HSC BONANZA EXPRESS.

Byggd 1999 av InCat Australia Pty. Ltd., Hobart, Australien.

Varvsnummer. 051.

Dimensioner. 96,00 x 26,00 x 3,70 m.

GT/ NT/ DWT. 5191/ 1687/ 838.

Maskineri. Fyra 20RK270 Ruston dieslar.

Effekt. 28320 kW.

Knop. 48,0 (max).

Passagerare. 755.

Bilar. 425.

IMO. 9200225.

Systerfartyg. INCAT 050.  AVEMAR. BENCHIJIGUA EXPRESS. BENCHIJIGUA EXPRESS. MILENIUM.

1998 05 11. Kölsträckt.

1999 01 31. Sjösatt.

Levererades i februari 1999 till Canaris De Buques Rapidos S.A. (Lineas Fred Olsen), Santa Cruz de Tenerife, Spanien.

1999 03 22. Ankom Santa Cruz de Tenerife.

1999 04 01. Insatt mellan Santa Cruz de Tenerife - Agaete.

2001 04 06. Insatt mellan Miami - Grand Bahama.

2001 07 24. Läggs trafiken ner och fartyget läggs upp i Florida.

2002. Insatt mellan Los Cristianos - Agaete.

2008 12 03. Fick fartyget haveri på en maskin straxt innan ankomst till Los Cristianos och gick på grund.

2008 12 04. Drogs loss.

2012 05 06. Sista dagen i trafik mellan Los Cristianos - El Hierro.

2012 05 06. Upplagd i Santa Cruz de Tenerife.

2020 12. Såld till Ponte Ferries Ltd, Valletta, Malta. Omdöpt till HSC ARTEMIS.

2020 12 17. Avgick Morro Del Jable mot Valletta.

2021. Insatt mellan Valletta - Augusta, Sicilien.

2023 06. Såld till FRS, Spanien. Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol. Omdöpt till PONIENTE JET

2023 06 17. Avgick Valletta mot Algeciras.

2024 05 21. Kolliderade med kajen i Ceuta och fick skador på babordsfören.

HSC BONANZA EXPRESS.

HSC PONIENTE JET.

Tillbaka till Lineas Fred Olsen.

Tillbaka till FRS Iberia.

© 2024 faktaomfartyg.