S/S BIRGER JARL.
Byggd 1893 av W Lindbergs Verkstads & Varfs Ab, Stockholm.
Varvsnummer. 206.
Dimensioner. 57,26 x 8,70 x 4,25 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 835/ 615/ 450.
Maskineri. En 3-cyl, trippelångmaskin.
Effekt. 800 hk.
Knop. ?.
Passagerare. 620.
Hyttplatser. 100.
RN. 506.
IDno. 3000506.
1893 05. Vid angöring efter
provturen vid Södra Varvet kolliderar BIRGER JARL med S/S TIP som fick
flera skador. BIRGER JARL fick styrbords sida intryckt. Olyckan berodde
på felmanöver.
Levererades i maj 1893 till Ångfartygs AB Södra Sverige, Stockholm. 1893 05 05. Premiärtur från Helsingborg till Stockholm. Därefter insatt mellan Stockholm - Hälsingborg - Göteborg, samt vissa turer till Kristiania. 1909 01 01. Övertagen av Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm. 1916. Utchartrad till Röda Korset för utväxling av ryska och tyska krigsoffer. Insatt mellan Trelleborg - Sassnitz. 1918 - 1933. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo i samtrafik med Finska FÅA och Bore. BIRGER JARL gjorde till att börja med en tur i veckan i vardera riktning. De tre bolagen kom att kallas för "De Samseglande" och med denna linje lades grunden för vad som på slutet av 1950-talet kom att kallas "Silja Line". 1934. Ombyggd. 1934 - 1939. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar - Malmö - Landskrona - Helsingborg. 1940 01 14 - 1940 01 15. Uppbringad av tyska flottan, förd till Swinemünde. Frisläpptes snart. 1940. På våren insatt mellan Stockholm - Åbo. 1940 06 10. Annonseras på linjen Stockholm - Borgholm - Kalmar. 1941. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby - Karlshamn. 1942 - 1943. Insatt mellan Stockholm - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar. 1944. Upplagd. 1944 09 12 - 1944 12 31. Utchartrad till Marinförvaltningen för att ligga i beredskap. 1945 06 - 1945 08. Insatt mellan Stockholm - Sundsvall - Örnsköldsvik - Umeå - Holmsund - Härnösand - Sundsvall - Stockholm. 1945. Upplagd i Hammarbyverken. 1946 01 03. Så skadades fartyget svårt efter det att tankfartyget WESTBRIS exploderat som låg förtöjt bredvid BIRGER JARL. Flyttades till Finnboda varv för vidare uppläggning, samt beslut fattades att inte reparera fartyget. 1951 04 28. Såld till British Iron & Steel Company, Sunderland, England för upphuggning. 1951 05 03. Bogserad av ARIMAN från Finnboda mot Sunderland. 1951 05 12. Ankom Sunderland. |
S/S BIRGER JARL.
Tillbaka till Ångfartygs Ab Södra Sverige.
© 2021 faktaomfartyg.