M/S FARRINGFORD.

Byggd 1948 av Wm. Denny & Bros., Dumbarton, Skottland.

Varvsnummer. 1402.

Dimensioner. 54,25 x 8,56 x 2,62 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 489/ 327/ 80.

Maskineri. Två Crossley 6SKM dieslar.

Effekt. 420 bhk.

Knop. 10,0.

Passagerare. 320/ 800 (inga bilar ombord, så kunde man ta fler passagerare)

Bilar. 32.

IMO. 5112731.

1947 03 21. Sjösatt.

1948 01 23. Provtur.

Levererades 6 februari 1948 till British Transport Commission, Southern Region, London, England.

1948 02. Fick skador under leveransturen från varvet.

1948 03. Insatt mellan Lymington - Yarmouth.

1967 10 27. Avgick Yarmouth i hårt väder, men lyckades inte lägga till i Lymington, utan gick tillbaka till Yarmouth. 

1974 01 15. Bogserad av MASTERMAN till Humber och trafik där.

1974. Ombyggd, så man lastade och lossade från sidan.

1974. Insatt mellan Hull - New Holland.

1977 11 12. Ombyggd och moderniserad.

1979 01 01. Överförd till Sealink Ltd.

1987 06 26. Sista dagen i trafik, därefter öppnades en ny bro över Humber.

1981 06. Upplagd i Alexandra Dock, Hull.

1981 10. Såld till Western Ferries (Argyll) Ltd, Glasgow, Skottland. Man skulle sätta fartyget i trafik mellan Gourock - Dunoon. Men så vart det inte utan fartyget låg kvar i Hull.

1984 03 05. Såld till John Hewitt, Heddon, England för upphuggning.

1984 03. Upphuggen vid Silcock’s Basin, Hull

M/S FARRINGFORD.

Tillbaka till British Railways.

© 2021 faktaomfartyg.