M/S FÄRJA 61/280.
Byggd 1970 av Kalmar Varv Ab Kalmar.
Varvsnummer 427.
Dimensioner. 54,04 x 11,73 x 2,38 meter.
Brt. 352.
Maskineri. Sex Scania-Vabis D11 dieslar.
Effekt. 900 hk.
Knop 7,5.
Passagerare. 250.
Bilar. 48.
KM RN. 11156.
Systerfartyg. FÄRJA 61/272. FÄRJA 61/277. FÄRJA 61/279. FÄRJA 61/290.
Levererades 22 maj 1970 till Statens Vägverk Stockholm. 1970 05. Utchartrad till Rederi Ab Ölandsund. Insatt mellan Stora Rör - Revsudden. 1970 11 - 1988. Insatt mellan Fårösund - Broa. 1988 - 1995 12 10. Reservfärja. 1988. Omdöpt till BODILLA inofficiellt. 1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till BODILLA. 1994. Insatt för Karlskrona kommun. Omdöpt till ODIL. 1995 12 10-1996 06 17. Upplagd vid Tenö Varv. 1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet avdelning öst, Vaxholm 1996 06 17 - 1996 10 26. Reservfärja på Ljusterö - Östanå leden. 1996 10 26 - 1998 04 23. Upplagd vid Tenö varv. 1998 04 23. Reservfärja för Öregrund - Gräsö leden. 2006 11 30. Såld till Vägförvaltningens färjrederi, Åbo, Finland. 2007. Ombyggd vid Turku Shiprepair, Nådendal. 2007 04. Reservfärja för lederna Pargas - Nagu/ Nagu - Korpo. 2007 04 19. Registrerad för Suomen Valtio Tieliikelatios, Åbo, Finland. |
M/S FÄRJA 61/280 ODIL.
M/S ODIL.
Tillbaka till Ölandsundsbolaget.
© 2021 faktaomfartyg.