M/S FÄRJA 61/302.
Byggd 1978 av Ab Åsi-verken, Åmål.
Varvsnummer. 119.
Dimensioner. 37,02 x 9,00 x 3,15 m.
Efter ombyggnad. 40,70 x 9,15 x 3,15 m
Brt. 240.
Efter ombyggnad. GT/ NT. 251/ 88.
Maskineri. Fyra Volvo Penta TAMD 120 dieslar.
Effekt. 794 kW.
Knop. 8,0.
Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D16C-A dieslar.
Effekt. 1100 kW.
Knop. 8.
Passagerare. 140.
Efter ombyggnad. 198.
Bilar. 20.
IMO. 7522148.
1977 11 10. Sjösatt.
Levererades 1978 till Statens Vägverk, Stockholm. 1978 06 21. Insatt mellan Hornö - Veda. 1987 04 27. Insatt mellan Alvik - Fillan under tiden man reparerar Alnöbron. 1987 05 29. Insatt mellan Hornö - Veda. 1988. Omdöpt till BEDA. 1992. Överförd till Vägverket Produktion Norr, Härnösand. 1994 05 01. Insatt mellan Hornökrången - Svartnoranäset. 1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Omdöpt till LINDA. 1999. Reservfärja. 2004. Ombyggd vid Ö-varvet AB, Öckerö med nytt ändskepp, nytt maskineri, ny styrhytt. 2005 05. Insatt mellan Burö - Knippla - Hyppeln - Rörö. 2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm. |
M/S FÄRJA 61/302 LINDA.
© 2021 faktaomfartyg.