upplagd i San Pedro.

1990 08 10. Iordningställdes fartyget för insatts i Kuwait kriget. Men det uppstod problem med maskineriet så man kontaktade Transatlantic och frågade om dom hade något maskinfolk som kunde hjälpa till och få igång maskineriet vilket man hittade.

1990 09. Insatt på att transportera krigsmaterial till Mellanöstern.

1990 11. Fick fartyget maskinhaveri på en av huvudmotorerna.

1991 01 - 1991 02. Dockades fartyget i Rotterdam och man reparerade ena maskinen som hade gått sönder.

1991 09. Ankom Norfolk

1991 10 25. Bogserad till James River för att senare läggas i malpåse. Upplagd i Charleston.

M/S BARRANDUNA.

M/S CAPE DUCATO.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.