S/S DROTTEN.
Byggd 1928 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad & Skeppsdocka Ab, Oskarshamn.
Varvsnummer 276.
Dimensioner. 56,53 x 9,34 x 4,60 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 819/ 382/ 300.
Maskineri. En 3-cyl, Oskarshamns Mekaniska Verkstad trippelångmaskin.
Effekt. 1000 hk.
Knop 12,0.
Passagerare. 480.
Hyttplatser. 109.
RN. 7434.
Signal. SHDN.
IMO. 5094006.
1927
10 19. Sjösatt. 1928
03 23. Provtur som under 12 timmar gav en snittfart på 12 knop. Levererad
i mars 1928 till Ångfartygs Ab Gotland, Visby. 1928
04 01. Första ankomsten till ett flaggprytt Visby kl. 13.30 på Palmsöndagen. 1928
04 06. Anlände till Stockholm på långfredagen. 1928
04 07. Visades upp för inbjudna pressmän och resebyråfolk i Stockholm. 1928
04 07. Insatt i trafik Stockholm - Nynäshamn - Visby. En tur och retur resa per
vecka. 1940
02 18. Hamnade i svår isskruvning, men blev assisterade av VISBY, tillsammans
med HEIMDAL, som då gick under beteckningen Hjälpkryssare nr 14. 1940
02 20. Infrusen i Visby hamn. 1940
03 10. Avgick tillsammans med WIROS från Visby. Fartygen fastnade snart och
drev norrut i isen. Passagerarna tog sitt bagage och gick över isen tillbaka
till Gotland. Efter två och halvt dygn fick de två fartygen assistans av
isbrytaren YMER. 1941
03 07. Anlände DROTTEN till Nynäshamn efter 64 timmars resa i isen. 1941
03 20. Fastnade i isen utanför Visby och drev mot grundklacken vid Fristad.
Passagerarna gick iland över isen till vågbrytaren. Isbrytaren YMER och
hamnbogseraren THOR fick arbeta i 26 timmar för att få loss DROTTEN ur isen. 1941
04 04. Fast i en råk och kom i hamn efter 45 timmar och assistans från
isbrytaren YMER. 1941
04 24. Släppte isen så pass att fartygen började kunna hålla tiderna. 1942
01 27. Både HANSA och DROTTEN fast i isen utanför Landsort. Togs loss av ATLE
och ISBRYTAREN II. 1942
01 28. Isen så pass kraftig att trafiken ställs in och DROTTEN blir liggande i
Visby. 1942
02 27. Isbrytaren YMER tar med VISBY och DROTTEN på en konvojresa från Visby
till Nynäshamn. 1942
03 03. Startade en ny konvoj ledd av YMER från Visby med bl. a. DROTTEN. 1942
03 05. Fast i skruvis och 20 graders slagsida efter svår ispress på
styrbordssidan. Passagerarna lämnade fartyget och gick över isen till
statsisbrytaren YMER. Efter fyra timmar lättade trycket och fartyget rätade
upp sig, med endast mindre skador som buckliga räcken och en krossad
hyttventil. 1942
03 06. Lyckas ta sig till Visby hamn efter hjälp från statsisbrytaren YMER.
Resan från fastlandet varade i 75 timmar. Blir liggande i Visby. 1942
03 24. Återkom DROTTEN och VISBY tillsammans med Sveabåtarna WARJO och WARJA
efter isbrytaren YMER
för första gången på tre veckor efter en 81 timmar lång resa. 1942
04 28. Lättare isen så att fartyget åter kan gå i trafik. 1944
12 03. Vid den plats som HANSA sjunkit på hölls en minneshögtid ombord DROTTEN,
under resa Visby - Nynäshamn. 1946
05 06. Provtur efter en omfattande ombyggnad på Ekensbergs varv. Inredningen
”har blivit åtskilligt demokratiserad under de 18 år Drotten funnits
till.” skrev Svensk Sjöfartstidning om att fartygets första klass salonger
till stor del numera även kan disponeras av turistklasspassagerare. Fartyget
fick under varvsvistelsen även oljeeldning. 1946-1962.
