S/S DRAGSFJÄRD.

Byggd 1911 av W:m Crichton & Vulcan, Åbo, Finland.

Varvsnummer. ?

Dimensioner. 32,66 x 6,83 x 2,37 m.

Efter ommättning. 31,30 x 6,82 x 2,60 m 

Brt/ Nrt. 228/ 131

Efter ombyggnad. 256/ 149.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. 265 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 210.

Efter omklassning. 255/ 353.

RN. 6701.

1911 08 28. Sjösatt.

1911 09 30. Provtur.

Levererades 7 oktober 1911 till Åbo Skärgårds Ångbåts Ab, Åbo, Finland.

1911 10. Insatt mellan Åbo - Pargas Malm - Attu  - Skinnarvik - Dalsbruk - Hangö.

1912 01 14. Går på grund utanför Skinnarviks glasbruk, men kom loss efter ett tag och fortsätter mot Åbo.

1912 03 05. Åter i trafik.

1912 03 09. Kolliderar med S/S ASTRAEA vid Espskär, får en del skador men kan fortsätta sin färd.

1914 02 23. Ett propellerblad går av.

1914 02 27. Åter i trafik.

1916 04. Rekvireras av Ryska flottan. Omdöpt till SADKO.

1918 04 08. Återlämnad av Tyska krigsmakten till Finska regeringen som tog fartyget i beslag när man besegrat Ryssar i Hangö. Återlämnad till  Åbo Skärgårds Ångbåts Ab och återfår namnet DRAGSFJÄRD.

1918 05. Åter i trafik.1918 06 13. Insatt mellan Åbo - Dalsbruk - Hangö - Barö - Helsingfors.

1919 06 08. Går på grund vid Köpmanskär i tjock dimma. 

1919 06 09. Drogs loss under natten och gick in till Hangö för kontroll av skador. 

1920 01 16. Utchartrad till Finska sjöfartsverket.

1920 01 16. Insatt mellan Åbo - Nagu - Norrskata - Korpo - Houtskär Kökar - Sottunga - Degerby - Mariehamn.

1920 04 08. Går på grund mellan Kökar - Sottunga vid Kummelskärlängan och tar in vatten. Passagerarna ombord evakueras till en holme i närheten där dom fick hjälp efter ett tag. Fartyget får slagsida då man har tagit in vatten i både maskinrum och för och akterrummen.

1920 04 14. Bärgad av Neptunbolaget. Bogseras till Crichton i Åbo för reparation.

1920 04 16. Finska sjöfartsverket säger upp charteravtalet.

1920 12 01. Åter utchartrad till Finska sjöfartsverket.

1921 01 04. Insatt mellan Åbo - Nagu - Norrskata - Korpo - Houtskär Kökar - Sottunga - Degerby - Mariehamn.

1921 02 15. Då man glömt en ventil så sjunker fartyget vid kaj i Åbo.

1921 04 05. Bärgas av Neptunbolaget och bogseras till Crichton i Åbo för reparation.

1921 07 18. Såld till Carl August Albin Bergström, Stockholm. Hemmahamn Ljusterö. Omdöpt till NORRLEDEN.

1921 10 12 - 1921 10 14. Avgår Åbo mot Stockholm.

1921 10 23. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Ytterby - Lervik - Skeppsdal - Björnhuvud - Siarö - Östra Lagnö - Vettershaga. 

1922 05 18. Såld till Rederi Ab Norrleden, Ljusetrö.

1922 07 06. Omdöpt till NORRLEDEN II.

1924 09 13. Går på grund vid Gumsholmen.

1925 04 28. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs Ab, Vaxholm. Omdöpt till NORDAN.

1925 04. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm Ytterby - Lagnö ö/ Stockholm - Vaxholm - Östanå - Bergshamra.

1930 08 01. Går på grund vid Grisslehamns brygga. Kommer loss med hjälp av en mindre jakt.

1935 09 04. Utchartrad till Ab Anglo Film för att få artistnamnet RÅDMANSÖ och medverka vid inspelning av filmen 33.333.

1937. Ombyggd vid Hammarbyverken.

1939 01 06. Får roderproblem då ledningen går sönder. 

1949 06 18. Går på grund vid Grisslehamns brygga. Kommer los med hjälp av stållinor som spänns upp.

1950 08 13. Kolliderar med tankfartyget NEITHA från Rederi Ab Shell. vid Vaxholms fästning. Man kan fortsätta sin tur in mot Stockholm och därefter gå till Hammarbyverken för reparation.

1951 08. Upplagd.

1952 10. Såld till British Iron & SteelCo Ltd, London, EnglandBogserad tillsammans med ÖSTANÅ II och KANHOLMEN till Newcastle för upphuggning. Under färden till England sliter sig fartyget i hårt väder men kan fångas in.

1952 11. Upphuggen vid C.W. Dorkin & Co Ltd, Gateshead-on-Tyne.

S/S NORDAN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget

© 2024 faktaomfartyg