M/S FÄRJA 61/228.

Byggd 1958 av Bröderna Larsson Mekaniska Verkstad, Kristinehamn.

Varvsnummer. 392.

Dimensioner. 27,98 x 8,03 x 2,55 m.

Efter ombyggnad. 28,03 x 9,03 x 3,50 m.

Efter ombyggnad. Brt. 132

Maskineri. Fyra Volvo-Penta MD 100 dieslar.

Effekt. 467 kW.

Knop. 8,0.

Efter maskinbyte. Fyra Volvo-Penta TAMD 100 dieslar.

Effekt. 588 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 150.

Efter ombyggnad. 297.

Bilar. 12.

Efter ombyggnad. 0.

RN. 10962.

IMO. 7947166.

Levererades 24 november 1958 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.

1958. Insatt mellan Sävenäs - Örviken 

1967 07 01. Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk. 

1973. Läggs leden Sävenäs - Örviken ner och ersätts med en bro.

1973. Flyttat till Fårösund - Broa leden som reservfärja.

1980. Vart färjan kraftigt ombyggt med nytt utseende på styrhytten med mera.

1981. Överförd till Karlskrona Kommun, Statsbyggnadskontoret. Omdöpt till ASPÖ 1 AV KARLSKRONA.

1981. Insatt mellan Karlskrona - Aspö.

1983 07 16. Går på grund utanför färjeläget i Karlskrona, drogs loss av Marinens bogserbåt.

1991. Överförd till Vägverket Produktion, Växjö.

1995. Såld till Koster Marin Ab, Sydkoster. Omdöpt till KOSTERFÄRJAN 3.

2000. Såld till Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm. Omdöpt till GRÖNAN 1. Insatt mellan Slussen - Gröna Lund.

2004 06 14. Överförd till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg och omdöpt till 91:an.

2007 12 03. Såld till AB Restaurangfartyget Delila, Västervik.

2008 05. Ankom Stockholm

2008 05 31 - 2008 08. Insatt mellan Slussen - Gröna Lund.

2009. Insatt mellan Västervik - Lysingsbadet - Idö.

2010 04 22. Såld till Grönalundsfärjan Rederi Ab, Västervik.

2010 06. Insatt mellan Slussen - Gröna Lund.

2014 09 05. Såld till Rederi Ab Ballerina, Stockholm. Omdöpt till CENTRALFÄRJAN.

M/S ASPÖ 1 AV KARLSKRONA.

M/S KOSTERFÄRJAN 3.

M/S GRÖNAN 1.

 

M/S 91:AN.

M/S GRÖNALUNDSFÄRJAN.

M/S CENTRALFÄRJAN.

Tillbaka till vägverket.

Tillbaka till Koster Marin Ab.

Tillbaka till Strömma Kanal.

Tillbaka till Börjessons Utflyktsbåtar.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

© 2021 faktaomfartyg.