M/S CHRISTIAN IV.

Byggd 1968 av Aalborgs Værft A/S, Ålborg, Danmark.

Varvsnummer 173.

Dimensioner. 87,20 x 15,94 x 4,15 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2707/ 1238/ 650.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 4163/ 750.

Maskineri. Fyra B&W 1226MTBF40V dieslar.

Effekt. 6414 kW.

Knop. 19,0.

Passagerare. 775.

Efter ombyggnad. 840.

Efter ombyggnad. ?

Hyttplatser. 143.

Efter ombyggnad. 163.

Bilar. 140.

Efter ombyggnad. ?.

Järnvägsvagnar. 15.

Efter ombyggnad. 0.

Spår. 3.

Efter ombyggnad. 0.

IMO. 6727193.

1967 07 01. Kölsträckt.

1967 09 29. Sjösatt och döpt av Gudmor Else Haanes.

Levererades 8 februari 1968 till A/S Kristiansands D/S, Kristiansand, Norge.

1968 02 10. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals. Har även gått mellan Kristiansand/ Arendal - Hanstholm. 

1968 09. Köper Fred Olsen & Co, Oslo upp aktiemajoriteten i A/S KDS.

1982 -1983. Under vintern använd som hotellfartyg i Lerwick.

1984. Upplagd i Kristiansand.

1984 10 08. Såld till Perbadanan National Shipping Line Berhad, Kuala Lumpur, Malaysia.

1984 11 14. Omdöpt till PERNAS SAFARI.

1984 11 14. Avgick Kristiansand mot Indonesien via England.

1985. Ombyggd till trupptransport fartyg för 800 soldater.

1994 06. Såld till Endeavour Shipping SA, Valletta, Malta. Omdöpt till SAFARI.

1994 07. Ankom Keratsini för ombyggnad.

1995 05. Insatt för Safari Lines mellan Bari - Korfu - Igoumenitsa.

1995 05. Utchartrad till Stern Maritime Lines. Insatt mellan Bari - Igoumenitsa - Cesme.

1996 04 18. Såld till Porto Santo Line, Funchal, Madeira.

1996 05 02 - 1996 05 27. Varvsöversyn i Perama.

1996 05 27. Omdöpt till LOBO MARINHO.

1996 05 28. Avgick Perama mot Funchal.

1996 06 08. Insatt mellan Funchal, Madeira - Vila Baleira/ Porto Santo.

2003 01 27. Omdöpt till LOBO MARINHO I.

2003 05. Såld till Alexcafi, Comércio de Importação Exportação (Madeira), Lda, Funchal, Madeira.

2003 06 03. Sista dagen i trafik mellan Funchal, Madeira - Vila Baleira/ Porto Santo.

2003 06. Solas anpassning vid Viana do Castelo Shipyard, Portugal.

2003 07 09. Omdöpt till LOBO DOS MARES.

2003 07 10. Ankom Mindelo, Kap Verde.

2003 08 13 - 2003 12 10. Utchartrad till Cabo Verde Line, Praia, Cap Verde. Insatt mellan Praia - Mindelo.

2003 12 29. Upplagd i Viana do Castelo, Portugal.

2004 11 12. Såld till Veesham Shipping Inc, Panama. Satt under Nordkoreansk flagg, hemmahamn Wonsan.

2004 12 03 - 2004 12 10.  Låg kvar på grund av säkerhetsbrister.

2004 12 15. Avgick Viana do Castelo mot Gibraltar.

2004 12 17. Avgick Gibraltar.

2005 01 13. Ankom Drapetsona, Grekland.

2005 02 28. Omdöpt till MENHIR

2005. Renoverades fartyget i Drapetsona.

2005. Flyttat till Ambelaki för uppläggning. 

2008 02. Såld till Mango Seas, Inc, Monrovia, Liberia. Satt under Sierra Leone flagg, hemmahamn Freetown.

2008 04. Satt under Panama flagg.

2016 01. Upplagd i Ambelaki.

2016 03 23. Såld till Creta Cargo Lines II Maritime, Pireus, Grekland. Omdöpt till NEARCHOS. Ombyggd.

2018 10 27. Gick på grund nära Nea Kameni och började ta in vatten. Besättningen räddades.

2018 11 18. Drogs flott från grundet och bogserades till Ambelaki för reparation.

2019 01 22. Ankom Pireus.

2019 06 21. Åter i trafik.

2021 05 06. Såld till Royal Shipholding Inc, Pireus, Grekland. Satt under Togo flagg, hemahamn Lomé. Omdöpt till MARILU.

M/S CHRISTIAN IV.

 

M/S SAFARI.

 

M/S LOBO MARINHO.

M/S LOBO DOS MARES.

 

M/S MENHIR.

M/S NEARCHOS.

Tillbaka till KDS.

Tillbaka till Fred Olsen.

Tillbaka till Porto Santo Line.

© 2022 faktaomfartyg.