M/S DIANA II AV SLITE.
Byggd 1979 av Jos L Meyer Werft, Papenburg Ems, Tyskland.
Varvsnummer 592.
Dimensioner. 137,01 x 24,21 x 5,50 m.
Efter ombyggnad. 141,70 x 27,80 x 5,75 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 11671/ 6156/ 2400.
Efter ombyggnad. GT. 17955.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 17936/ 6316/ 2140.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 17914/ 6074/ 2420.
Maskineri. Fyra MAN 8L40/45 dieslar.
Effekt. 17650 kW.
Knop. 21,0.
Efter ombyggnad. servicefart 16,0.
Passagerare. 1900.
Efter ombyggnad. 1300.
Efter omklassning. 1700.
Hyttplatser. 867.
Efter ombyggnad. 826.
Bilar. 555.
Efter ombyggnad. 480.
IMO. 7816874.
1979 03 31. Sjösatt. 1979 06 06. Avgick Papemburg mot Emden. Levererades 9 juni 1979 till Partrederi C B Myrsten, Slite och flaggskifte gjordes utanför Borkum. Avgick sedan mot Cuxhaven och upp via Kiel kanalen mot Slite. 1979 06 11. Visades upp i Slite. 1979 06 12. Visades upp i Stockholm. 1979 06 13. Visades upp i Mariehamn. 1979 06 14. Insatt i Viking Lines trafik mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. När hon avgick från Åbo så låg det ett fartyg framför henne med Grekisk flagg. Det var KAPELLA som hade sålts. 1979 09. Omdöpt till DIANA II. 1980 06 30. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. 1987 03 06. Kl 03,00 på morgonen skrapar ROSELLA och DIANA II skroven emot varandra söder om Sottunga. DIANA II var på väg mot Nådendal från Kapellskär hade stannat för att släppa förbi ROSELLA som var på en tillfällig tur från Åbo till Kapellskär när sammanstöttningen sker. När ROSELLA passerade DIANA II drogs hon av suget och pressades av isen mot DIANA II. Bägge fartygen fick plåtskador och på ROSELLA gick även några fönster sönder. Båda fartygen fortsatte med skador till respektive hamnar, där sjöfartsmyndigheterna kontrollerae skadorna och gav båda fartygen tillstånd att fortsätta i trafik. 1989. Såld till PK Finans, Stockholm. Management Rederi Ab Slite. 1989 02 05. Gick på grund vid Otterkobbarna. Fartyget gled längs grundet och fick svåra bottenskador med omfattande läckage som följd. Eftersom fartyget hade bara halva kapaciteten på länspumpningen så var det ännu allvarligare eftersom fartyget tog in mycket vatten. Lyckades för egen maskin ta sig in till Kapellskär där man fick hjälp med länspumpning i maskinutrymme och maskinkontrollrum. Stod ett tag på botten i hamnen i Kapellskär, men dom lyckades få fartyget flott, gick sedan till varv för reparation. 1992 12. Utchartrad till TR-Line, Rostock, Tyskland. 1992 12 24. Sista dagen i trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal. 1992 12 30 - 1994 09 26. Insatt mellan Trelleborg - Rostock. Även Rostock - Rönne trafikerades under sommaren. 1993 01 13. På resa i hård väder, så höll bogvisiret på att lossna. 1994 06. Såld till Stabilo Maritime Ltd, Nicosia, Cypern. (Nordström & Thulin kontrollerat företag), för leverans i september. 1994 09. Upplagd i Rostock. Omdöpt till VIRONIA. 1994 10. Omdöpt till MARE BALTICUM. Avgår Rostock mot Nådendal för ombyggnad. Bogvisiret svetsas igen bland annat. Management Estonian Shipping Company, Tallinn, Estland. 