M/S FINNFELLOW.
Byggd 1973 av Oy Wärtsilä Ab Åbo Finland.
Varvsnummer 1205.
Dimensioner. 137,34 x 24,57 x 6,12 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 6291/ 2109/ 4995.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 6304/ 2084/ 4995.
Efter dom nya reglerna (IMO 1969). GT/ NT/ DWT. 14297/ 4290/ 4995.
Maskineri. Två Wärtsilä-Pielstick 14PC2-5V-400 dieslar.
Effekt. 10298 kW.
Knop 19,2.
Passagerare. 48.
Efter ombyggnad. 110.
Hyttplatser. 48.
Efter ombyggnad. 110.
Lastmeter. 1390.
IMO. 7315143.
Systerfartyg. FINNCARRIER. HANS GUTZEIT.
1972 10 04. Kölsträckt. 1973 01 02. Sjösatt. Levererades 21 maj 1973 till Merivienti Oy (Enso-Gutzeit), Helsingfors, Finland. 1973 05. Insatt i Finnlines trafik mellan Helsingfors - Kotka - Felixstowe. 1976 01 01. Utchartrad till Oy Finncarriers Ab, Helsingfors, Finland. 1976 01 30. Insatt mellan Helsingfors - Lübeck. 1978 02 28. Kolliderade med SVEA CORONA. 1982 10 01. Såld till Neste Oy, Nådendal, Finland. 1986 02 27. Såld till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland. 1987 11 13. Gick fartyget på grund vid Västergrundet utanför Helsingfors. Drogs loss och gick till Kotka för reparation. 1988 05 01 - 1988 08 05. Utchartrad till Silja Line för trafik mellan Stockholm - Åbo. 1988 09 29 - 1988 10 31. Utchartrad till TT-Line Hamburg. Insatt mellan Travemünde - Trelleborg. 1988 09 30. Såld till Laivanisännistöyhtiö (partrederi) Finnfellow, Nystad, Finland. 1988 12 - 1989 ?. Utchartrad till Town Ferry Rederi Ab. Insatt mellan Halmstad - Århus. 1989 06 05 - 1989 08 26. Ombyggd vid HDW, Kiel, Tyskland till tågfärja varvid huvuddäck höjdes med 80 cm. 1989 09 04. Utchartrad till Oy Finnlink Ab, Helsingfors. 1989 09 07. Insatt mellan Hargshamn - Nystad. 1990 01 19. Såld till Oy Finnlink AB, Helsingfors, Finland. 1990 01 19. Såld till Laivanisännistöyhtiö Railfellow Oy, Helsingfors (management FG-shipping oy Ab). 1996 12 09. Gick fartyget hårt på grund utanför Nystad på resa Hargshamn - Nystad, nästan hela botten revs upp. 1996 12 15. Drogs loss med hjälp av två bogserfartyg. Men gick på grund igen på grund av hårt väder. 1996 12 18. Drogs loss och bogserad till Turku Repair yard, Ltd, Nådendal. Man bygger om fartyget samtidigt, så det blir en ropax färja. 1997 03 09. Åter i trafik. 1998 04 01. Insatt mellan Kapellskär - Nådendal. 1997 09 30. Såld till Finnlines Oy, Helsingfors, Finland. 2000 04 02. På resa mellan Kapellskär - Nådendal gick fartyget på grund vid Överö i Åländska skärgården. 2000 04 05. Drogs loss från grundet och kunde återuppta trafiken efter inspektion. 2001 12 22. Sista dagen i trafik mellan Nådendal - Kapellskär, därefter upplagd i Åbo. 2002 06 04. Såld till Sia VV-Line Lv, Ventspils, Lettland. 2002 06 04. Avgick Åbo mot Tallinn. 2002 06 10. Åter i Åbo. 2002 07 17. Avgick Åbo kl 17:00 mot Tallinn. 2002 07 18. Omdöpt till FELLOW. 2002 08 30. Insatt mellan Nynäshamn - Ventspils. 2003 04 25. Gick VV-Line i konkurs och färjan togs ur trafik. Upplagd i Ventspils, Lettland. 2003 07. Utchartrad av konkursförvaltaren till Scandlines/ Amber Lines A/S, Danmark. 2003 07 24. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn. 2004 01 30. Såld till Batavia SIA, Riga, Lettland (Management Brax Shipholding Rederi Ab). Utchartrad till Scandlines/ Amber Lines A/S, Danmark. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn. 2005 10. Insatt mellan Karlshamn - Ventspils. 2006 01 - 2006 02 05. Vissa turer mellan Ventspils - Nynäshamn. 2007 11. Insatt mellan Rostock - Ventspils. 2008 03 24 - 2008 04 11. Insatt mellan Ventspils - Nynäshamn. 2008 04 12. Insatt mellan Rostock - Ventspils. 2010 01. Utchartrad till Navirail, Finland. 2010 01 17. Insatt mellan Helsingfors - Muuga. 2011 04 15. Såld till Kensill Trading Ltd, Basseterre, St Kitts & Nevis. Omdöpt till NIKOLAY KONAREV. 2011 04. Avslutad charter till Navirail. 2011 04. Avgick Nordeuropa mot Svarta havet. 2013 08. Omdöpt till RAIL TRADER-1. 2013 09 05. Ankomn Aliaga, Turkiet för upphuggning. |
M/S FINNFELLOW.
M/S FINNFELLOW.
M/S FELLOW.
M/S NIKOLAY KONAREV.
Tillbaka till Town Ferry Rederi Ab.
© 2022 faktaomfartyg.