M/S CROWN LINK.

Byggd 1992 av Brodogradiliste Jozo Lozovina-Mosor Shipyard, Trogir, Kroatien (skrovet varvsnummer 207). 

Brodogradiliste Kraljevica, Kraljevica, Kroatien, (Varvsnummer 439).

Färdigställd 1995 vid Nymo Werft, Grimstad, Norge.

Dimensioner. 125,20 x 19,70 x 6,00.

Brt/ Dwt. 8157/ 5866.

Maskineri. En Wärtsilä 16V32D diesel.

Effekt. 6000 kW.

Knop. 14,5.

Lastmeter. 1026.

IMO. 9007867.

Systerfartyg. SWAN HUNTER.

1990 04. Beställd av Rederi Ab Sea-Link, Stockholm. 

1991 07 15. Kölsträckt.

1992 03 07. Sjösatt med namnet CROWN LINK för Sea-Link Alpha B,V, Delfzijl (Rederi Ab Sea-Link, Stockholm) Holland. Skrovet bogserades sedan till Brodogradiliste Kraljevica, Kraljevica, Kroatien för färdigställande. Men tyvärr så var det inbördeskrig och arbetet avbröts.

1992. Management Wagenborg Shipping B,V, Delfzijl, Holland. Detta avslutades i slutet på året.

1994 03 11 - 1994 08 29. Upplagd i Trieste.

1994 08. Såld till Loki asa, (Swan Shipping), Oslo, Norge.

1994 08 29. Bogserad från Trieste med namnet BRAVO mot Grimstad, Norge av bogseraren PODVODNIK MARINESKO.

1994 09 27. Utmed Jylland så slliter sig fartyget i hårt väder och strandar på Jylland (position 55,52/ 08,06E).

1994 10 04. Drogs loss med hjälp av MÆRSK TACKLER.

1994 10 05. Ankom skrovet Grimstad.

Levererades 10 april 1995 med namnet NORCLIFF till Paramount Marine, Ltd, Monrovia, Liberia. (management Swan Shipping A/S), satt under Norsk flagg, hemmahamn Oslo.

1995 04 10 - 1996 03 31. Utchartrad till North Sea Ferries, Rozenburg. Insatt mellan Europoort - Middlesborough.

1995 09 19. Registrerad för Roroki Ltd, Oslo, Norge.

1996 04 01. Utchartrad till Sea-Link Ab. Insatt mellan Piteå - Terneuzen.

1997 03. Utchartrad till Exxtor Ferries. Insatt mellan Immingham - Rotterdam.

1998 01. Registrerad för Mercur Tankers ASA, Oslo, Norge.

1998. Utchartrad till Tor Line.

1999 01 07. Utchartrad till Finncarrier Oy, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Kotka - Lübeck.

2000 02. Registrerad för Ganger Rolf Shipping Invest, SA, Oslo, Norge.

2000 12 29. Överförd till Knock Holding AS, Oslo, Norge.

2001  11 28. Registrerad för p/r Norcliff Invest DA, Oslo, Norge.

2001 12 01 - 2005 12. Utchartrad till Finnlines, Insatt mellan Hamina - El Ferrol - Bilbao - Amsterdam - Helingfors - Kotka.

2002 04 26. Registrerad för Norcliff AS, Oslo, Norge.

2003 08 01. Registrerad för FOTL shipping Invest As, Oslo, Norge.

2005 03 16. Rederiets namn ändras till First Olsen Shipping Invest AS, Oslo, Norge.

2006 01. Utchartrad till Sea-Cargo. Insatt mellan Tananger - Bergen - Husnes - Karmoy - Amsterdam - Immingham.

2006 08 11. Såld till Birka Cargo Ab Ltd, Mariehamn, Åland för övertagande i januari 2007

2007 01 03. Övertagen av det nya rederiet i Oslo. Omdöpt till BALTIC EXCELLENT.

2007 01. Utchartrad till Holmen paper Ab, Norrköping.

2011 01. Utchartrad till UPM Kymene.

2014 09 11. Såld till Visentini Giovanni Transporti, Mailand, Valletta, Malta. Omdöpt till EXCELLENT.

2022 01 18. Såld till Al Bahar Shipping Ltd, Panama. Omdöpt till AYA M.

M/S NORCLIFF.

M/S BALTIC EXCELLENT.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Tor RoRo.

Tillbaka till Finncarriers.

Tillbaka till Birka Cargo.

© 2023 faktaomfartyg.