Insatt mellan Visby - Nynäshamn/Kalmar och enstaka resor till Stockholm. Det
blev allt vanligare med att skolklasser i maj månad gjorde klassresor till
Gotland. Man bäddade för eleverna i lastrummen med presenningar och halm som
man parfymerade med tallbarrsolja. Vid en avgång från Nynäshamn började
fartyget gunga lite efter att man passerat gattet. Från det förliga lastrummet
kommer en lärarinna släpande med en sjösjuk pojke. Hon får syn på kokerskan
Amanda och frågar ”Vad skall jag göra med pojken?”. Amanda sätter ögonen
i pojken och svarar ”Kasta pojkfan i sjön!”. Den sjösjuka pojken stirrar på
kokerskan och vänder sig sedan mot lärarinnan och säger ”Jag är alldeles
frisk nu, fröken”. Amanda tittar på lärarinnan och svarar ”Så skall det
gå till”. 1949
- 1962. Under sommaren, vissa turer mellan Oskarshamn - Visby dagtid. 1955.
Under sommaren. Insatt mellan Kalmar - Visby. 1958-1962.
under sommaren, vissa turer mellan Visby - Västervik. 1960
04 27. Grundkänning utanför Nynäshamn och förlorade rodret. Lyckades manövrera
för egen maskin till kaj. Bogserades sedan till Finnboda för reparation. 1960
12 28. På grund utanför hamninloppet till Oskarshamn i tjocka med 40
passagerare ombord. Hamnbogseraren BJÖRN assisterade och drog loss DROTTEN. 1962
03 21. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Gotland, Visby. 1963.
Under sommaren, Insatt mellan Visby - Oskarshamn. 1963
08. Upplagd vid Hammarbyverken och utbjuden till försäljning. 1963
08 31. Lämnar Visby för sista gången för att läggas upp vid Hammarbyverken
i Stockholm. Blivit ersatt av bilfärjan THJELVAR. 1964
01 31. Beslutar Vikinglinjens styrelse att man skulle köpa DROTTEN. 1964
02. Såld för 140,000 SEK till Rederi Ab Vikinglinjen, Mariehamn, Finland. 1964 05 20. Kolliderade MARINA med DROTTEN i Mariehamn. 1964
05 03. Efter ombyggnader i Mariehamn med inglasning av delar av huvudäck och en
självservering ombyggd till sittsalong. Insatt som nattbåt mellan Mariehamn -
Stockholm, där hon ligger vid Nybrokajen hela dagen. Under sommaren även
dagsturer mellan Mariehamn - Kapellskär med grupper. 1964
09 27. Efter säsongens slut togs fartyget ur trafik och läggs upp i Mariehamn.
Användes som gästhem och caféfartyg bredvid Pommern. fartyget förföll allt
mer och efter några år upphörde all verksamhet ombord. 1966
07 30. Rederiet ändrar namn till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. 1966.
Så köper Rederi Ab Sally upp Soldstadsrederiet. 1969
07 12. Öppnade DROTTEN året som café och härbärge i Mariehamn förtöjd vid
POMMERN. Innehavare är Leo Oksman. 1975.
Under slutet av året och början av 1976 togs all inredning ut vid Algot
Johanssons varv. 1977 08. Säljs alla lösa inventarier i fartyget på auktion och hon avregistrerad som handelsfartyg. 1978 12 22. Såld till upphuggning vid Co-Ny Oy, Åminefors, Finland. för FIM 80 000. En hytt finns bevarad på Fornsalen i Visby. |
S/S DROTTEN.
S/S DROTTEN.
Tillbaka till Gotlandsbolaget.
Tillbaka till Rederi Ab Sally.
© 2024 faktaomfartyg.