M/S FÄRJA 62/317.

Byggd 1980 av Smögens Plåt & Svetsindustri, Smögen.

Varvsnummer. 34.

Dimensioner. 35,40 x 9,50 x 1,30 m.

Brt/ Nrt. 386/ 66.

Maskineri. En Volvo Penta D7A T diesel.

Effekt. 129 kW.

Knop. 6,0.

Efter maskinbyte. En Volvo Penta MD 70 diesel.

Effekt. 129 kW.

Knop. 6,0.

Passagerare. 108.

Bilar. 13.

Levererades 1980 Statens Vägverk, Stockholm.

1980. Insatt mellan Trästa - Fjäll. 

1992. Överförd till Vägverket Produktion Ost, Stockholm, Omdöpt till THERESIA.

1995. Ombyggd med ny styrhytt.

1996 01 01. Registrerad för Vägverket Färjerederi, Vaxholm.

1998 11 28. Sista agen i trafik mellan Trästa - Fjäll då leden läggs ner då nya bron var klar.

1999. Ombyggd vid Tenö varv 

1999 06 14. Lämnar Tenö varv för färd norröver. 

1999 08 01. Insatt på leden Avan - Norra Sunderbyn. 

2005. Under hösten, transport med lastbil till Luleå för bottenbesiktning. (Styrhytten bortagen under den tiden).

2010 04 01. Överförd till Trafikverkets Färjerederi, Vaxholm.

M/S FÄRJA 62/317 THERESIA.

 Tillbaka till Vägfärjor.

© 2021 faktaomfartyg.