M/S CINDERELLA II.
Byggd 1989 av Marinteknik Ab, Östhammar.
Varvsnummer. 72.
Dimensioner. 41,90 x 7,65 x 1,10 m.
GT/ NT/ DWT. 325/ 139/ 50.
Maskineri. Två MTU 12V396 TB 83 dieslar.
Effekt. 2300 kW.
Knop. 32,0.
Passagerare. 450.
KM RN. 13912.
IMO. 8900957.
Systerfartyg. CINDERELLA. CINDERELLA. DIAMANT EXPRESS. ADLER EXPRESS. IRIS. CELESTINA. CAPRI JET. SORRENTO JET. EUROPA JET. ROSARIO LAURO.
Levererades i juni 1989 till Gustaf Myrsten, Vaxholm för City Jet Line Rederi Ab. 1989 06 09. Döpt. 1989 06 19. Insatt i trafik på Stockholm - Mellersta Skärgården. 1991 11 05. Insatt mellan Malmö - Köpenhamn. 1992. Utchartrat till Espersen A/S, Rönne, Danmark. 1992. Insatt för Pilen Ab mellan Malmö - Köpenhamn. 1992 02 19. Lämnade fartyget Köpenhamn med 269 passagerare ombord och när fartyget var norr om ön Flak fort så slog en kraftig sjö över bogen och bogvisiret slets loss ur sitt läge och frontdörrarna vek sig så rutorna slogs ut på dom, en mindre mängd vatten trängde in i främre salongen. Befälhavaren gjorde ett nödanrop, samt besättningen ombord såg till att alla passagerare fick på sig flytvästar. Fartyget tog sig in till Flak Fort som har en mycket trång hamn, där passagerarna kunde kliva av och bjudas på varm mat i restaurangen på ön. Passagerarna åkte senare med Danska BJÖRNHOLM tillbaka till Köpenhamn, för en ny resa med ett annat fartyg hem till Malmö. CINDERELLA II låg kvar till en inspektion gjordes och sedan flyttades till varv för reparation. Mycket beröm fick besättningen ombord CINDERELLA II av både passagerare och sjöfartsinspektion efter det hela, fast "pressen" hade fixat till svarta rubriker över det hela. 1992 03. Skulle chartras ut till Bornholmerpilen Ab, men det bröts efter händelsen i Öresund. 1993 06 - 1993 08. Utchartrad till Sundkvicken, Landskrona. Insatt mellan Landskrona - Köpenhamn. 1994 03. Såld till Navigazione Libera Del Golfo Spa, Napoli, Italien. Omdöpt till ISCHIA JET. |
M/S CINDERELLA II.
M/S ISCHIA JET.
Tillbaka till Libera Del Golfo.
© 2022 faktaomfartyg.