1965
04 08. Beställd.
1966
08 25. Sjösatt och döpt av Fru Louise Ehnrooth.
1967
04 02. På provtur.
1967
04 08. Ankom till Wärtsiläs Åbovarv för torrdockning och bl.a.
få bogpropellrar installerade. Vid ankomsten in till Åbo under bogsering
så hälsades hon välkommen av SVEA JARL och BORE III.
Levererades
10 maj 1967 till Finska Ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland. Var
vid leveransen den största färjan på Östersjön. Avgick från Wärtsiläs
Helsingforsvarv på leveransprovtur kl. 13.00 med bl.a. president Urho
Kekkonen ombord. Hård vind och dimma höll de 500 gästerna inomhus, många
befann sig på bryggan. När varvets befälhavare skulle ta fartyget in
genom Gustavssvärd kom man väldigt nära klipporna vid Sveaborg och man
avbröt infarten. Man hade dessförinnan även varit nära att kollidera
med en Borgåskuta, som man passeradepå 10 meters avstånd i dimman. Istället
skedde flaggskiftet kl. 14.00 utanför Gråhara. Där samlades man i
skorstensverandan på kaptensdäck för att bese flaggskiftet. Ett antal
trumpetare skulle spela fanfar, men den blev inte av mästarklass, då de
var tvungna att hålla i sina mössor med den ena handen. Finlandias
ordinarie kapten tömde efter flaggskiftet bryggan på obehöriga och kl.
15.30 anlände fartyget till Södra hamnen.
1967
05 13. Uppvisning av fartyget för allmänheten kl. 16.00 - 19.00 i
Helsingfors. Därefter gick fartyget på en uppvisningsresa till Köpenhamn,
Hamburg och i Travemünde för första gången den 20/5.
1967 05 25. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde.
Hela
sträckan tog 41 h och marknadsfördes som ”Finlandia-Linja”. Hon
ersatte tre gamla ångare ARIADNE, SILJA II och WELLAMO i trafiken. FINLANDIA
var det första fartyget där man använde s.k. mafi vagnar. Färjan hade
även biograf och swimmingpool. Hon var bland de första färjorna som
hade dubbla bogpropellrar.
1967
05 27. Ankom till Köpenhamn kl. 06.00, avgick igen kl. 10.00 och ankom
till Travemünde kl. 18.00. Fem timmar senare påbörjades återresan.
1967
05 28. Ankom till Köpenhamn kl. 07.00 och fortsatte fyra timmar senare
mot Helsingfors.
1967
05 29. Första rundresan fullbordades när hon anlände till Helsingfors
kl. 15.00.
1968
01 23. Fartyget kolliderar med västtyska lastfartyget BROOK i Gustavsvärd.
BROOK skadas, FINLANDIA i det närmaste oskadad.
1968
04 16. Dockad under två veckor.
1968
06 27. Räddar två danskar från en brinnande motorbåt, 3 nm från
Stevns. Enligt de räddade hade ett tiotal fartyg ignorerat deras signaler
samt det att båten stod klart i lågor!
1968
11 05. Tar med en natursten och 1 000 finska björkar som ska
planteras i en park i Köpenhamn som får namnet Finlandia Lunden.
1968
12 02. Första fartyg att dockas i Valmets nya 12.000 tons docka vid
Skatudden, Helsingfors.
1969
02. Startar FÅA och FINNLINES samarbete på Tysklandsrutten. Samseglation
marknadsförs som "Östersjöfartyget".
1969
02 16. Dockad under två veckor.
1969
03. Insatt i trafik med avgångar från Helsingfors kl. 22.00, uppehåll i
Köpenhamn två dagar senare kl. 07.00 - 09.30, innan ankomsten till
Travemünde kl. 18.00. Gick åter fyra timmar senare och var i Köpenhamn
följande morgon kl. 09.00-12.00 och i Helsingfors följande dag kl.
17.00, fem timmar innan nästa resa påbörjas.
1970
05 31. Brand i maskinrummet på Finska viken, släckt av besättningen.
1970
03 24. Sjukdomsfall ombord. Patient hämtas med helikopter från Finlandia
utanför Gotland. Patienten förs till Visby.
