T/S FRANCE.
Byggd 1961 av Chantiers de l'Atlantique, St Nazaire, Frankrike.
Varvsnummer. G19.
Dimensioner. 315,66 x 33,70 x 10,48 m.
Brt/ Dwt. 57607/ 13960.
Efter ombyggnad. Brt. 70702
Efter ombyggnad. GT/ DWT. 76049/ 45886.
Maskineri. Åtta CEM-Parsons ångturbiner.
Effekt. 160000 hk.
Knop. 31,0.
Efter ombyggnad. Två CEM-Parsons ångturbiner.
Effekt. 29420 kW.
Knop. 17,0.
Passagerare. 2044.
Efter ombyggnad. 2400.
Efter ombyggnad. 2565.
Hyttplatser. 2044.
Efter ombyggnad. 2400.
Efter ombyggnad. 2565.
IMO. 5119143.
1960 05 11. Döpt och sjösatt. Gudmor Yvonne De Gaulle. Levererades 19 november 1961 till Cie. Générale Transatlantique, Le Havre, Frankrike. 1961 11 21. Ankom hemmahamnen Le Havre. 1962 01 19. En kryssning mellan Le Havre - Santa Cruz, Teneriffa med 1705 inbjudna gäster. 1962 02 03. Insatt mellan Le Havre - New York. 1972 01 05 - 1972 04 10. Gjorde fartyget en jorden runt kryssning. 1974 07 08. Kom beskedet att fartyget skulle läggas upp under hösten. 1974 09 11 - 1974 10 09. Personalen ombord ockuperar fartyget som ligger i Le Havre som protest mot beslutet att lägga upp fartyget, Passagerarna fick embarkera fartyget med inchartrade Townsend Thoresen färjan VIKING III. 1974 10 09. Läggs fartyget upp i Le Havre. 1977 10. Såld till Saudiarabiska personen Akkram Ojjeh. USA (Men den affären vart inte av). Upplagd i Le Havre. 1979 06 25. Såld till Klosters R/A, Oslo, Norge. Omdöpt till NORWAY. 1979 08 18. Bogseras fartyget från Le Havre till Hapag-Lloyd Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad till kryssningsfartyg. 1980 04 14. Återlevererad från varvet. 1980 06. Första kryssningen från Miami. 1990. Registrerad för Kloster Cruise, Nassau, Bahamas. 1990 09 03 - 1990 10 02. Ombyggd vid Lloyd Werft, Bremerhaven med fler hyttplatser. 1997. Överförd till Norwegian Cruise Line, Nassau, Bahamas. 1998 05 02. För en kryssning i Medelhavet med franska gäster, inofficiellt omdöpt till FRANCE. 2003 05 25. Fick fartyget en explosion ombord i maskinrummet när det låg i Miami och åtta besättningsmän omkom. 2003 06 27. Bogserad från Miami av SMITWIJS ROTTERDAM för resa till Bremerhaven, Tyskland. 2003 07 24. Ankom Lloyd Werft, Bremerhaven där fartyget läggs upp. 2004 03 17. Bestämde NCL att inte reparera fartyget utan satte det till försäljning. 2005 04. Så beslöt Star Cruises att ta över fartyget och bogsera ner fartyget till Port Kelang, Malaysia för att användas som hotellfartyg. 2005 05 23. Bogserades från Bremerhaven av Kinesiska bogserbåten DE DA. 2005 08 10. Ankom Port Kelang. 2005 12. Såld till upphuggning. 2006 01. Så beslöt Star Cruises att häva försäljning av fartyget till upphuggare. 2006 02 13. Omdöpt till BLUE LADY. 2006 05. Såld till Haryana Ship Breakers Pvt, Ltd, Alang, Indien. 2006 05 06. Bogserades fartyget från Port Kelang mot Indien. 2006 08 15. Drogs fartyget upp på stranden i Alang, Indien. 2007. Så påbörjades upphuggningen av fartyget. |
T/S FRANCE.
T/S NORWAY.
T/S NORWAY.
Extrabild på T/S Norway och T/S Queen Elizabeth 2. M/S LITTLE NORWAY I och LITTLE NORWAY II. Maskinrumsbilder.
Tillbaka till Cie. Générale Transatlantique.
Tillbaka till Kloster/Norwegian Cruise Line.
© 2021 faktaomfartyg.