M/S DJURSLAND II.

Byggd 1974 av Schichau-Unterweser AG, Bremerhaven, Tyskland.

Varvsnummer. 2252.

Dimensioner. 118,60 x 18,9 x 5,01 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4371/ 2273/ 1453.

Maskineri. Två MAN 12V40/54A dieslar.

Effekt. 9855 kW.

Knop 19,0.

Passagerare 1,500.

Hyttplatser 112.

Bilar. 370.

IMO. 7360667.

Systerfartyg. KALLE III.

1973 06 15. Beställd.

1973 10 22. Kölsträckt.

1974 04 30. Sjösatt.

Levererades 30 juli 1974 till Jydsk Færgefart A/S, Grenå, Danmark.

1974 08 06. Insatt mellan Grenå - Hundested.

1981 01 06. Såld till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1981 01 15. Omdöpt till DJURSLAND.

1984 01 05. Såld till J. Lauritzen, Danmark.

1988 08 10. Såld till Grenaa-Hundested Linien K/S, Grenå, Danmark.

1994 04 30. Sista dagen i trafik mellan Grenå - Hundested.

1994 05 01. Upplagd i Fredericia, Danmark.

1994 06. Flyttad till Køge, Danmark, för vidare uppläggning.

1994 08. Såld till Lineas Fred Olsen, Santa Cruz de Tenerife, Spanien.

1994 09 02. Övertagen i Fredericia och omdöpt till BENCHIJIGUA II.

1994 09 17. Ankom Husbands Shipyard, Southampton för ommålning.

1994 10. Insatt för Lineas Fred Olsen mellan Los Cristianos - La Gomera - La Palma.

1995. Omdöpt till BENCHIJIGUA.

2000 03. Omdöpt till BETANCURIA.

2000 03 08. Insatt mellan Las Palmas - Puerto Rosario - Arrecife.

2001 06. Tas fartyget ur trafik och läggs upp.

2002 02. Såld till El Salam Shipping & Trading, Panama. Omdöpt till SARA I.

2002. Insatt mellan Aqaba - Nuweiba.

2003 07 19 - 2003 09 30. Utchartrad till COMARIT. Insatt mellan Almeria - Al Hoceima.

2004 - 2005 09. Utchartrad till COMARIT. Insatt mellan Almeria - Al Hoceima.

2005 09. Utchartrad till Lineas Maritimas Europeas. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

2010 01 13. Upplagd i Suez.

2010 04. Såld till Redmont Marine Ltd, Basseterre, St Kitts & Nevis. Omdöpt till WINNER 10

2010 04. Avgick Suez mot Alang, Indien.

2010 05 10. Ankom Sachana, Indien för upphuggning.

GA-ritning.

M/S DJURSLAND II.

M/S DJURSLAND.

M/S BENCHIJIGUA II.

M/S BENCHIJIGUA.

M/S BETANCURIA.

M/S SARA I.

Tillbaka till Grenaa-Hundested Linien.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Lineas Fred Olsen.

Tillbaka till El Salam.

Tillbaka till Comarit.

© 2021 faktaomfartyg.