M/S BURE.
Byggd 1957 av Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn.
Varvsnummer. 386.
Dimensioner. 36,78 x 8,02 x ? m.
Brt/ Nrt. 170/ 71.
Maskineri. Tre Volvo Penta dieslar.
Effekt. 330 kW.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. Fyra 6-cyl, Scania-Vabis 4SA dieslar.
Effekt. 335 kW.
Knop. ?
Efter maskinbyte. Okänt antal dieslar.
Effekt. 451 kW.
Knop. ?.
Passagerare. 160.
Bilar. 16.
RN. 9797.
1957 04 24. Sjösatt.
Levererades i oktober 1957 till Kungliga Järnvägstyrelsen, Statens Järnvägar Växjö. Hemmahamn Kalmar. 1957 10 21. Insatt som tågfärja mellan Öland - Fastlandet. 1962 05 04. Sista turen från Öland med skrot och upptagen räls. 1963 05. Upplagd i Kalmar. 1964. Såld till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Omdöpt till FÄRJA 61/264. 1964. Insatt mellan Nötesund - Sundsandvik. 1966. Insatt mellan Svanesund - Kolhättan. 1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm. 1967. Insatt mellan Tullboden - Bohus Malmön. 1980. Insatt mellan Svanesund - Kolhättan. 1981. Insatt mellan Tullboden - Bohus Malmön. 1985. Såld till AB Resarö Skärgårdstransporter, Stavsudda. Omdöpt till GRANAT. Ombyggd till arbetsfärja. 2002. Såld till AB Elektrofors, Resarö. |
M/S GRANAT.
© 2021 faktaomfartyg.