S/F DUNBOYNE.

Byggd 1888 av Whitehaven Shipbuilding Co, Ltd, Whitehaven, England.

Varvsnummer. 65.

Dimensioner. 74,10 x 11,43 x 6,56 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1428/ 1332/ 2300.

Maskineri. Segel. (3 Mastad järnfullrigare).

Svenskt RN. 5734.

1888 03 01. Sjösatt. Fartyget byggdes på spekulation.

Levererades 31 mars 1888 till R Martin & Co, Dublin, Irland.

1908 05. Upplagd i Millwall dock.

1908 08. Såld till A/S Dunboyne (Leif Gundersen), Porsgrund, Norge.

1908 08 31. Avseglade från London mot Hudiksvall.

1915. Såld till Emil Knudsen, Lillesand, Norge.

1915 07 31. Såld till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1915 08. Reparerad vid Eriksbergs mekaniska verkstad, Göteborg.

1915 09 15. Omdöpt till G.D. KENNEDY.

1923 07. Ankom Göteborg och blir upplagd.

1923 11 12. Såld till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholm. Omdöpt till AF CHAPMAN.

1923 11. Bogserad till Karlskrona för ombyggnad, samt man lade in 957 ton i barlast.

1924. Färdigrustad och insatt på årliga långresor.

1934 09 27. Ankom på sin sista långresa till Karlskrona. Därefter upplagd vid Trönsta, Karlskrona skärgård, men användes som stationärt övningsskepp.

1937. tagen ur aktiv tjänst.

1937 09 04. Bogserad till Stockholm och förläggs vid Skeppsholmskajen.

1947 09 03. Såld till Stockholms Stadsmuseum. Svenska Turistföreningen erbjöds att driva fartyget som vandrarhem.

1947. Ombyggd vid Galärvarvet.

1949 04 24. Invigd som vandrarhem.

197?. Renoverad vid Finnboda varf.

198?. Renoverad vid Östra Dockan, Beckholmen.

2006 10 21. Bogserad från Skeppsholmskajen till Stadsgårdskajen.

2006 10 22. Bogserad från Stadsgården till Muskö för renovering.

2008 04 08. Bogserad från Muskö mot Stadsgården, Stockholm

2008 04 09. Åter på plats vid Skeppsholmskajen. 

S/F AF CHAPMAN.

  Tillbaka till Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.