M/S FENNIA.
Byggd 1966 av Öresundsvarvet Ab, Landskrona.
Varvsnummer. 201.
Dimensioner. 128,40 x 19,63 x 5,00 m.
Efter ombyggnad. 128,88 x 19,67 x 5,15 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 6178/ 2666/ 1500.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 10515/ 3921/ 1410.
Efter ombyggnad. GT/ NT. 10542/ 3244.
Maskineri. Fyra 9-cyl, Ruston-Hornsby ATCM dieslar.
Effekt. 8760 hk.
Knop. 18,0.
Efter maskinbyte. Fyra MaK 9M453AK dieslar.
Effekt. 8825 kW.
Knop. 18,5.
Passagerare. 1200.
Senare klassad 386 passagerare om det är minimum 25 besättningsmän/ 680 minimum om det är 30 besättningsmän
Hyttplatser. 300.
Efter ombyggnad 1972. 353.
Efter ombyggnad 1986. 521.
Efter ombyggnad 2005. 291.
Bilar. 225.
Efter ombyggnad. 265.
Efter ombyggnad. 190.
Långtradare. 32.
Efter ombyggnad 2005. 350 lastmeter.
IMO. 6600462.
1964 07 07. Beställd. 1965 04 07. Kölsträckt. 1965 10 28. Sjösatt och döpt av Fru Gunni Krogius. (förslag på namn på fartyget var också YOLDIA). Levererades 27 april 1966 till Oy Siljarederiet Ab, Åbo, Finland. 1966 04 27. Avgick Landskrona via Köpenhamn mot Stockholm. 1966 04 29. Visas upp i Stockholm. 1966 04 30. Visas upp i Helsingfors. 1966 05 07. Insatt i Silja Lines trafik mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm.
1966 10 16. Går hårt på grund vid Bogskär kl. 01:10, nästan en kilometer
utanför farleden med 246 passagerare, 11 person bilar och 25
långtradare. Sjöbevakningsfartyg tar passagerarna till Långnäs. 1966 12 17. I trafik igen efter grundstöttningen. 1967 04 08 - 1967 04 23. Ur trafik. 1967 11 01 - 1967 11 15. Ur trafik.
1967 12. Ombord på FENNIA inledds en mångårig tradition med julfest
ombord för föräldrar lösa barn i Åbo. 1969 10 15 - 1969 10 31. Ur trafik. 1970 07 06. Såld till Oy Svea Line Ab, Åbo, Finland. 1971. Under våren målas fartyget helvit och förses med E3 märke. 1971 03 10. FENNIA kolliderar i dimma med kajen i Åbo. Får svåra skador i fören. Flera lastbilar och kajen skadas också. Under tiden 1970 till 1977 har FENNIA trafikerat linjerna mellan Åbo - Mariehamn/Långnäs - Stockholm. Åbo - Mariehamn/Långnäs - Norrtälje, Helsingfors - Stockholm. 1972. Ombyggd med fler hyttplatser. 1975 01 02 - 1975 06 05. Maskineriet bytts ut vid Helsingörs Værft A/S, Helsingör, Danmark. 1975 04 28. Registrerad för Oy Svea Line Ab, Mariehamn. 1975 06 06 - 1975 07 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 1975 07 17 - 1975 09 28. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje. 1976 01 - 1977 10. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm. 1977 02 24. FENNIA fastnar i isen utanför Söderarms fyr, kom loss efter assistans av en isbrytare. 1977 10 22 - 1978 01 15. Upplagd i Åbo. 1978 01 16 - 1978 03 13. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Travemünde. 1978 04. Upplagd i Åbo. 1978 04 24. Under sommaren och hösten, Insatt mellan Åbo - Stockholm. 1979 01 02. Ankom Malmö. 1979 01 03 - 1979 02 01. Utchartrad till SAGA-Linjen, Insatt mellan Malmö - Travemünde. 1979 02 17. Insatt mellan Åbo - Stockholm. 1981 11. Registrerad för OY Svea Line (Finland A/B), Mariehamn. 1982 06 25. En roderfyllerist kör framför FENNIA utanför Föglö, nära att orsaka grundstötning. 1982 11 01. Upplagd . 1983 05 16 - 1983 06 09. Utchartrad till Forsmarks Kärnkrafts anläggning. Använd som logementsfartyg under tiden Kärnkraftsanläggningen renoverades. 1983 06 16 - 1983 09 12. Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Pembroke Dock - Cork. Var inte så passande i denna trafik, eftersom hon saknade stabilisatorer. 1983 09 13. Avgick Pembroke mot Finland. 1983 11. Såld till Oy Jakob Line Ab, Jakobstad, Finland för leverans 1984. 1984 01 24 - 1984 02 01. Insatt i stället för FINLANDIA på leden Helsingfors - Stockholm. 1984 02 01 - 1984 02 08. Insatt i stället för SILVIA REGINA på leden Helsingfors - Stockholm. 1984 05 16. Övertagen av Oy Jakob Lines, Jakobstad. Registrerad för Jaakon Linje Ab, Mariehamn. 1984 05 22. Insatt på den nya leden Jakobstad - Örnsköldsvik, senare även mellan Jakobstad - Skellefteå. 1984 06 17. Man över bord på resa Örnsköldsvik - Jakobstad. 1984 10 20 - 1984 11 01. Uthyrd som bostadsfartyg till Wärtsilä, Helsingfors. 1984 11 28. Svår storm, två passagerare skadas. 1984 12 15. Avslutat trafik för säsongen. 1985 05 07. FENNIA fast i isen på årets premiärtur mellan Jakobstad - Örnsköldsvik. 1985 12 25. Avslutat trafik för säsongen. 1985 12 31. Såld till Rederi Ab Sally Oy, Vasa, Finland. (Jakob Lines och Vasabåtarna "bytte" fartyg, FENNIA mot FENNO EXPRESS, samt 19,1 milj FIM). 1986 01 20. Byggs fartyget om kraftigt vid Oy Wärtsilä Marine Ab, Åbo, Finland, med bla fler hyttplatser, aktersponsoner. Efter ombyggnaden försvinner skönheten FENNIA, istället får hon för mitt tycke ett väldigt fult utseende. Ombyggnaden kostade 17 milj, FIM. 1986 04 25. Insatt i Vasabåtarnas trafik mellan Vasa/Jakobstad - Sundsvall/ Umeå/ Skellefteå. 1988 05 01. FENNIA bombhotas i Sundsvall. Ingen bomb ombord. 1988 12 21. FENNIA assisterar BOTNIA EXPRESS som fastnat i isen. BOTNIA EXPRESS kommer loss. 1989 08 07. Ung passagerare försvinner på resa Sundsvall - Vasa. 1990 04 28. Registrerad för Oy Svea Line Ab, Vasa, Finland. 1990 06 18. Livbåtsövning i Vasa. Ett block lossnar och 12 man ur livbåten faller i havet. Ej skador. 1991 01. Överförd till Oy Wasa Line Ab, Vasa, Finland, som senare blir Silja Line. 1991 11 12. Felkoppling i maskinrummet, 14 ton olja ut i havet utanför Örnsköldsvik. 1992 04 29 - 1992 10 11. Insatt mellan Jakobstad/ Karleby - Skellefteå/ Umeå, samt Vasa - Umeå. 1992 10. Utchartrad till Baltic Link Ab (Huvudredare Gunnar Matsson, Baltic Express Line ansvarade för driftkostnader, bunker, farledsavgifter. 1992 10 19. Insatt mellan Norrköping - Riga. 1993 01 26. Går Baltic Line i konkurs, men Silja beslutar sig för att snabbt fortsätta trafiken i Baltic Express Line regi, men i mitten av april upphör trafiken till Riga pga. bland annat dyra hamnavgifter i Riga Lettland, samt orsaken till Baltic Links konkurs är den dåliga försäljning ombord. Tax-Free nästan ingenting ty i priserna i Riga var billiga och maten tillhörde kryssningsbiljetten. Lastsiffrorna var dåliga, närmast frivilliga hjälpgrupper och deras varor från Sverige, samt då metallskrot och virke från Lettland, i praktiken 2-3 långtradare och tiotal personbilar per resa, samt en klareringstid i Riga på runt 2 till 3 timmar. 1993 04. Avslutad trafik mellan Norrköping - Riga, detta på grund av att Silja inte hade något annat fartyg att sätta in. 1993 05 06 - 1995 10 03. Insatt mellan Jakobstad/ Karleby - Skellefteå/ Umeå, samt Vasa - Umeå. 1994. Hemmahamn Mariehamn. 1994 05 20 - 1994 08 21. Insatt mellan Jakobstad/ Karleby - Skellefteå/ Umeå, samt Vasa - Umeå. 1994 08 27. Inställd tur från Umeå, p.g.a. hård vind. 1994 11 13. Avslutar FENNIA trafik på linjen Vasa - Umeå i förtid och WASA QUEEN tar över den trafiken. 