1970
06 08. Får brand i maskinrum på förmiddagen när fartyget kommer in i
Finska viken med 600 passagerare ombord. Ett ångrör i maskinrummet som
brast och orsakade rökutveckling. Släcktes av besättningen. Driver ca.
3 timmar innan man sätter igång två av maskinerna. Hon går med 10
knops fart från Bengtskär och ankommer fem timmar försenat kl. 20.00
till Helsingfors, åtföljd av räddningsfartyget Protector och bogserbåten
Primus. På kajen väntade under flera timmar en delegation som skulle ta
emot 150 amerikafinnar som skulle till det gamla hemlandet.
1971
02 17. Dockning och reparationer på Eriksbergs varv, Göteborg. Försätts
ej i blockad, trots en pågående metallstrejk i Finland.
1971
11 01. Dockad.
1972
02 14 - 1972 02 29. Dockad och fick då fenstabilisatorer inmonterade.
1972
04 03. FINLANDIA i svår storm utanför Dagö fyr. Tankbil på bildäck välter,
krossar fyra personbilar.
1972
11 19 - 1972 11 21. En tur mellan Helsingfors - Stockholm (Chartrad av
Silja Line?).
1972
11 11. Dockad i en vecka.
1974
02 06 - 1974 03 20. Dockas och ombyggs. Bl.a. installeras
fenstabilisatorer. Åter i trafik i slutet av mars, under tiden ersatt av
IILMATAR.
1974
05 06. Fartyget avgick kl. 11.00 från Köpenhamn med 470 passagerare och
mötte hårt väder med en vind på 20–22 m/s. Farten drogs ned till 13
knop och slingerskott delades ut till passagerare med överkojer. När
fartyget kl. 17.40 befann sig 8,5 distansminuter norr om Bornholm slog ett
kraftigt överbrytande sjö över fören. Gösstången vek sig, trosslådan
på backen splittrades och poophuset bucklades. Därefter slog sjön in två
nödutgångsrutor på röksalongen. Det orsakade skador på takrampen, möblemanget,
mattan och på musikinstrument. Av de 6 personer som befann sig i baren
fick några mindre skärsår av splitter. Baren fylldes med vatten till knähöjd
och den stängdes. Fönstren tätades med fanerskivor. Även till matsalen
hade det runnit in vatten och när middagen serverades något senare
uppmanades gästerna att ha vattentäta skor på sig. Fartyget anlände
den 7/5 till Helsingfors 1 timme och 40 minuter försenat.
1974
10 11 - 1974 10 12. Destinationslös 24 h kryssning från Helsingfors.
1975
02 01 - 1975 02 15. Dockad.
1975 06 16. Såld till Enso-Gutzeit
Oy, Helsingfors, Finland.
Det
p.g.a. ett samarbetsavtal mellan Finnlines och FÅA, där Finnlines tar över
ansvaret för passagerarfärjorna och FÅA tar hand om fraktfärjorna.
Samtidigt som Finnlines tog över FINLANDIA, så tog FÅA över
FINNCARRIER och döpte om henne till POLARIS i Lübeck.
Kl. 17.00 skedde under en liten ceremoni ombord på FINLANDIA i
Helsingfors ett flaggskifte. Under det sex timmar långa hamnuppehållet
hann även skorstenen målas om i Finnlines färger. Fortsatte samma
trafik även för Finnlines mellan Helsingfors - Köpenhamn - Travemünde
1975
07 01. Brand i kabyssen då FINLANDIA är i Travemünde. Kabyssen,
Telegrafistens hytt samt befälmässen skadas. Repareras i Kiel.
1975
09 01 - 1975 12 31. 5-6 avgångar i månaden Helsingfors - Köpenhamn
- Travemünde.
1975
09 13. FINLANDIA sydväst om Gedser räddar 7 personer från den sjunkande
tyska fritidsbåt Jan II.
1975
09 30. Räddar 2 östtyska flyktingbröder 21 och 23 år gamla från en
vattenfylld gummibåt som drivit i 20 timmar söder om Gedser. Tar dem
till Travemünde.
