M/S FÄRJA 61/302.

Byggd 1978 av Ab Åsi-verken, Åmål.

Varvsnummer. 119.

Dimensioner. 37,02 x 9,00 x 3,15 m.

Efter ombyggnad. 40,70 x 9,15 x 3,15 m

Brt. 240.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 251/ 88.

Maskineri. Fyra Volvo Penta TAMD 120 dieslar.

Effekt. 794 kW.

Knop. 8,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D16C-A dieslar.

Effekt. 1100 kW.

Knop. 8.

Passagerare. 140.

Efter ombyggnad. 198.

Bilar. 20.

IMO. 7522148.

1977 11 10. Sjösatt.

Levererades 1978 till Statens Vägverk, Stockholm.

1978 06 21. Insatt mellan Hornö - Veda.

1987 04 27. Insatt mellan Alvik - Fillan under tiden man reparerar Alnöbron.

1987 05 29. Insatt mellan Hornö - Veda.

1988. Omdöpt till BEDA.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Norr, Härnösand.

1994 05 01. Insatt mellan Hornökrången - Svartnoranäset.

1996 01 01. Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm. Omdöpt till LINDA.

1999. Reservfärja.

2004. Ombyggd vid Ö-varvet AB, Öckerö med nytt ändskepp, nytt maskineri, ny styrhytt.

2005 05. Insatt mellan Burö - Knippla - Hyppeln - Rörö.

2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm.

M/S FÄRJA 61/302 LINDA.

Tillbaka till vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.