M/S FRANS SUELL.
Byggd 1992 av Brodogradiliste Industrija "Split", Split, Kroatien.
Varvsnummer. 372.
Dimensioner. 169,40 x 27,60 x 6,25 m.
Efter ombyggnad. 171,50 x 28,20 x 6,25 m.
GT/ NT/ DWT. 35285/ 20887/ 2962.
Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 35492/ 22193/ 2962.
Maskineri. Fyra Pielstick 12 PC2 6V-400E dieslar.
Effekt. 23780 kW.
Knop. 21,5.
Passagerare. 2420.
Hyttplatser. 2402.
Bilar. 400.
IMO. 8917601.
Systerfartyg. AMORELLA. ISABELLA. CROWN OF SCANDINAVIA.
1989 09 28. Beställd. 1991 01 23. Sjösatt. Innan leveransen till Euroway så blev fartyget skottskadat på varvet i Kroatien eftersom det var inbördeskrig i Jugoslavien och varvet blev beskjutet. 1992 03 13. Provtur, samt gick till Rijeka för målning. Levererades 4 maj 1992 till Sea-Link Shipping AB, Malmö. Avgick mot Bari för att plocka upp besättningsmän som skulle hjälpa till och packa upp saker, lära sig alla maskiner med mera. 1992 05. Ankom Bari, sedan vidare via Gibraltar mot Malmö. 1992 05 16. Döpt i Malmö av Birgit Nilsson. 1992 05 17. Insatt i Euroway AB:s trafik mellan Malmö - Travemünde/Lübeck. Travemünde angjordes för att lossa och lasta bilar eftersom staden Lübeck inte ville ha en massa biltrafik till/från färjan. Under sommarmånaderna gick man inte ner till Lübeck. 1993 09 01. Ändras linjen till Köpenhamn - Malmö - Travemünde - Lübeck. 1994 03 12. Sista dagen i trafik för Euroway. Därefter lades Euroway ner. Fartyget avgår mot Nordsjövarvet, Helsingfors. 1994 03. Utchartrad till Silja Line Oy, Ab, Stockholm. 1994 03 13. Ankom Nordsjövarvet, Helsingfors för varvsuppehåll samt påbyggnad av aktersponsoner 1994 03 30. Omdöpt till SILJA SCANDINAVIA. 1994 03 31 - 1997 04 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1995 10 06. På resa mellan Åbo - Stockholm så var en kondensator på ett kretskort för styrningen av KaMeWan för styrbords propeller som gick sönder. (när kretskortet gav upp så gjorde systemet precis som förväntat och ställde stigningen av propellerbladen i nolläge och propellern fungerade i princip som ett släpankare och fartyget girade kraftigt styrbord). Varvid man tvingades nödankra inne i Ålands skärgård. 1996 11 18. Såld till Viking Line Ab, Mariehamn, Finland för leverans i april 1997. 1997 04 03. Sista dagen i trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo. 1997 04 04. Ankommer Vuosaari, Helsingfors där fartyget målades om, man tog bort ett galler som fanns framför skorstenen. 1997 04 09. Omdöpt till GABRIELLA. 1997 04 17. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm. Under det första året så är skorstenen rödmålad med Vikings rederimärke. 1999 07 01. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm. 2000 12 24. Julkryssning Stockholm - Åbo. 2002 09 01 - 2002 10 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo. 2002 10 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2002 12 24 - 2002 12 26. Julkryssning Stockholm - Mariehamn - Åbo. 2003 05 06 - 2003 06 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/Långnäs - Åbo. 2003 06 16. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2003 12 24 - 2003 12 26. Julkryssning mellan Helsingfors - Riga. Men vart ändrat till Tallinn eftersom det var hård blåst på Östersjön. 2004 01 23. Kolliderade med färjan EHRENSVÄRD i Helsingfors hamn. 2004 09 12. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo. 2004 09 22. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2004 12 24 - 2004 12 26. Julkryssning Helsingfors - Visby - Mariehamn - Helsingfors. 2005 09 09 - 2005 09 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo. 2005 11 11 - 2005 11 12. Två kryssningar mellan Helsingfors - Mariehamn - Kapellskär. 2007 12 24 - 2007 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Åbo. 2008 05 05 - 2008 05 27. Varvsöversyn i Landskrona. 2008 12 24 - 2008 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Åbo. 2009 09 16. Vid avgång från Stockholm, inträffade något typ av maskinfel, vilket gjorde att fartyget avgick 4 timmar försenat. 2010 12 24 - 2010 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Åbo. 2011 01 14. Kolliderade med kajen i Mariehamn vid tillägg, då ena maskinen lade av precis vid vändningen, fick bucklor i "ankstjärten". 