1994 11 11. Insatt för EstLine mellan Tallinn - Stockholm. 1994 11. Kolliderade med vågbrytaren i Tallinn. 1996 06. Togs ur trafik mellan Tallinn - Stockholm. 1996 06. Fick ombyggd bogport innan fartyget sattes i trafik. 1996 09 18. Omdöpt till MELOODIA. 1996 09 20. Utchartrad till Hansatee Shipping Oy, Tallinn, Estland. Insatt i Tallinks trafik mellan Helsingfors - Tallinn. 2002 02 07. Såld till Tallink Swedish Line Ldt, Nicosia, Cypern (AS Tallink Group). Satt under Estnisk flagg, hemmahamn Tallinn. 2006 12 27. Utchartrad till Eurolineas Maritimas S.A, Spanien. 2006 12 31. Sista dagen i trafik mellan Tallinn - Helsingfors. 2007 01 05. Avgick Estland mot Medelhavet. 2007 01 15. Ankom Barcelona. 2007 01 16 - 2007 02 16. Insatt i Balearias trafik mellan Barcelona - Menorca - Ibiza. 2007 02 26 . Insatt mellan Valencia - Palma. 2007 05 21 - 2007 11. Insatt mellan Barcelona - Mahon. 2007 11 15. Såld till Equinox Offshore Accommodation Ltd, Singapore. 2007 12 07. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till ARV 1. Satt under Bahamaflagg, hemmahamn Nassau. 2008 01. Ombyggd vid Sembawang Shipyard, Singapore till supply och logementsfartyg. 2011 03. Överförd till Portugisisk flagg, hemmahamn Madeira. 2011 03 24. Utchartrad till OPS Servicos De Producao De Petroleos, Ltd, Angola på 3 månader, med en förlängning på 80 dagar om så behövs. 2011 03. Avgick Singapore mot Angola. 2011 11. Registrerad för Eoal Cyprus ARV1 Ltd, Madeira. 2012 11 14. Ankom Gibraltar från Luanda. 2013 10. Såld till Highclere Ltd, Cayman Island. Satt under Marshall Island flagg, hemmahamn Majuro. Omdöpt till BLUEFORT. 2015 06 16. Såld till Bluefort Shipping Service, Liverpool, UK. Satt under Marshall Island flagg, hemmahamn Majuro. 2016 02. Avgick Neapel mot Falmouth. 2016 02 17. Ankom Falmouth. 2016 03 07. Ankom Tilbury. 2016 03 24. Avgick Tilbury mot Tallinn. 2016 06 28 - 2016 06 30. Avgick Tallinn mot inloppet till Riga där fartyget vände och gick tillbaka mot Tallinn. 2017 04 22. Avgick Tallinn mot Rotterdam. 2017 04 28. Avgick Rotterdam mot Oostende. 2017 04 29. Ankom Oostende. 2017 12. Registrerad för Bluefort Holdings LP, Tallinn, Estland (Care of Tschudi ship management). Satt under Marshall Island flagg, hemmahamn Majuro. 2018 03 19. Avgick Zeebrügge mot Mukran. 2018 10 26. Ankom Grenå. 2018 12 27. Avgick Grenå. 2018 12 30. Ankom Tomrefjorden för charter till Vard Langsten, Tomrefjorden för att användas som logementsfartyg vid varvet under 6 månader. 2019 07 13. Ankom St John, Kanada. 2019 07 16. Ankom Voisey Bay. 2019 11 14. Avgick St John's, Kanada mot Freeport, Bahamas. 2020 11. Ankom Rotterdam. 2020 12 13. Avgick Rotterdam mot Porto Amelia, Mocambique. 2021 09 23. Ankom Bhavnagar, Indien. 2021 09 27. Ankom Alang, Indien för upphuggning. 2021 10 05. Körde fartyget upp på stranden. |
M/S DIANA II AV SLITE.
M/S DIANA II.
M/S DIANA II.
M/S VIRONIA.
M/S MARE BALTICUM.
M/S MELOODIA.
M/S MELOODIA.
M/S ARV 1.
M/S BLUEFORT.
M/S BLUEFORT.
Tillbaka till Rederi Ab Slite.
© 2021 faktaomfartyg.