S/S BORE.
Byggd 1960 av Oskarshamns varv, Oskarshamn.
Varvsnummer 353.
Dimensioner. 99,38 x 15,28 x 5,26 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 3492/ 1445/ 870.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 4295/ 1688/ 870.
Maskineri. Quadrelope ångmaskin, typ Götaverken med turbin.
Effekt. 3920 hk.
Knop. 16,0.
Efter maskinbyte. Två Wärtsilä/Vaasa 12V22D MD-C dieslar.
Effekt. 3240 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 1028.
Efter ombyggnad. 742.
Efter ombyggnad. 245.
Hyttplatser. 333.
Efter ombyggnad. 444.
Efter ombyggnad. 249.
Bilar. 50.
Efter ombyggnad. 0.
Bussar. 4.
IMO. 5048485.
1959 03 19. Sjösatt. Gudmor fru Kim Von Rettig. 1960 04 05. Leveransprovtur från Oskarshamn till Nynäshamn, där hon överläts till Höyrylaiva Oy Bore-Ångfartygs Ab Bore, Åbo, Finland. 1960 04 12. Insatt för " De Samseglande" i trafiken mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. De Samseglande blir senare Silja Line. 1960 06. Börjar även anlöpa Mariehamn. 1965 05
01 - 10 16. Utöver den ordinarie trafiken även dagsturer Stockholm -
Mariehamn - Stockholm. 1965 11
01. Långnäs ersätter Mariehamn. 1966 02
01. Ej via Långnäs längre. 1966 02
14 - 03 05. Alla turer inställda på grund av isläget. 1966 09
17 - 196612 09. Utöver ordinarie resor gjordes weekend kryssningar
till Mariehamn. 1967 05
27 - 1967 06 23. I trafik Stockholm - Helsingfors. 1967 06
24 - 1967 10 15. I trafik Stockholm - Åbo. Dessutom några weekend
kryssningar till Mariehamn. 1967 10
16 - 1968 11 01. I trafik Stockholm - Helsingfors. 1968 11
01. Insatt växelvis på Stockholm - Åbo och Stockholm - Helsingfors. 1969 01
06. Endast trafik Stockholm - Åbo. 1969 10
27. I trafik Stockholm - Helsingfors. 1969 11
30. Åter till Åbolinjen. 1970 07
27. Kolliderar med holländska fartyget EDDA i dimma i Åbo skärgård. Båda
fartygen fick mindre 1970 10
25. Under en månad trafik Stockholm - Helsingfors. 1972.
Ombyggd med fler hyttplatser. Kranen på fördäck borttagen och
matsalongen förlängd förut. 1973 05
05 - 1973 05 20. Ersatte SVEA REGINA på Stockholm - Helsingfors. 1976 09
01. Upplagd i Åbo efter sin sista tur från Skeppsbron, Stockholm. 1977 10
10. Såld till Oy Jakob Lines Ab, Jakobstad, Finland. 1977 10
10. Avgår från Åbo till Finnboda Varf, Stockholm. 1977 11
07. Anländer till Jakobstad för första gången. Gick från Stockholm
via Skellefteå till Jakobstad. Omdöpt till BOREA i Jakobstad. 1977 12.
Uthyrd i tio dagar för s k ”Butterfahrt” mellan Tyskland och Nederländerna.
1977 12.
Vinterupplagd och ombyggd i Jakobstad. Nybyggd affär, sittsalong tas bort
och bildäcket förstorades. 1978 05
05 - 1978 05 12. Uthyrd till Vasa stad för mäss- och konferensfartyg
till Vasas vänort Kiel med 300 passagerare. Utresan 1978 05
13. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå. 1978 09
23. Säsongen avslutas och fartyget läggs upp i Jakobstad. 1978 11
10 - 1978 12 09. I trafik på s
k ”Julinköpsresor” mellan Jakobstad och Skellefteå. 1978 12. Utchartrad till Fred Olsen Ltd, London. 1979 01 19. Avgick från Jakobstad mot Hebriderna för att användas som logementsfartyg. 1979 01
24 - 1979 05 25. Låg i 1980 06
15. Insatt Jakobstad - Skellefteå. 1980 10
13. Säsongen avslutas och fartyget läggs upp i Jakobstad. 1980 11
16 - 1980 12 15. I trafik på s k ”Julinköpsresor” mellan Jakobstad
och Skellefteå. Därefter upplagd i Jakobstad. 1980 05
10. Skulle trafiken återupptagits, men sjömansstrejk i Finland förhindrar
det. 1980 05
23. I trafik Jakobstad - Umeå. 1980 05 29. I trafik Jakobstad - Skellefteå. 1980 09
16. Säsongen avslutas och fartyget går till varv i Åbo för klassning.
Gör även två charterturer från Åbo till Visby och Tallinn. 1981 04
30 - 1981 05 13. Uthyrd till Folkline i två veckor för trafik Kaskö - Gävle.
Rederiet skulle skaffa sig 1981 05
15. Uthyrd en vecka till resebyrån Travek för kryssningar från Hangö
till Stockholm, Visby och Tallinn. 1981 05
23. Uthyrd till Umeå stad för representationskryssning till Helsingör.
Vid avgången från Umeå 1981 05
30 - 1981 10 03. I trafik
Jakobstad - Skellefteå. Därefter upprustad i Jakobstad. 1981 12 04. Avgick från Stockholm, efter varvsbesök på Finnboda, till Algeriet. 1981 01
04. Utchartrad till Kanadensiskt byggföretag som byggde ett minnesmärke
över Afrikas befrielse. Byggandet 1983.
