M/S FÄRJA 61/230.

Byggd 1957 av Bröderna Larsson varv & Mekaniska Verkstad Ab, Kristinehamn.

Varvsnummer. ?

Dimensioner. 36,78 x 8,01 x 2,10 m.

Efter ombyggnad. 36,82 x 9,08 x 2,10 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 173/ 77/ 100.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 150/ 45.

Maskineri. Fyra Volvo Penta dieslar.

Effekt. 338 kW.

Knop. 8,0.

Efter maskinbyte. Tre Volvo Penta TMD 100 dieslar.

Effekt. 331 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta TAMD 163, tre Volvo Penta TMD 100 dieslar.

Effekt. 735 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. 140.

Bilar. 16.

KM RN. 10963.

IMO. 8634106.

Levererades 12 december 1957 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm..

1957 - 1980. Insatt i trafik på olika leder, bland annat  Ljusterö - Östanå/ Munsö - Adelsö/ Skanssundet.

1967 07 01. Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.

1980 - 1981. Insatt mellan Svanesund - Kolhättan.

1981 - 1987. Reservfärja.

1987. Såld till Alfa Hydrax Ab, Stora Bornö. Omdöpt till HYDRAX ALFA.

1989. Såld till Skärgårdstransport Orust Ab, Henån. Omdöpt till BORNÖ.

1995 07 11. Såld till Q-Service Ab, Säve.

2001. Såld till Vrångö Transport Ab, Vrångö. Omdöpt till ANNA LORD.

2003. Renoverad vid Skärhamns Slip & mekaniska verkstad, Skärhamn. Ny huvudmaskin installeras.

M/S FÄRJA 61/230.

M/S ANNA LORD.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.