1976
01 09 - 1976 04 30. Gör sju 24 h kryssningar Travemünde - Köpenhamn -
Travemünde, mellan de ordinarie turerna.
1977
05 - 1977 08. Utchartrad till Saga linjen. Insatt mellan Helsingborg - Malmö - Travemünde.
1977
05 08 - 1977 08 31. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn. Från den 30/5
även via Slite.
1977
08 17. Personalen sägs upp eftersom FINLANDIA blir överflödig p.g.a.
FINNJET leverans.
1977
09 01. Upplagd vid Sandvikskajen i Helsingfors, efter att trafiken
Helsingfors - Köpenhamn avslutats.
1977
11 02. Insatt som lastfärja för Oy Finncarriers mellan Helsingfors - Köpenhamn
- Lübeck under sju veckor.
1978
04 14. Meddelas det att till hösten ska fartyget genomgå en större
ombyggnad till ett kryssningsfartyg.
1978
05 05. Kryssning Helsingfors - Tallinn - Helsingfors. 25 h
Tallinnkryssningarna gjordes även 12/5 och 2/6. Destinationslösa 24 h
kryssningar gjordes 27/5, 7/7, 8/7 och 18/8.
1978
05 08 - 1978 08 31. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn. Från den 29/5
även via Slite. I augusti även turer till Travemünde, efter att Finnjet
fått maskinproblem.
1978
06 09 - 1978 08 25. Gjorde även 6 st. kryssningar Helsingfors - Riga -
Helsingfors och fyra kryssningar Helsingfors - Slite - Helsingfors.
1978
08 30. Sista avgången från Travemünde till Helsingfors.
1978
08 31. Ankom till Helsingfors kl. 24.00. Hade då med sig 731 av Finnjets
passagerare, eftersom Finnjet drabbats av maskinproblem.
1978
09 04. Ankom till Åbo.
1978
09 05 - 1979 01 03. Ombyggd till kryssningsfartyg vid Wärtsiläs Åbo-varv.
Pris 24 miljoner innefattar uppfräschning av hytter, ersättande av
plattformsbildäcket med nya hytter. På nedre bildäck byggdes halva om
till idrottsutrymmen. Ombyggnad av skorstenen, samt
"blindskorstenen" togs bort, bogporten svetsades igen, samt
anpassning till kryssningstrafik. Hon har efter ombyggnaden 237 hytter,
med plats för 698 passagerare i kryssningsfart och 290 hytter för 889
passagerare i reguljärtrafik.
1978
09 26. Omdöpt till FINNSTAR. Man brände bort de gamla
namnets instansade bokstäver som FINLANDIA hade.
1979
01 03. Anlände till Helsingfors efter ombyggnaden.
1979
01 08. Avgick från Helsingfors på en 11 dagar lång kryssning mot Las
Palmas. Strandhugg gjordes i Köpenhamn, Bremerhaven, Amsterdam,
Southampton, Lissabon och Casablanca.
1979
01. Insatt på kryssningar i Finnlines regi från Las Palmas till Medelhavet
eller Afrikas västkust.
1979
01 20. Första 14 dagars kryssningen från Las Palmas - Banjul - Abidjan -
Freetown - Dakar - Las Palmas.
1979
02 03 - 1979 03 17. Veckokryssningar Las Palmas - Banjul - Dakar - Las
Palmas.
1979
03 10. Kryssning mellan Las Palm
as - Casablanca - Funchal - Arrecife - Las Palmas.
1979
03 24. Kryssning mellan Las Palm
as - Casablanca - Funchal - Arrecife - Las Palmas.
1979
03 30. Kryssning Las Palmas - Casablanca - Gibraltar - Palma de Mallorca -
Genua.
1979
04 07 - 1979 06 25. Utchartrad till Hapag-Lloyd Tours. Kryssningar på
Medelhavet.
1979
05 05. Kryssning Genua - Barcelona - Motrili - Malaga - Tanger -
Casablanca - Lissabon - Amsterdam. Därefter och längs norska kusten för
Hapag-Lloyd Tours.
1979
06 30. Ankom till Kotka med 450 gäster från stadens vänort Lübeck. FINNSTAR
gick sedan till Helsingfors.
