M/S FARRINGFORD.
Byggd 1948 av Wm. Denny & Bros., Dumbarton, Skottland.
Varvsnummer. 1402.
Dimensioner. 54,25 x 8,56 x 2,62 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 489/ 327/ 80.
Maskineri. Två Crossley 6SKM dieslar.
Effekt. 420 bhk.
Knop. 10,0.
Passagerare. 320/ 800 (inga bilar ombord, så kunde man ta fler passagerare)
Bilar. 32.
IMO. 5112731.
1947 03 21. Sjösatt.
1948 01 23. Provtur. Levererades 6 februari 1948 till British Transport Commission, Southern Region, London, England. 1948 02. Fick skador under leveransturen från varvet. 1948 03. Insatt mellan Lymington - Yarmouth. 1967 10 27. Avgick Yarmouth i hårt väder, men lyckades inte lägga till i Lymington, utan gick tillbaka till Yarmouth. 1974 01 15. Bogserad av MASTERMAN till Humber och trafik där. 1974. Ombyggd, så man lastade och lossade från sidan. 1974. Insatt mellan Hull - New Holland. 1977 11 12. Ombyggd och moderniserad. 1979 01 01. Överförd till Sealink Ltd. 1987 06 26. Sista dagen i trafik, därefter öppnades en ny bro över Humber. 1981 06. Upplagd i Alexandra Dock, Hull. 1981 10. Såld till Western Ferries (Argyll) Ltd, Glasgow, Skottland. Man skulle sätta fartyget i trafik mellan Gourock - Dunoon. Men så vart det inte utan fartyget låg kvar i Hull. 1984 03 05. Såld till John Hewitt, Heddon, England för upphuggning. 1984 03. Upphuggen vid Silcock’s Basin, Hull |
M/S FARRINGFORD.
Tillbaka till British Railways.
© 2021 faktaomfartyg.