2011 03 27 - 2011 04 07. Dockning. 2011 04 10. Fick fartyget problem med sina bogpropellrar och fick använda bogserbåt för att kunna vända runt. Åtgärdades ganska fort. 2013 05 15 - 2013 06 07. Varvsbesök i Nådendal. 2014 06 12 - 2014 08 31. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn. 2014 09 01. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2015 06 13 - 2015 08 09. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn. 2015 08 10. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2016 01 19 - 2016 02 10. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo. 2016 01 24. En sjuk passagerare evakueras via vägfärjan M/S FRIDA i Furusund för vidare transport med ambulans till sjukhus. 2016 04 03 - 2016 04 20. Ur trafik för dockning och uppfräschning i Landskrona. 2016 04 21. Åter i trafik mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm. 2016 06 17 - 2016 08 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn. 2016 08 16. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm. 2017 06 30 - 2017 08 14. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn. 2017 08 14. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm. 2018 01 08 - 2018 02 03. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn/ Långnäs - Åbo. 2018 04 15 - 2018 04 29. Varvsbesök i Nådendal. 2018 07 13. Mindre brand bryter ut på bildäck vid avgång från Stockholm. Släcks snabbt och fartyget kan avgå försenad. 2020 03 19. Ankom Helsingfors och togs ur trafik på grund av covid-19. 2020 04 01 - 2020 06 18. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn som fraktfärja. 2020 06 19 -2020 07 01. Upplagd. 2020 07 02 - 2020 08 09. Insatt på kryssningar mellan Helsingfors - Mariehamn - Tallinn - Helsingfors. 2020 08 31. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn. 2020 09 20. Avgick Helsingfors mot Åbo. 2020 09 21 - 2020 11 04. Insatt mellan Åbo - Långnäs/ Mariehamn - Stockholm. 2020 10 23. Efter ankomst till Åbo låg fartyget kvar i Åbo till ca kl 15 för man behövde göra service på styrmaskineriet. Gjorde därefter en tur Åbo - Långnäs - Kapellskär - Långnäs - Åbo för att komma i kapp tidtabellen. 2020 11 04. Upplagd i Åbo. 2020 11 23 - 2020 11 29. Insatt mellan Åbo - Långnäs/ Mariehamn - Stockholm. 2020 11 30. Upplagd i Åbo. 2021 04 23. Avgick Åbo mot Fayard, Odense. 2021 04 25. Ankom Fayard, Lindö, Danmark för varvsöversyn. 2021 05 11. Åter i Åbo. 2021 06 06. Avgick Åbo mot Helsingfors. 2021 06 12. Insatt på kryssningar mellan Helsingfors - Stockholm - Mariehamn - Helsingfors/ Helsingfors - Kotka - Helsingfors/ Helsingfors - Hangö - Helsingfors/ Helsingfors - Åbo - Helsingfors. 2021 07 07. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm. (förutom då hon gör kryssningar till andra resmål). 2021 07 17. På resa mellan Helsingfors - Visby fick fartyget en liten blackout och strömlöst, men allt kom igång i gen och man fortsatte färden. 2022 01 12. Straxt efter avgång i Helsingfors fick fartyget blackout och krockade med kajen och gled vidare mot en simbassäng. 2022 01 15. Avgick Helsingfors mot Åbo. 2022 01 16. Ankom Åbo och därefter avgick mot Nådendal för dockning. 2022 02 22. Avgick Nådendal mot Åbo. 2022 02 22. Extra tur Åbo - Stockholm med endast last. 2022 02 24. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2022 05 20 - 2022 05 22. Kryssning Helsingfors - Mariehamn - Visby. 2022 06 09 - 2022 06 11. Kryssning Helsingfors - Mariehamn - Visby. 2022 06 16 - 2022 08 13. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn. 2022 06 17 - 2022 06 19. Kryssning Helsingfors - Mariehamn - Visby. 2022 08 12 - 2022 08 14. Kryssning Helsingfors - Mariehamn - Visby. 2022 08 14. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors. 2022 12 23. Vid ankomst till Stockholm så fick man lite problem med förliga rampen som strejkade och samtidigt läckte det ut en mindre mängd hydralolja i vattnet. Rampen kunde fixas efter ett tag och fordonen på bildäck kunde köra av. 2024 05 28 - 2024 05 30. Ur trafik på grund av service som görs vid Värtahamnen. 2024 06 19 - 2024 08 11. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn. |
M/S FRANS SUELL.
M/S SILJA SCANDINAVIA.
M/S SILJA SCANDINAVIA blir M/S GABRIELLA.
M/S GABRIELLA.
M/S GABRIELLA.
© 2024 faktaomfartyg.