M/S BOHUS.

Byggd 1965 av Verolme Sarpsborg Mekaniske Verksted A/S, Greåker, Norge.

Varvsnummer. 36.

Dimensioner. 105,40 x 15,29 x 6,58 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3453/ 1526/ 4895.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3390/ 1573/ 4778.

Maskineri. En 6-cyl, B&W diesel.

Effekt. 2569 kW.

Knop. 14,0.

RN. 10628.

IMO. 6513815.

1965 04 23. Sjösatt.

Levererades 26 augusti 1965 till Rederi Ab Bifrost, Göteborg.

1972 05. Såld till Rederi Ab Volo, Slite. Omdöpt till GRYNGE.

1974 - 1975. Under vintern, ombyggd till kemikalietanker vid Falkenbergs varv, Falkenberg.

1975. Registrerad för Partrederi M/T Grynge, Slite.

1983 04. Såld till Vernia Shipping Ab Helsingborg (Thore Shipping Ab & Joel Backman & Söner delägare). Omdöpt till VESTRIA.

1984 11. Huvudredare, Joel Backman & Söner.

1986 07. Såld till Sunspur Shipping Ltd, Valletta, Malta. Omdöpt till STAINLESS DUKE.

1988 05. Såld till Ocean Cariers Ltd, Monrovia, Liberia. Omdöpt till CHEMICAL VENUS.

1990. Såld till CGE (Far East) pte Ltd, Monrovia, Liberia. Omdöpt till CENTAUR PROSPERITY.

1992 03 23. Upplagd i Singapore.

1993 01 14. Avgick Singapore mot Indien.

1993 02 02. Ankom Alang, Indien för upphuggning.

M/S GRYNGE.

Tillbaka till Rederi AB Volo.

© 2021 faktaomfartyg