S/S CENTO.

Byggd 1911 av J.L. Thompson & Son, Sunderland, England.

Varvsnummer. 483.

Dimensioner. 106,20 x 15,30 x ? m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3716/ 2350/ 6570.

Maskineri. En 3-cyl, J. Dickinson & sons Ltd trippelångmaskin.

Effekt. 1680 ihk.

Knop. 9,0.

RN. 8730.

IDno. 1131396.

1911 09 26. Sjösatt.

Levererades i november 1911 till W.R Davies Steamship Co, Liverpool, England.

1920. Såld till W.R Davies Steamship Co, Liverpool, England.

1929. Såld till Slobodna Plovidba Topic D.D, Susak, Jugoslavien. Omdöpt till JURKO TOPIC.

1934. Såld till Austria Schiffahrts A.G, Wien, Österrike. Omdöpt till WIEN.

1936. Såld till Slobodna Plovidba Topic D.D, Susak, Jugoslavien. Omdöpt till JURKO TOPIC.

1937. Såld till Naxos Prince, Helsingfors, Finland. Omdöpt till HAMMARLAND.

1942 01. Såld till Sven Salén, Stockholm. 

1942 02. Övertagen i Buenos Aires, Argentina. Omdöpt till KARLSHAMN, men av okänd anledning blev inte fartyget registrerat utan seglade med så kallat interimscertifikat.

1943 10. Överförd till p/r  Rederi Ab Jamaica/ rederi Ab Westindia, Stockholm.

1945 11. Slutet på året vart fartyget inregistrerat.

1947 08. Såld till Laiva Oy Rauma, Helsingfors, Finland. Omdöpt till AINO NURMINEN.

1957. Såld till Italienska upphuggare.

1957 12 29. Ankom Sidemar, Trieste, Italien på sin sista resa.

Bild saknas.

Tillbaka till Saléns.

© 2021 faktaomfartyg.