M/S CARISBROOKE CASTLE.
Byggd 1959 av J.I. Thornycroft & Co. Ltd., Southampton, England.
Varvsnummer. 4183.
Dimensioner. 58,27 x 12,86 x 2,13 m.
Brt/ Dwt. 672/ 195.
Maskineri. Två 8-cyl, Crossley dieslar.
Effekt. 1324 kW.
Knop. 14,0.
Passagerare. 673.
Bilar. 45.
IMO. 5063681.
1958 11 27. Sjösatt. Levererades i maj 1959 till Southampton, Isle of Wight & South of England Royal Mail Steam Packet Co. Ltd., Southampton, England. 1959 05 23. Insatt mellan Southampton - East Cowes. 1962 08 02. Kolliderade med vågbrytaren i Cowes. 1963 12 28. Kolliderade med tankfartyget ESSO ARGENTINA vid Hamble Spit. Reparerades, samt fick en ny bogklaff monterad. 1964 01. Insatt mellan Southampton - East Cowes - West Cowes. 1971 10 02. Bröt en brand ut i fartygets restaurant, Reparerades. 1974 04. Avslutad trafik mellan Southampton - Cowes. 1974 09. Såld till Societa Partenopea di Navigazione S.p.A., Neapel, Italien. Omdöpt till CITTA DI META. 1974 09 16. Avgick Southampton mot Neapel. 1974. Insatt mellan Neapel - Ischia. 1989. Såld till Maregiglio S.r.l., Neapel, Italien. Omdöpt till GIGLIO ESPRESSO II. 1989. Insatt mellan Porto S. Stefano - Isola del Giglio. 2000 06. Upplagd. 2000. Såld till Transporti Regionali Marittimi (T.RE.MAR.), Neapel, Italien. Insatt mellan Calasetta - Carloforte. 2004 12. Såld till Enermar Trasporti Isole Sarde S.r.L. Italien. 2007 09 21. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.. |
M/S CARISBROOKE CASTLE.
M/S GIGLIO ESPRESSO SECONDA.
© 2021 faktaomfartyg.