1979
07 02 - 1979 08 24. Måndag - fredag, trafik mellan Helsingfors - Slite -
Köpenhamn - Slite - Helsingfors. Under helgen kryssningar Helsingfors
till Leningrad/ Slite/ Tallinn.
1979
09 15 - 1979 10 06. Utchartrad
till Hapag-Lloyd Tours för kryssning på Medelhavet.
1979
10 05 - 1979 10 16. Kryssning på 12 dagar Genua - Alexandria - Port Said
- Ashdod - Haifa - Pireus - Dubrovnik - Venedig.
1979
10 16 - 1979 10 27. Tolv dagars kryssning Venedig - Pireus - Mykonos -
Isatanbul - Kusadasi - Civitavecchia - Genua
1979
10 27 - 1979 11 03. Sjudagars kryssning från Genua till Barcelona,
Gibraltar, Casablanca, Arrecife och till Las Palmas.
1979
11 10 - 1979 12 01. En tre veckor lång kryssning från Las Palmas till
Banjul, Monrovia, Abidjan, Doula, Lomé, Freetown, Dakar och tillbaka till
Las Palmas. Det var den 19/11 på denna kryssning som hon blev första
finska kryssningsfartyg att passera ekvatorn.
1979
12 01 - 1980 03 08. Insatt på 14 dagars kryssningar Las Palmas - Banjul -
Abidjan - Freetown - Dakar - Las Palmas.
1980
03 08. Kryssningar Las Palmas - Casablanca - Funchal - Arrecife - Las
Palmas.
1980
03 15. Kryssningar Las Palmas - Casablanca - Funchal - Arrecife - Las
Palmas.
1980
03 22 - 1980 03 29. Kryssning Las Palmas - Casablanca - Gibraltar -
Palma de Mallorca - Genua.
1980
03 29 - 1980 04 12. Kryssning Genua - Pireus - Alexandria - Haifa -
Limassol - Rhodos - Catania - Neapel - Civitavecchia - Genua.
1980
06 25 - 1980 08 04. Insatt på veckoturer Helsingfors - Slite - Travemünde
- Köpenhamn - Slite - Helsingfors. Gör däremellan sex kryssningar
Helsingfors - Leningrad - Helsingfors
1980
08 20. Meddelas att på grund av den finska sjöfarts-strejken och de nya
villkoren som därmed togs fram, blir kryssningstrafiken dyr, och dessutom
ökad konkurrens medför att Finnstars kryssningar avslutas.
1980
09 12. Fartygets sista kryssning slutar i Barcelona. Ombord då fanns 220
spanska kryssningsgäster och ett 30-tal finska kryssare.
1980
09 14. Upplagd i Toulon, Frankrike.
1980
12 21. Birka Line är och tittar på fartyget.
1981
05 07. Såld till Loke Shipping Co Ltd. (J Lauritzen och I M Skaugen),
Nassau, Bahamas.
1981
05 27. Omdöpt till INNSTAR i Toulon för resa till
varvet.
1981
06 04. Övertagen av Loke Shipping Co Ltd., i Toulon. Fyra danska befäl
och resten av besättningen från Filippinerna tog henne från Toulon till
Aalborg.
1981
08 18. Ankommer Aalborg Værft A/S, Ålborg Danmark för ombyggnad. Hytter
byggs om och hon får 101 nya lyxhytter och ett ”penthouse” med 14
sviter. Hon har därefter 509 hyttplatser. Hon förses med bulb.
Akterporten svetsas igen och hon får sponsoner i aktern.
1982
04 07. Registrerad som Pearl
of Scandinavia.
1982
05 30. Anlände till Hongkong.
1982
06 01. kl. 12.00 officiellt omdöpt till Pearl
of Scandinavia. Planen var att krossa en flaska champagne som
brukligt är, men ett riktigt dåligt väder medförde att ceremonin med
400 deltagare hölls helt inomhus.
1982
06 05. Insatt på två veckors kryssningar från Hongkong till Kinas östkust,
Singapore, Indonesien, Malaysia och Filippinerna. Tar 509 passagerare och
har 217 man i besättningen under norsk befälhavare.
