M/S BORE QUEEN.

Byggd 1980 av Rauma Repola Oy, Raumo, Finland.

Varvsnummer. 261.

Dimensioner. 142,09 x 23,05 x 7,60 m.

Efter förlängning. 170,93 x 23,05 x 7,62 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 6850/ 2268/ 7984.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 17884/ 5366/ 11400.

Maskineri. Två MAK 9M551AK dieslar.

Effekt. 8827 kW.

Knop. 17,5.

Efter maskinbyte. Två MAK 8M552AK dieslar.

Effekt. 12000 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 12.

Hyttplatser. 12.

Lastmeter. 1615.

Efter ombyggnad. 2100.

IMO. 7902647.

Systerfartyg. BORE KING.

1980 04 09. Sjösatt.

Levererades 22 december 1980 till Oy Bore Line Ab, Helsingfors, Finland.

1981 01. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Göteborg - Helsingborg - Helsingfors.

1982 01 11. Gick fartyget på grund utanför Hangö och fick skador på propeller, roder, rodermaskin, samt att fundamentet till styrbordsmaskin gick sönder.

1982 03 08. Åter i trafik, dock med en maskin bara.

1982 05 31 - 1982 06 21. Reparerades maskineriet vid Wärtsilä, Åbo.

1982 08 30 - 1983 04 19. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1983 05 10 - 1985 05 23. Utchartrad till OT West-Africa Line. Insatt mellan Europa - Västafrika.

1983 06 - 1986 01. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Göteborg - Drammen - Helsingfors.

1986 02. Insatt mellan Helsingfors - Kotka - Hamburg - Terneuzen - Chatham - Cuxhaven - Helsingfors.

1986 12 31. Registrerad för Oy Rettig Ab, Helsingfors.

1990. Insatt mellan Hangö - Helsingfors - Kotka - Kiel - Göteborg.

1991 05 13 - 1991 06 08. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrügge - Middlesbrough.

1991 08 06. Omdöpt till NORQUEEN.

1991 10 23. Utchartrad till North Sea Ferries B.V. Rozenburg, Holland. Insatt mellan Middlesbrough - Zeebrügge.

1992 01 02. Överförd till det Finska parallella Skeppsregistret för fartyg insatt i internationell trafik.

1996 01 08. Ankom Öresundsvarvet, Landskrona för förlängning med 28,8 meter och maskinbyte.

1996 02 26. Återlevererad och insatt i trafik mellan Middlesbrough - Zeebrügge.

1997 01 01. Insatt för P&O North Sea Ferries, Rozenburg.

1999 01 01. Insatt mellan Europort (Rotterdam) - Teesport.

2002 10 15. Insatt för P&O Ferries mellan Europort (Rotterdam) - Teesport.

2009 11 01. Insatt mellan Zeebrügge - Tilbury.

2013 02 18. Sista dagen i trafik för P&O, därefter avslutad charter.

2013 02 20. Avgick Zeebrügge mot Drapetsona via Ceuta - Valletta.

2013 03 05. Ankom Pireus.

2013 03 06. Ankom Drapetsona.

2013 03 06. Såld till Medqueen Shipping AS, Panama.

2013 03 09. Omdöpt till MEDQUEEN.

2013 03. Upplagd i Pireus.

2013 07 02. Såld till Hermes Maritime Service Pvt Ltd, Mumbai, Indien. (Registrerad för Baltanas Shipping PVT, Panama). Omdöpt till QUEEN V.

2013 07 11. Avgick Drapetsona mot Bar.

2013 07 15 - 2013 08 17. Avgick Bar mot Ho Chi Minh City.

2013 08. Såld till Asia Marine Transport Co, Cebu City, Filippinerna. Omdöpt till SUPER SHUTTLE RORO 9. Satt under Panama flagg.

2013 08 31 - 2013 09 04. Avgick Ho Chi Minh City mot Cebu City.

2013 10. Insatt mellan Manilla - Cebu - Generals Santos - Davao.

M/S BORE QUEEN.

M/S NORQUEEN.

M/S MEDQUEEN.

Tillbaka till Bore Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till P&O North Sea Ferries.

Tillbaka till P&O Ferries.

Tillbaka till Salamis.

© 2021 faktaomfartyg.