1994 11 22 - 1995 04 07. Insatt som fraktfärja för SeaWind Line mellan Stockholm - Åbo. 1995 05 22. Insatt mellan Jakobstad - Umeå, Umeå - Vasa, Jakobstad - Skellefteå. 1996 01 15. Insatt mellan Umeå - Vasa, Jakobstad - Skellefteå. 1996 06 13. kl. 08:30. En 46 årig matros på Fennia skjuter ihjäl av en 50 årig maskinist på fördäcket på Fennia och tillfogar honom därefter flera knivhugg. Fennia kunde avgå från Jakobstad två timmar försenad. 1997. I trafik mellan Umeå - Vasa och även Jakobstad/Karleby - Skellefteå under veckosluten mellan 19/5 och 13/9. 1998 04 30 - 1998 09 13. Sista sommaren Jakobstad - Umeå/ Skellefteå trodde många. Årets första tur från Jakobstad 30/4 skulle gå till Skellefteå, men p g a is tvingades FENNIA gå till Umeå. Första turen till Skellefteå skedde 11/5. Under sommaren gjordes också en kryssning till Luleå. 1999 05 17 - 1999 06 30. Sista säsongen från Jakobstad, p g a tax-free avskaffandet. Eftersom Jakobstads stad hade träffat ett avtal med Vasabåtarna när de sålde Jakob Lines 1989 tvingades man till trafik ända tills avskaffandet av tax-free trädde i kraft. Fennia gjorde 42 turer Jakobstad - Umeå. 1999 09 23. Sista dagen i trafik och ankom till Vasa kl 22:30, därefter upplagd i Vasa. Personalen fick under våren veta att de skulle bli permitterade. Efter insats från finska sjömansunionen bestämde Silja Line att permitteringarna skulle spridas ut även över andra fartyg i flottan. 2000 05. FENNIA går till Estland för varvsöversyn inför en planerad utchartring till Turkiet. Skorstensmärket målades över och hon fick helblå skorstenar. Chartern föll igenom och hon återvände till Vasa. 2000 06 13 -2000 08 11. Utchartrad till SeaWind Line för trafik som trailerfärja mellan Åbo - Stockholm. Fraktade också mycket nya personbilar för export. 5 turer per vecka. Endast 12 pass. 2000 08 13. Upplagd i Vasa, Finland och satt till försäljning. 2001 02. Såld till RG Line, Vasa, Finland för USD 4 milj. Dock fortfarande registrerad i det Åländska Skepps registret. Köpet var dock öppet och skulle gå tillbaka ifall inte RG-Line fick bidrag för trafiken. 2001 05 01. Omdöpt till CASINO EXPRESS klockan 14.00 av Kerstin Grönblom, fru till Rabbe Grönblom. samma dag inviger Finlands premiärminister Paavo Lipponen trafiken. Trafiken ska delvis finansieras med hjälp av spelmaskiner och casino ombord. Även R Grönbloms företag Kotipizza har försäljning ombord. 2001 05 16. kl. 09.00 insatt i trafik mellan Vasa - Umeå. Fem turer per vecka fram till 15/6, då det blir dagliga turer under sommaren fram till 12/8, då man återgår till fem turer/vecka. Under lågsäsong planerar man även att köra speciella kasinoresor. 2002 02 22. Tankbil välter ombord på fartyget i storm och skadar två personbilar. 2002 09 10. Överförd till det Svenska skeppsregistret, hemmahamn Umeå. Beslutet meddelades personalen redan fyra månader tidigare. 2003 01. Går på varv i Estland för ombyggnad, vilket tog ca en vecka. 2003 01 15. Åter i trafik, fast man höll fortfarande på att bygga om fartyget. Det revs bort hytter och iordninggjordes ett övre personbilsdäck. 2003 01 18. Får fartyget fel på bogvisiret efter avgång kl 13.00 från Vasa och hade hunnit ett par sjömil ut då man upptäckte felet. Efter att försökt åtgärda felet men inte lyckats tvingas man backa åter till hamnen i den smala isrännan med 96 passagerare ombord. 