1982
- 1983. Två avsnitt av "Loveboat" spelas in ombord.
1983
09 01. I M Skaugen drog sig ur joint venture bolaget Loke Shipping Co Ltd.
1984.
Tillkommer även Japan, Korea och Taiwan som kryssningsdestinationer. Hon
gör då 14 dagars kryssningar, där varannan går söderut från Hongkong
och varannan norrut. Kryssningar kan påbörjas i Hongkong, Singapore,
Kobe och Seoul.
1987
04 06. Rederiet såld till Ocean Cruise Lines Ltd, Nassau, Bahamas. Bakom
rederiet ligger schweiziska affärsmän.
1988
01 05. Ankom Sembawang, Singapore för större ombyggnad. Fören fick en
ny 3,65 m lång strömlinjeformad sektion och nya skorstenar. Har därefter
488 bäddplatser för passagerare.
1988
02 14. Omdöpt till OCEAN PEARL i Port Kelang av H.R.H.
Princess Galyani Vadhana av Thailand.
1988
02 15. Efter en ombyggnad för USD 6,5 milj. levererades fartyget åter
till Ocean Cruise Lines Ltd., Nassau, Bahamas.
1990
04. Såld till Croisières Paquet, Nassau, Bahamas. Bakom det rederiet står
franska Chargeurs S.A. och Accor S.A.
1992
02. Registrerad för Sodimarit S.A. (Croisières Paquet), Nassau, Bahamas.
1992
02 12. kl. 15.30 bröt en mindre brand ut i maskinrummet, dagen efter avgången
från Singapore på en tvåveckors kryssning. Det hände i Bangka Strait
öst om Sumatra, där fartyget ankrades. Branden släcktes snabbt och hon
bogserades tillbaka till Singapore, efter att passagerarna förts över
till Sea Princess som tog dessa till Bali. Ombord fanns 371 passagerare
och 232 besättningsmän. Av passagerarna var 251 amerikaner, 37 britter,
25 kanadicker, 24 fransmän och en mindre mängd personer från några
andra nationaliteter.
1992
02 15. Åter i Singapore med hjälp av bogserbåtar.
1993
07. Costa Croicere Spa, Genua, Italien tar över ägarrederiet Croisières
Paquet.
1994
02 07. Omdöpt till PEARL i
Port Kelang, registrerad i Frankrike, hemmahamn Toulon. Kryssningar
i Asien.
1995.
Costa Croicere beslutat att lägga ner Pearl Cruises och flytta Pearl från
Asien till Karibien. Rederiet har blivit utkonkurrerade i Asien och
tvingats dumpa priserna till en nivå som inte ger vinst.
1995
09 14. Avgick Singapore mot Italien.
1995
10 18. Anlände till Mariotti Werft, Genua, Italien för ombyggnad.
1995
11 12. Såld till Costa Crociere Spa, Genua, Italien (registrerad för
Prestige Cruises N.V., Nassau, Bahamas). Omdöpt till COSTA
PLAYA.
1995
11 12. Avgick från Genua mot Puerto Plata, Dominikanska Republiken.
1995
11 28. Sätts in på kryssningar i Karibien och blir första
kryssningsfartyget efter kalla kriget som besöker de cubanska hamnarna
Santiago de Cuba, Havnanna och Bahia de Nipe. Gör de kommande åren ca 40
kryssningar/år i Karibien.
1998
01. Såld till Mega Wave International Ltd, Hong Kong (satt under Bahama
flagg, hemmahamn Nassau). pris USD 14 milj. Omdöpt till ORIENTAL
PEARL.
1999
08. Såld till Costa Crociere S.p.A. Nassau, Bahamas. Omdöpt till JOY
WAVE.
2000
11 27. Såld till Eurasia International (China), Ltd Partnership, Hong
Kong. (registrerad för Pleasure Road Profits Ltd., Nassau, Bahamas).
Nassau, Bahamas. Omdöpt till GOLDEN PRINCESS.
2000
11. Insatt som Casino fartyg med utgångshamn Hong Kong.
2009
07 13. Såld till Kinesiska upphuggare. |