M/S EUROPAFÄRJAN III.

Byggd 1974 av Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer 683.

Dimensioner. 118.70 x 18,54 x 4,85 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4774/ 2152/ 1300.

Efter ombyggnad. GT. 9089.

Maskineri. Fyra MAK 9M453AK dieslar.

Effekt. 9415 kW.

Knop. 21,5.

Passagerare. 1200.

Hyttplatser. 126.

Bilar. 404.

Lastbilar. 26.

KM RN. 11432.

IMO. 7350090.

1973 10 24. Kölsträckt.

1974 05 25. Sjösatt.

1974 09 06. Provtur innan leverans.

Levererades 6 september 1974 till Lion Ferry Ab, Halmstad.

1974 09 08. Insatt mellan Varberg - Grenå.

1978 09. Fick fartyget skada på bogpropellern.

1978 09 19. Fick problem att komma in till Varbergs hamn när det blåste kraftigt eftersom man hade problem med bogpropellern. Låg i ungefär 12 timmar utanför Varberg innan man satte kurs mot Göteborg och la till vid Stena Terminalen där passagerarna fick ta buss till Varberg. Gick sedan på varv för reparation av skadan på bogpropellern.

1978 12 10. Gick fartyget på Kalkgrundet utanför Grenå. Satt fast där några dagar.

1982 08. Såld till Varberg - Grenå Linjen Ab (Stena Line Ab). Fortfarande trafik mellan Varberg - Grenå.

1983 03. Såld till Tourship S.A. Panama.

1983 03 23. Sista dagen i trafik.

1983 04 24. Avgick Göteborg mot Italien. Omdöpt till CORSICA SERENA II.

1983 05. Insatt för Corsica Ferries trafik mellan La Spezia - Bastia.

1999 10. Överförd till Medinvest SpA, Genoa, Italien. Omdöpt till CORSICA SERENA SECONDA.

2001. Ombyggd med sidosponsoner.

2010 09 12. Upplagd i Vado Ligure och satt till försäljning.

2011 05 24. Såld till Almada Shipping Ltd, Madeira, Portugal. Omdöpt till EUROPEAN VOYAGER. Satt under Panama flagg.

2011 06 16 - 2011 06 18. Avgick Genua mot Brindisi.

2011 07 06. Insatt för European Ferries mellan Brindisi - Valona.

2012 06 23. Insatt mellan Bari - Durres.

2012 07 04. Insatt mellan Brindisi - Valona.

2014 01. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2016 10. Såld till Moby S.P.A. Neapel, Italien. Omdöpt till MOBY NIKI.

2017 12 12. Kolliderade med okänt föremål utanför Isola Palmaiola och fick skador på skrovet. Kunde komma till Portoferraio där passagerare och last kunde lossas.

M/S EUROPAFÄRJAN III.

Ombord.

M/S CORSICA SERENA II.

M/S CORSICA SERENA SECONDA.

M/S EUROPEAN VOYAGER.

M/S MOBY NIKI.

Tillbaka till Lion Ferry.

Tillbaka till Stena Line.

Tillbaka till Corsica Ferries.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2021 faktaomfartyg.