M/S FERRY AKASHI.
Byggd 1972 av Kanda Zosensho K.K., Kure, Japan.
Varvsnummer. 170.
Dimensioner. 150,09 x 22,81 x 5,30 m.
Efter ombyggnad. 160,00 x 22,86 x 5,50 m.
Brt/ Dwt. 6987/ 2243.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 14015/ 3968/ 2453.
Maskineri. Två MAN-Mitsubishi V8V 40/54 dieslar.
Effekt. 13902 kW.
Knop. 21,5.
Passagerare. 1203.
Efter ombyggnad. 1700.
Hyttplatser. 0.
Efter ombyggnad. 680.
Efter ombyggnad. 930.
Bilar. 500.
Lastmeter. 610.
Efter ombyggnad. 750.
IMO. 7236335.
Systerfartyg. FERRY NAGATO.
1972 08 28. Sjösatt. Levererades 15 november 1972 till Hankyu Ferry KK, Shimonoseki, Japan. 1972 11. Insatt mellan Kobe - Kokura. 1991 05. Såld till Marigenia Shipping Co. Ltd., Limassol, Cypern. Omdöpt till DAME M 1991. Ankom Keratsini för ombyggnad. 1994 12. Insatt för Marlines mellan Patras - Ancona. 1996 06 - 1996 08. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunisien - Frankrike/Italien. 1997 06 - 1997 08. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunisien - Frankrike/Italien. 1998 06 - 1998 08. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunisien - Frankrike/Italien. 1999 06 - 1999 08. Utchartrad till Cotunav, Tunisien. Insatt mellan Tunisien - Frankrike/Italien. 1999 12. Såld till Pilot Shipping Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till SALAMIS STAR. 2000. Insatt för Salamis Lines mellan Pireus - Limassol - Haifa. 2002 06 22 - 2002 09 29. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Tunis - Seté. 2002 10 - 2003 05. Upplagd. 2003 05 - 2003 10. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Tunis - Seté/ Genua. 2004. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Tunis - Seté/ Genua. 2005 04 22. Registrerad för Transmed Srl, Limassol, Cypern. Omdöpt till MARRAKECH EXPRESS. 2005 06. Utchartrad till COMANAV. Insatt mellan Tunis - Sète/ Genua. 2006 05 21. På resa mellan Sete - Tanger med 435 passagerare ombord så bryter det ut maskinrumsbrand. Efter fyra timmar var branden släckt och fartyget ankom Sevilla. 2008 01. Såld till Compagnie Marocaine de Navigation, Casablanca (COMANAV), Marocko. Satt under Panama flagg. 2008 03 08 - 2008 03 14. Hotellfartyg under Islamic summit conference i Dakar. 2010 04. Omdöpt till BNI NSAR. 2010 07 25. Fick fartyget skorstensbrand, men besättningen sa att det var en övning ombord, men fartyget ankom över 12 timmar sent till Sète. 2011 12 04. Upplagd i Sète. 2014 07. Såld till Izmir Gemi Geri Donusum, Aliga, Turkiet. Omdöpt till SAR. 2014 07 17 - 2014 07 26. Bogserad från Sète mot Aliaga, Turkiet där skärbrännare väntade. |
M/S FERRY AKASHI.
M/S DAME M.
M/S SALAMIS STAR.
M/S MARRAKECH EXPRESS.
M/S BNI NSAR.
© 2021 faktaomfartyg.