M/S DRAGÖR.

Byggd 1960 av A/S Bergen Mekaniske Verksted, Bergen, Norge.

Varvsnummer 436.

Dimensioner. 45,32 x 10,09 x 3,00 m.

Brt/ Dwt. 383/ 124.

Maskineri. Fyra 6-cyl, Scania-Vabis dieslar.

Effekt. 552 kW.

Knop 10,5.

Efter maskinbyte. Två Isotta ID 36 SS 8V dieslar.

Effekt. 1060 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 300.

Bilar. 30.

RN. 10010.

IMO. 6401452.

Systerfartyg. LIMHAMN.

1960 01. Sjösatt.

Levererades i februari 1960 till Svenska Rederi Ab Öresund, Malmö.

1960 02. Insatt mellan Limhamn - Dragör.

1969. Såld till Obalna Plovidba, Split, Jugoslavien. Omdöpt till LODA.

1969 08 14. Insatt mellan Split - Vela Luka. Senare även insatt mellan Split - Stari Grad, Split - Supetar.

1971. Registrerad för Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Jugoslavien.

1985. Byttes maskineriet ut.

1985. Insatt i Zadar området, mest på linjen Zadar - Sali - Zaglev.

1991. Registrerad för Javno Poduzece "Jadrolinija" P.O., Rijeka, Kroatien.

1998 12. Såld till Miro Šangulin, Biograd na Moru, Kroatien.

2001. Såld till Akvanaut Podvodni Radovi, Split, Kroatien.

200?. Upplagd i Split.

2006. Registrerad för Hypo Steiremark Leasing, Kroatien på grund ekonomiska problem..

2006 05 11. Sjönk fartyget vid Sjeverna Luka, Split, Kroatien.

M/S DRAGÖR.

M/S LODA.

Tillbaka till Rederi Ab Öresund.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2021 faktaomfartyg.