M/S FÄRJA 61/214.
Byggd 1957 av Ab Åsi-verken, Åmål.
Varvsnummer. 36.
Dimensioner. 27,99 x 8,02 x 3,00 m
Brt/ Nrt. 150/ 12
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 104/ 31.
Maskineri. Tre Volvo Penta dieslar.
Effekt. 264 kW
Knop. ?.
Efter maskinbyte. Tre Volvo-Penta dieslar.
Effekt. 212 kW.
Knop. 8,0.
Efter maskinbyte. En Volvo Penta D16 diesel.
Effekt. 404 kW.
Knop. 10.
Passagerare. ?.
Efter ombyggnad. 12.
Bilar. 12.
RN. 10956.
IMO. 8871558.
Levererades 1957 till Kungliga
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.
1957. Insatt mellan Vrångholmen - Instön. 19??. Insatt mellan Kolhättan - Svanesund. 1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm. 1978. Reservfärja för leden Torsö - Sundsören. 1979. Såld till Å. E. Bohlin, Stockholm. Omdöpt till ARVEN. 1983. Såld till STC Finans AB, Stockholm. Omdöpt till BETTANIA. 1985. Omdöpt till BETANIA. 1986. Såld till Fortos Finans AB, Stockholm. 1988. Såld till Landberg Entreprenad AB, Djurhamn. 1993. Såld till Nybergs Entreprenad AB, Visby. 1999. Såld till Vindkompaniet i Hemse AB, Burgsvik. 2001 10 01. Såld till NEG Micron Sverige AB, Hemse. 2003 06 05. Såld till Sandinge Bogsering & Sjötransport, Lysekil. 2004 02 04. Såld till Vrångö Transport AB, Vrångö. Omdöpt till SANDRAIA. 2006. Påbörjas en ombyggnad av fartyget vid Skärhamns Slip, Skärhamn. 2007 07 01. Såld till Koster Marin Ab, Koster. Omdöpt till KOSTERFÄRJAN 4. 2009. Fortsätter ombyggnaden. Styrhytten kommer från linfärjan LEE-FLORA. 2010 02. Åter i trafik. |
M/S BETANIA.
M/S KOSTERFÄRJAN 4.
Tillbaka till Koster Marin Ab.
© 2021 faktaomfartyg.