M/S FÄRJA 62/312.

Byggd 1979 av Smögens Plåt och Svets, Smögen.

Varvsnummer. 32.

Dimensioner. 39,00 x 8,83 x 0,9 m.

Efter ombyggnad. 39,00 x 10,25 x 1,15 m

Brt/ Nrt. 59/ 52.

Efter ombyggnad. Brt. ?.

Maskineri. En Volvo Penta D70 B diesel.

Effekt. 80 kW.

Knop 3,0.

Efter maskinbyte. En Deutz diesel.

Effekt. 73 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta D5A diesel.

Effekt. 72 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 108.

Bilar. 12.

Levererades 17 november 1979 till Statens Vägverk, Stockholm.

1979. Insatt mellan Ängö - Fruvik.

1981. Överförd till Flatö-Malö Vägsamfällighet, Flatön. Omdöpt till FLATÖ FÄRJA.

1991. Omdöpt till ÄNGÖFÄRJAN.

1992. Överförd till Vägverket Produktion Väst, Göteborg. Omdöpt till HULDAS-KARIN.

2000. Ombyggd, samt upplagd.

2002. Insatt mellan Boheden - Sandudden.

2003 06 18. Omdöpt till PAULINA.

2006 11 09. Går en vajrarna går av och färjan blir liggandes ett tag, innan man lyckas kom in mot land igen.

2010 04 01. Överförd till Trafikverket Färjerederi, Vaxholm.

2010 11 10. Är med på inspelningen av Jägarna 2.

2016 06 08. Under färd mot Boheden i nordliga stormvindar så hör befälhavaren något konstig ljud och under färd tillbaka mot Sandudden smäller det till straxt innan färjeläget. Väl i läget så tar vindarna tag i styrhytten som rasar ner mot däck. Ingen skadas. 

2016 06. Så insattes en provisorisk pontonfärja på leden som ersättningsfärja.

20??. Åter  i trafik.

M/S FÄRJA 62/312 HULDAS-KARIN.

M/S FÄRJA 62/312 PAULINA.

Tillbaka till Vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.