M/S FINNFOREST.
Byggd 1988 av Gdansk Shipyard, Gdansk, Polen.
Varvsnummer B489/02.
Dimensioner. 157,61 x 25,32 x 7,31 m.
GT/ NT/ DWT. 19963/ 5989/ 9763.
Maskineri. Två Wärtsilä-Sulzer 12ZAV40 dieslar.
Effekt. 14390 kW.
Knop. 20,5.
Passagerare. 12.
Hyttplatser. 12.
Lastmeter. 2100.
IMO. 8500680.
Systerfartyg. FINNSAILOR. TRANSLUBECA.
1987 09 30. Sjösatt. Levererades 31 augusti 1988 till Thomesto OY, Helsingfors, Finland. Insatt i Finncarriers trafik. 1988 09 07. Såld till Finncarriers Oy AB, Helsingfors, Finland. Omdöpt till ANTARES. Insatt mellan Helsingfors - Lübeck. 1989 04 18. Registrerad på Finnlines Group Oy AB, Helsingfors. 1998 01 27. Insatt mellan Helsingfors - Rauma - Gdynia - Rostock - Lübeck. 1999 01 04 - 1999 09. Utchartrad till DFDS Tor Line AB, Göteborg, Insatt mellan Rotterdam - Immingham. Senare insatt mellan Göteborg - Harwich. 1999 09. Åter från chartern. Insatt mellan Helsingfors - Rauma - Gdynia - Rostock - Lübeck. 1999 10. Insatt mellan Helsingfors - Helsingborg - Köpenhamn - Århus. 2000 06. Såld till Actinor Roro II, Oslo, Norge. Utchartrad till Finncarriers Oy, Helsingfors för fortsatt trafik. 2000 10. Insatt mellan Nystad - Travemünde. 2002 09. Utchartrad till Stena Line UK. Insatt mellan Harwich - Europoort. 2002 12 03. Gick fartyget på grund i närheten av Europoort. 2003 02. Utchartrad till Brittiska MoD för resa från Antwerpen till Iskenderun. 2003 05 15. Utchartrad till Finnlines. 2003 05 19. Inatt mellan Malmö - Helsingfors - Lübeck - Helsingfors - St Petersburg. 2003 05 27. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Oslo - Helsingborg - Helsingfors. 2003 06 02. Insatt mellan Rauma - Gdynia - Rostock - Lübeck - Helsingfors - Sankt Petersburg. 2004. Insatt mellan Nystad - Rauma - Rostock - Lübeck - Travemünde. 2004 12 27. Insatt mellan Lübeck - Kemi - Uleåborg. 2005. Registrerad för Caiano Shipping AS, Oslo, Norge. 2007 01 02. Insatt mellan Travemünde - Åbo. 2007 02 24 - 2007 03 17. Insatt mellan Travemünde - Åbo. 2007 03 17. Insatt mellan Travemünde - Åbo. 2007 12 10. Gick på grund utanför Runsala på väg mot Travemünde, kom loss efter en timme för egen maskin och gick in till Pansio för att undersökning. 2009 12 19. Avslutad charter för Finnlines och upplagd i Lübeck. 2010 03 26. Avgick Lübeck mot Göteborg. 2010 03 27 - 2010 04 05. Utchartrad till Stora Enso. Insatt mellan Göteborg - Zeebrügge. 2010 04 18. Avgick Zeebrügge mot La Goulette. 2010 04 18. Utchartrad till LD Lines. Insatt mellan La Goulette - Marseille. 2010 06 26. Upplagd i Marseille. 2010 07 18 - 2010 08. Utchartrad till CMA CGM. Insatt mellan Marseille - Casablanca. 2010 08 31. Ankom Travemünde. 2010 09 01. Utchartrad till SOL Continent Line. Insatt mellan Travemünde - Helsingborg. 2012 05 29 - 2012 06 06. Varvsbesök. 2013 03 17. Avslutad trafik mellan Travemünde - Helsingborg. Avgick Helsingborg mot Gdynia. 2013 03 19. Ankom Gdynia för uppläggning. 2016 04. Såld till Seguros Inbursa SA, La Paz, Mexiko. Omdöpt till CABO STAR. 20??. Utchartrad till Trinidad & Tobago Inter Island Transportation. Insatt mellan Scarborough/ Tobago - Port of Spain. 2023 06 05. Fick fartyget något typ av fel och togs ur trafik. 2023 06 17. Åter i trafik |
M/S ANTARES.
M/S ANTARES.
Tillbaka till SOL Continent Line.
© 2023 faktaomfartyg.