M/S FRAUKE.
Byggd 1940 av Otto Kuczewski, Königsberg, Tyskland.
Varvsnummer. ?.
Dimensioner. 40,97 x 10,34 x 2,84 m.
Efter förlängning. 43,50 x 10,34 x 2,84 m.
Efter förlängning. 48,10 x 10,34 x 2,84 m.
Brt. 411.
Efter ombyggnad. Brt. 395.
Maskineri. Två Deutz dieslar.
Effekt. 500 hk.
Knop. 10,0.
Efter maskinbyte. En 8-cyl, MWM diesel.
Effekt. 772 kW.
Passagerare. ?.
Bilar. ?.
Levererades 1940 till Deutsche
Luftwaffe, Pillau, Tyskland.
1940. Insatt mellan Pillau - flygfältet Neutief. 1945 05. Upplagd i Travemünde vid krigsslutet. 1947. Såld till Deutsche Reichsbahn, Tyskland. 1947. Ombyggd vid Nobiskrug Werft, Rendsburg, Tyskland. 1949. Registrerad för Deutsche Bundesbahn, Fehmarnsund. Omdöpt till SCHLESWIG-HOLSTEIN. 1949 09 27. Insatt mellan Grossenbrode - Lütjenbrode. 1951. Registrerad för Deutsche Bundesbahn Bahnbetriebswerk Heiligenhafen, Heiligenhafen. 1957 11 11. Vid försök att hjälpa den grundstötta färjan DEUTSCHLAND i Grossenbrode, så tar vinden tag i fartyget så det går på grund och tar in vatten. 1957 11 18. Kommer fartyget loss och bogseras till varv för reparation. 1963 04 30. Sista dagen i trafik i Fehmarnsund, Därefter upplagd i Puttgarden. 1965 09 01. Såld till F. Giuffre, Castellamare di Stabia, Italien. 1965 09. Ombyggd. 1966. Omdöpt till FERRY CAPRI och insatt mellan Neapel - Capri. 1985. Registrerad för Ferry Capri di F. Giuffre Armatore, Castellamare di Stabia, Italien. 1987. Registrerad för Giuffre & Lauro S.r.L., Castellamare di Stabia, Italien. 1992. Registrerad för Servizi Marittimi Liberi Giuffre & Lauro S.r.l., Castellamare di Stabia, Italien. 2008 07. Upphuggen i Naples, Italien. |
M/S SCHLESWIG-HOLSTEIN.
M/S FERRY CAPRI.
Tillbaka till Deutsche Bundesbahn.
© 2017 faktaomfartyg.