Flyttad till Cadiz? 1984 01
04. chartern upphör och fartyget går till Lissabon (via Gibraltar?) för
upprustning. 1984 04
26. Såld till Aura Line, som dock inte kunde uppfylla köpevillkoren. 1984 05 08. Ankom Pargas för uppläggning. 1984 05
29. Såld till Ab Helsingfors Steamship Company Ltd (Oy Henry Nielsen Ab)
Helsingfors, Finland. 1984 06.
Utchartrad till Oy Aura Line Ab, Åbo, Finland. 1984 06
20. Insatt mellan Åbo - Stockholm. 1984 10 03. Kl. 18.50 sista avgången från Stockholm. 1984 10
04. Går Aura Line i konkurs, skulderna dom har är ca 9 miljoner FIM. 1984 10
05. Upplagd i Åbo. 1985 10
01. Såld till Aqua Culture Industries Inc, Monrovia, Liberia. (Vanderbilt
Steamship Co, Vancouver, B.C.(Kanada).
Skulle byggas om till mest exklusiva kryssningsfartyget i världen, för
118 passagerare. Skulle få namnet 1985 11
14. Struken ur finska skeppsregistret. 1985 12
03. Åter registrerad på Ab Helsingfors Steamship Company Ltd (Oy Henry
Nielsen Ab) Helsingfors, Finland. 1987 01
20. Såld till Rannikkolinjat Oy, Kotka, Finland. 1987 03
02. Levererad till dom nya ägarna. 1987 04
28. Omdöpt till KRISTINA REGINA. 1987 07
26. Bogserades från Åbo till Wärtsilä Meriteollisuus Oy/ Wärtsilä
Marine Industries Inc, Kotka, Finland, dit hon 1988 04
22. Fartyget visas upp i Kotka. 1988 04
28. Insatt i kryssningstrafik till Visby, Leningrad, Riga och Tallinn, med
Helsingfors och Kotka som 1988 11.
Ombyggd med fler hytter (151 st med 444 bäddar), samt vissa publika
utrymmen byggs om vid Hollming 1989 04
07. Återinsatt i kryssningstrafik med Helsingfors som utgångshamn.
Numera även längre kryssningar till 1990 10
19. Registrerad ägare Kristina Cruises Oy, Kotka, Finland. 1993 06
03. Kryssning från Köpenhamn för att delta i 50-års minnet av ”Dagen
D” den 6 juni i engelska kanalen. 1995 01.
Begärde Kristina Cruises en företagssanering eftersom dom hade skulder
på 64 miljoner FIM. Företaget 1996. I
kryssningstrafik Kotka - Viborg. 1996 05
14. Utchartrad för resa Helsingfors - Tallinn - Riga - Helsingfors som
utställningsfartyg för tyska CMA. 1997. I
kryssningstrafik på Östersjön. 1998. Även
kryssningar längs med Norska kusten. 1999.
Fem nya minisviter byggda genom att slå ihop gamla utsideshytter.
1999 03
27. Startar kryssning till Medelhavet och sedan 3 kryssningar där. 1999 04
31. Åter i Helsingfors. 1999 05
01. Kryssningar från Kotka till Tallinn och Viborg. 1999 06
07. Två veckors kryssning från Helsingfors till Skottland och Norge. 2000 03
31. Kryssning Helsingfors - Malaga. 2000 04
01. Första av tre kryssningar på Medelhavet startar. 2000 05
14. Kryssning Malaga - Helsingfors. 2000 05
25. Åter i Helsingfors. 2000 06
04. Kryssning Helsingfors - St Petersburg. 2000 07
29 - 2000 08 04. Kryssning på norska kusten. 2000 08
04. Kryssningar Helsingfors - Visby - Riga och Helsingfors - St
Petersburg. 2000 08
27 - 2000 11 19. Kryssningstrafik Kotka - Viborg och Kotka - St
Petersburg. 2001.
Under vintern renoverad i Kotka. Bland annat togs hytterna på däck 1 bort och
ersattes med en motionssal och tvätteri. 2001. På
våren insatt i kryssningar runt Medelhavet. 2001 05.
Åter i Östersjön. 2002.
Fartyget kryssar i Medelhavet och utanför Västafrika på vintern. På
somrarna i Östersjön. 2005 06
11 - 2005 06 22. Kryssning från Cadiz till Helsingfors. 2005 06
23. Kryssningar på Östersjön och Nordsjön. 2005 09
02 - 2005 09 10. Kryssning Helsingfors - Bordeaux. 2005 09 10. Kryssningar på Medelhavet och utanför Afrikas västkust. 2006 06 08. Vid avgång från Mahon, så fick fartyget en blackout i maskin, stötte till en brygga, samt sänkte en segelbåt, fick mindre skador i aktern. 2010 08 03. Såld till Oy S/S Borea Ab, Åbo, Finland för att bli flytande hotell. 2010 08 18. Sista kryssningen från Helsingfors till St Petersburg. 2010 08 21. Avgick på sin sista kryssning från Helsingfors - Tallinn - Kotka. 2010 08 23. Ankom Kotka. 2010 08 28. Avgick Kotka mot Nådendal. 2010 08 29. Ankom Nådendal för dockning och överlämning till dom nya ägarna. 2010 10 03. Bogserad från Nådendal till Aura, Åbo. 2010 10 10. Kl 10:10. Omdöpt till BORE. 2011 01. I drift som hotellfartyg. 2023 04 14. Bogserad till Nådendal för varvsöversyn. 2023 05 05. Bogserad tillbaks till Åbo efter varvsbesök. |
S/S BORE.
S/S BOREA.
S/S BOREA.
M/S KRISTINA REGINA.
M/S KRISTINA REGINA.
M/S BORE.
Tillbaka till de samseglande rederierna.
Tillbaka till Kristina Cruises.
© 2024 faktaomfartyg.