S/F EDSKE  SMIT.

Byggd 1896 av E J Smit & Zoon, Westerbroek, Holland.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 37,02 x 7,41 x 2,08 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 265/ 185/ 325.

Maskineri. Vid leverans, 3 mastad skonare.

Maskineri efter 1956. En Alpha diesel.

Effekt. 280 hk.

Knop. ?.

Svenskt RN. 6855.

Levererades 1896 till J Leffers, Hoogezand, Holland.

1898. Såld till A/S Edske Smit (A P Rasmussen) Nykjøping Mors, Danmark.

1915 12. Såld till Carl Wingren, Sälvesborg, Danmark.

1916 01 12.  Stryks ur det danska skeppsregistret.

1916 01 04. Såld till A/S Edske Smit (A K Jensen) Aalborg, Danmark.

191?. Förliser i Limfjorden då ankaret slagit hål i botten.

1916. Råkar ut för hårt väder. Två master knäcks.

1919 04. På resa från Manzanillo i Mexico till Köpenhamn råkar fartyget ut för hårt väder. En mast knäcks och mycket annat skadades svårt.

1922 05 27. Såld till ett p/r i Skillinge (A A Jönsson-Risberg m. fl.). Köpesumma: 33 000 kr. Omdöpt till MESSINA.

1928 02 17. Såld till K H Isberg, Stockevik. Köpesumma: 15 500 kr. Den nya ägaren ville byta fartygsnamnet till LINNÉA men detta godkändes inte utan fartyget fick behålla namnet MESSINA. En hjälpmotor installeras, 100 hkr, Gamma-Nobel diesel.

1931 11. Kolliderar med Galeasen Ewald utanför ön Jungfrun. Riggen skadades svårt.

1943 07. Går på grund då hon lämnar Oskarshamn.

1944 02 15. På resa Stettin - Göteborg minsprängs fartyget utanför Falsterbo. Besättningen räddades och fartyget som förliste övergavs av redaren.

1945 03. Såld av Statens Krigsförsäkringsnämnd till Neptunbolaget. Under sommaren bärgades fartyget och fördes till Stockholm för reparation på Lidingöverken.

1947 12 20. Gick leveransprovtur efter ombyggnaden. Återlevererad till Neptunbolaget.

1950 02. Går på grund mellan Svanebäck och Viken. Tas till Malmö för reparation.

1951 03 08. Såld till p/r A W Abrahamsson (A W Abrahamsson, A W Bövik m.fl.), Göteborg för 220 000 kr.

1951 07 25. På resa från Bergkvara hamn till Sundsvall går fartyget på grund. Kunde dras flott och återvände till Bergkvara för egen maskin.

1954 03. Artur Wilhelm Bövik, Stockevik, blir ny huvudredare.

1956. Ombyggd till motorfartyg, dvs riggen reducerades till två master "fore and aft" och en ny Alpha diesel på 280 hkr installeras.

1960 04 01. Såld till p/r Oskar Brevik, Skärhamn. Köpesumma: 205 000 kr.

1964 04 13. Såld till p/r Eli Holmberg, Brändö, Finland. Köpesumma: 215 000 kr.

1967. Såld till Holger Karapuu, Pargas, Finland.

1968. Såld till p/r Laiva O/Y Messina (Birger Degerholm), Parinen, Finland. Fartyget byggdes om och riggen togs bort. En grävskopa placeras på däck.

1978. Såld till Jorma Vahla, Nådendal, Finland.

1979 03. Omdöpt till CLAIRE.

1979. Upplagd i Falkenberg.

1980. Går en kortare period i Öresundsområdet. Läggs sedan upp i Köpenhamn. (Sannolikt är det Alvar Olsson i Falkenberg som äger fartyget).

1981. Stryks ur det finska fartygsregistret.

1983. Upphuggen vid Lindaverken AB, Landskrona.

 

S/F MESSINA.

M/S CLAIRE.

Tillbaka till p/r Abrahamsson.

© 2021 faktaomfartyg.