2003 01 20. Så var felet med bogvisiret avhjälpt. Det hela berodde på spänningar i svetsfogar som gjorde att visiret inte gick helt i lås. 2003 01 20. Stoppades lastningen av fartyget av sjöfartsinspektionen i Holmsund p g a asbestproblem efter ombyggnaden. Fartyget gick tillbaka till Vasa och man fick asbestsanerare med ombord. Dagen efter var åter sjöfartsinspektionen ombord, då ombyggnaden saknade ritningar och man tagit upp ett 12x3 m stort hål från bildäck som ska bli ramp upp till det nya personbilsdäcket. Fartyget fick senare avgå och tvingades ha en vakt på bildäcket. 2003 02 08. Fartyget får problem med isen i kvarken och överfarten från Umeå till Vasa tar 21,5 timmar, trots assistans av isbrytaren YMER. YMER tvingas dock överge CASINO EXPRESS för att assistera andra fartyg mellan varven. 2003 03 03. Fick fartyget skador av packis. En trimmtank blev skadat (2-3meters hål) och plåtskador 2,5 under vattenlinjen. Fartyget fick fortsätta sin trafik efter att sjöfartsverket gjort inspektion. 2003 03 06. Var isläget så svårt, att man inte kunde trafikera kvarken. 2003 03 08. Avgick Vasa mot Åbo för reparation. 2003 03 09. Ankom Åbo. 2003 03 12. Reparerad och klar avgick fartyget Åbo mot Umeå. 2003 03 13. Åter i trafik. 2004 11 24. Gick fartyget på grund utanför Hillskär, på väg till Umeå. 2004 11 30. Drogs fartyget flott från grundet. 2004 12 02. Bogserades till Baltic Ship repair, Tallinn, Estland för reparation. Där man bland annat byter 140 ton plåt, samt klassar fartyget. 2005 04. Provturer. 2005 04 28. Ankom Vasa. 2005 05 01 - 2005 08 14. Åter i trafik mellan Vasa - Umeå, men första turen blev försenad ca 5,5 timmar på grund av leverans problem av bränsle till färjan i Vasa. 2005 08. Upplagd i Vasa. 2007 07 10. Såld till Attar Construction Ltd, Kingstown, St Vincent & Grenadines (Management Jupiter Shipmanagement, registrerad i St Kitts & Nevis, hemmahamn Basseterre). Omdöpt till C. EXPRESS. 2008 08 14. Såld till Dortel Ltd, Aliaga, Turkiet för upphuggning. 2008. Under hösten, så drog sig Turkarna ur affären, på grund att fartyget har för mycket asbest ombord. 2009 03 07. Så började fartyget ta in vatten i maskinrummet, eftersom ett rör hade "fryst sönder", men man fick stopp på det hela, samt man lade ut oljebommar runt fartyget. 2009 06. Fick ägarna en charter på fartyget (enligt ägarna alltså) för trafik i Dubai. Det kom upp personal för att renovera maskineriet, samt kontrollera andra saker ombord för avfärd. 2009 09 22. Omdöpt till ONYX. 2009 10 27. Gjorde fartyget en teknisk provtur, för att kontrollera om det kan få lämna Vasa. 2009 11 03. Avgick Vasa mot Turkiet för ombyggnad för chartern. (Enligt rederiet alltså). 2009 11 12. Ankom Portland, England (Weymouth). 2009 11 21. Avgick Portland, men fick problem med maskineriet under färden. 2009 11 24. Inbogserad till Brest, Frankrike och upplagd på redden. 2009 12 08. Togs fartyget in i hamnen för reparation. 2010 02 10. Avgick Brest på nya äventyr. 2010 02 16. Ankom Lissabon, Portugal. 2010 03 03. Avgick Lissabon. 2010 03 11. Tog bunker utanför Malta. 2010 04. Ankom Dubai. 2010 04. Såld till Red Line Shipping Ltd, Majuro, Marshall Island. Omdöpt till KAPTAIN BORIS. Satt under Sierra Leone flagg, hemmahamn Freetown. 2010 05 08. Ankom Gadani Beach, Pakistan för upphuggning. |
M/S FENNIA.
M/S FENNIA.
M/S FENNIA.
M/S CASINO EXPRESS.
Ombord 1. Ombord 2. Grundstöttningen.
M/S C EXPRESS.
M/S ONYX.
Tillbaka till Rederi Ab Nordstjernan.
Tillbaka till rederi Ab Sally.
© 2022 faktaomfartyg.