M/S DALARÖ.
Byggd 2004 av Riga Shipyard, Riga, Lettland.
Varvsnummer. 1067.
Färdigställd 2005 vid Moen Slip AS, Kolvereid, Norge.
Varvsnummer. 61.
Dimensioner. 39,80 x 10,46 x 2,85 m.
GT/ NT. 686/ 218.
Maskineri. Fyra Volvo Penta D12D motorer.
Effekt. 1324 kW
Knop. 12,0.
Efter maskinbyte. Fyra Scania D13 092M motorer.
Effekt. 1324 kW.
Knop. 12,0
Passagerare. 350.
Efter omklassning. 500.
KM RN. 15861.
IMO. 9309174.
Signal. SGER.
Systerfartyg. SÖDERARM. SANDHAMN.
2005 02 07. Provtur vid varvet. 2005 02 10. Avgick Moen Slip mot Stockholm. 2005 02 15. Ankom Ystad. 2005 02 17. Avgick Ystad mot Dalarö. Levererades 18 februari 2005 till Waxholms Ångfartygs Ab, Vaxholm. Management Stockholms Sjötrafik Ab. Leverans skedde i Dalarö. 2005 02. Genomfördes provturer i Mälaren för att testa fartygets gång i is. 2005 03 07. Döptes fartyget av Berit Karlsson. 2005 03 15. Insatt i trafik. 2009 04 17. Utökat passagerarkapacitet. 2016 04 18. Management TRSM Group 1 Ab, Stockholm. 2017 04 20. Management Rederi Ab Faludden, Stockholm. 2017. Nytt maskineri installeras vid Stockholms reparationsvarv. 2019 10 01. Management Blidösundsbolaget Ab, Stockholm. 2023 01 23. Gick fartyget på grund vid Lilla mankobben på resa mot Harö - Hagede. 2023 01 24. Drogs loss från grundet av TUG. Ankom Tenö varv senare under kvällen. 2023 03 31. Åter i trafik. 2024 05 03. Fick fartyget rökutveckling i maskinrummet och man gick in till Gåshaga brygga där fartyget evakuerades. Senare under kvällen gick man in mot Stockholm. 2024 05 13. Åter i trafik. |
M/S DALARÖ.
M/S DALARÖ.
Tillbaka till Waxholmsbolaget.
© 2024 faktaomfartyg.