M/S FÄRJA 62/286.
Byggd 1969 av Lunde Varv, Lunde.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 23,00 x 7,00 x 1,00 m.
Efter förlängning. 33,20 x 7,00 x 1,10 m.
Brt. ?.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 40/ 28.
Maskineri. En Bolinder-Munktell diesel.
Effekt. ?.
Knop. ?.
Efter maskinbyte. En Volvo Penta MD 70B diesel
Effekt. 73 kW
Knop. 5,0.
Efter maskinbyte. En Volvo Penta D7 diesel.
Effekt. 114 kW.
Knop. ?.
Passagerare. 60.
Bilar. 8.
Efter ombyggnad. 10.
Systerfartyg. FÄRJA 62/285.
Levererades 1969 till Statens
Vägverk, Stockholm.
1969. Insatt mellan Strömsholmen - Bjursund. Används i högtrafik och kopplas ihop med FÄRJA 62/248. 1984. Förläng vid Finnboda Varf, nacka. 1984. Insatt mellan Arnö - Oknö. 1988. Omdöpt till CAROLINA. 1992. Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm. Omdöpt till CAROLINA AF ARNÖ. 1996 01 01. Överförd på Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. 2006 04 27. Bogserades mot Tenö varv av bogserbåten TOM, vid passage av Liljeholmsbron i Stockholm så glider färjan mot brofundamentet och sedan in i en sjömack bredvid bron. Inga stötte skador på färjan. 2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm. 2021 04. Avslutat trafik på leden Arnö - Oknö. 2021 04. Såld till Gräskö Arkipelagservice Ab, Blidö. 2021 04 18. Bogserad från Oknö till Lill-Gräsken, Norra Roslagen där hon kommer användas som pråm. |
M/S FÄRJA 62/286 CAROLINA AV ARNÖ.
© 2021 faktaomfartyg.