M/S COLOR HYBRID.

Byggd 2018 av Crist S.A, Gdynia, Polen (skrovet).

Färdigställd 2019 av Ulstein Verft, Ulsteinvik, Norge.

Varvsnummer. 311

Dimensioner. 160,33 x 27,10 x 6,00 m

GT/ DWT. 27164/ 3258.

Maskineri. Två Rolls Royce Bergen B33 45L8P, två Rolls Royce Bergen B33 45L6P dieslar.

Effekt. 22000 kW.

Knop. 17,0 (max 23,0)

Passagerare. 2000.

Bilar. 500.

IMO. 9824289.

2017 02 17. Beställd.

2017 07 14. Hölls en ceremoni vid Crist varvet i Polen då den första stålet skars till. 

2017. Stora delar av överbyggnaden byggdes av Western Shipyard, Klaipeda, Litauen.

2018 04 16. Kölsträckt.

2018 11 01. Påbörjades bogseringen av skrovet från Gdynia till Ulsteinvik av bogserbåtarna MUSTANG och VEN.

2018 11 06. Ankom Ulstein Verft, Ulsteinvik, Norge.

2018 11 08. Togs fartyget in i varvshallen och man började slutförande av byggnationen.

2019 07 14. Första provturen.

Levererades 1 augusti 2019 till Color Line Transport AS, Sandefjord, Norge. Fartyget är ett hybridfartyg med en batteripack som kommer utnyttjas vid avgång från Sandefjord.

2019 08 02. Avgick Ulsteinvik mot Larvik.

2019 08 04. Provanlöp i Strömstad.

2019 08 09. avgick Larvik mot Frederikshavn.

2019 08 10. Ankom Örskov, Frederikshavn för dockning.

2019 08 12. Lämnade Frederikshavn mot Larvik.

2019 08 16. Insatt mellan Sandefjord - Strömstad.

2019 08 21. Siktar man en man i gummijolle mitt ute i havet, lägger sig i närheten så en räddningsbåt kan komma ut och rädda personen.

2019 08 23. Döpt i Sandefjord och gudmor Erna Solberg sittandes i Oslo, via videoskärmar uttalar orden "måte hell og lykke fölge deg på de syv hav, i alle fall till Sverige".

2019 10 10. Så började man använda hybriddriften på fartyget.

2019 10 17. Fick fartyget blackout straxt efter avgång från Sandefjord och man tvingades kasta ankar. Gick tillbaks till Sandefjord efter ca 3 timmar.

2019 10 27. Gick fartyget till Fayard för montering av ett thrusterfönster.

2019 11 01. Åter i trafik.

2019 11 08. Ställdes fartygets eftermiddagstur in.

2020 03 15. Ställdes trafiken in på grund av covid-19.

2021 04 07. Avgick Sandefjord till Horten för varvsöversyn.

2021 05 22. Åter i Sandefjord.

2021 06 25. Provtur.

2021 07 03. Tomtur mellan Sandefjord - Strömstad.

2021 07 05. Åter i trafik mellan Sandefjord - Strömstad.

2021 12 30. Sista dagen i trafik mellan Sandefjord - Strömstad.

2022 01 02. En tur mellan Sandefjord - Strömstad.

2022 01 02. Avgick Sandefjord mot Frederikshavn för dockning.

2022 01 08. Åter i Sandfjord för uppläggning.

2022 02 09. Åter i trafik mellan Sandefjord - Strömstad.

2023 06 18. Avgick Sandefjord mot Frederikshavn för varvsbesök.

2023 06 22. Åter i trafik.

2024 01 04. Ankom Örskov, Frederikshavn för varvsöversyn.

2024 01 17. Åter i trafik.

2024 01 22. Ställde man in trafiken efter tekniskt fel på fartyget

2024 01 23. Fick fartyget problem med ena propellern och återvände till Sandfjord för undersökning. 

2024 01 24. Körde man kvällsavgången mellan Sandefjord - Strömstad, därefter ordinarie trafik.

 

M/S COLOR HYBRID.  

Tillbaka till Color Line.

© 2024 faktaomfartyg.